برون مرزی

سیامک قاسمی:اینطور نیست که فردا ناگهان تحریم‌ها می‌رود و خسارتها جبران می‌شود/10تا 15 سال آینده مشکل آب خواهیم داشت

به گزارش یک خبرگزاری ترندونی ، سیامک قاسمی ، اقتصاددان در باشگاه ترندونی خبر ، درباره مذاکرات وین بحث کرد. توافق نزدیک است؟ گفت:
از نظر اقتصادی ، در مذاکرات وین تحریم های جدی وجود دارد. تحریم های جانبی مانند تحریم های سیاسی و فردی هیچ تاثیری در مسائل اقتصادی ندارد ، به نظر می رسد ما در ایران بسیار خوش بین هستیم. هنگام لغو تحریم های نفتی بعید است در مذاکرات وین به نقطه ای برسیم و بتوانیم نفت را به هر کجا که می خواهیم تحویل دهیم.

قاسمی با بیان اینکه انتظار لغو تحریم های اصلی را ندارد ، تأکید کرد: همین امر برای بخش بانکی نیز صدق می کند. اقتصاد ایران تاکنون منجر به دو حوزه انرژی و بانکی شده است. خوشبختی زیادی در جامعه وجود دارد که خیلی زود همه تحریم های نفتی و بانکی برداشته می شود. من فکر می کنم ما یک فضای مرحله به مرحله داریم و باید زمان زیادی را برای مذاکره صرف کنیم.
این اقتصاددان در مورد مذاکرات وین ادامه داد: باید دید آیا در مذاکرات موارد دیگری نیز وجود دارد یا خیر. خساراتی که تحریم ها به اقتصاد ایران وارد کرده اند کمتر پرداخت می شود. تحریم ها معمولاً از نظر سیاسی انجام می شود. تحریم ها ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. از زمان تصمیم دولت اوباما برای تغییر ساختار تحریم ها علیه ایران ، و در دهه 90 سیاه ، ما دو دوره تحریم را تجربه کرده ایم که تأثیرات آن شاخص ها و آمار را نشان می دهد. اثرات آن به سرعت محو نخواهد شد. دو دهه رشد اقتصادی صفر و دو جهش بسیار بزرگ تورم به راحتی اقتصاد ایران را ترک می کنند. اینگونه نیست که فردا تحریم ها برداشته شود و خسارت وارد شود. اصلا. برای حل مشکلات اقتصادی گاهی 10 تا 15 سال طول می کشد. اگر اقتصاد ما به رشد خود ادامه دهد ، پای اقتصادی ایران اکنون دو برابر خواهد شد. ما 300 میلیارد دلار اقتصاد داشتیم.
قاسمی با تأکید بر اهمیت تحریم های ایران و اشاره به روابط ایران با جهان گفت: “در روابط بین الملل ما می بینیم که نتیجه گیری ایالات متحده در زمینه انرژی خلیج فارس کاهش یافته است و به نظر می رسد که ایالات متحده تصمیم گرفته است آن را کاهش دهد. در خلیج فارس است و به چین می رود. در حال حاضر در دنیای دو قطبی نیستیم. ایالات متحده با چین یک چالش دارد ، اما مانند چالش های شوروی و آمریکایی ها در طول جنگ سرد نیست. ایالات متحده و چین به شدت در هم آمیخته اند.
آخرین مسئله این است که مشکلات اقتصادی ما بسیار مهم است و دارای اولویت است. رویترز گزارش داده است که طی 10-15 سال آینده با مشکلات جدی آب مواجه خواهیم شد. ما نباید در دوگانگی سیاست بازی ، دیپلماسی و این حوزه قرار بگیریم. مشکلات ما جای دیگری است. ما یک محیط بسیار دشوار و بحران آب داریم.

جزئیات این بحث به زودی ارسال می شود

310 310

دکمه بازگشت به بالا