عمومی

مساله خنثی‌سازی تحریم‌ها – ترندونی

در بیانیه مقام معظم رهبری آمده است که جمهوری اسلامی ایران دو گزینه برای تحریم دارد. گزینه اول اعتماد به ظرفیت و توانایی های داخلی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است که راهی برای “خنثی سازی و غلبه بر تحریم ها” است. گزینه دوم اعتماد و امید به آمریکا و اروپا برای “رفع تحریم ها” است که البته بارها مورد استفاده قرار گرفته و موفقیت آمیز نبوده است.

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1 + 5 که در نهایت به توافق هسته ای (برجام) منجر شد ، لغو تحریم های اساسی در زمینه های نفت ، دارایی و بانکداری بود. این هدف نه تنها با عقب نشینی ایالات متحده به دست آمد ، بلکه منجر به تحریم های بیشتر شد. با وجود وعده ها ، کشورهای اروپایی نمی توانستند یا نمی خواستند با سیاست ترامپ یکجانبه برخورد کنند و اجازه می دهند تحریم ها برداشته شود. اکنون حتی برای افراد خوش بین نیز روشن شده است که هدف غرب ، هم ایالات متحده و هم اروپا ، جلوگیری از پیشرفت اقتصادی ایران و تبدیل شدن به یک مدل منطقه ای است ، علی رغم تفاوت روش ها.

از طرف دیگر ، اتکا به ظرفیت بالای داخلی و توانایی رفع تحریم ها ، هرچند شدید ، منجر به رونق تولید شده و زمینه را برای جهش تولید هموار کرده است. به لطف مقاومت ملی و تمایل به تقویت اقتصاد ، امروز ایران از واردکننده بنزین به یک صادر کننده تبدیل شده است ، در حالی که درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی به سطوح بی سابقه ای رسیده و در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی ، صنعتی و پزشکی مانند گندم ، دارو ، فولاد و پتروشیمی به خودکفایی رسیده است. یا در مسیر استقلال پیش بروید. ایران در صنعت نظامی و تولید سلاح های بازدارنده به یک نیروی پیشرو در منطقه تبدیل شده است. هدف آن تأمین امنیت در خلیج فارس ، دریای عمان و کشورهای همسایه ، مستقل از نیروهای بین منطقه ای است. همچنین پیشرفت چشمگیری در تولید انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز حاصل شده است. این دستاوردها نشان می دهد که تلاش های چشمگیر برای خنثی سازی تحریم ها ، از نظر قدرت داخلی و تقویت پایه های تولید و اقتصاد کشور و همچنین اجرای دقیق رویکرد اقتصاد مقاومتی ، مثمر ثمر است و ثبات اقتصادی و سیاسی ایجاد می کند. در این حالت ، دشمنان با دیدن فشارهای اقتصادی بی اثر ، به تدریج از تحریم ها کنار می روند.

امروز مقامات ارشد کشور در سه ایالت با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری ، کم و بیش به سمت لغو تحریم ها رفته و با کارشناسانی صحبت می کنند که هنوز علاقه مند به مذاکره با آمریکا و اعتماد به اروپا هستند. به این افراد یادآوری می شود که گاهی اوقات راه حل رژیم فقط در مواردی مانند بالکان ، افغانستان ، عراق و برنامه هسته ای مورد مذاکره با ایالات متحده اجرا می شد. در تمام این مذاکرات ، ایالات متحده روحیه استکباری بود و حتی ایران را محور شرارت می نامید. کشورهای اروپایی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف با ایران خصمانه بوده اند و در کاخ سفید بوده اند. این کشورها دشمنان انقلاب اسلامی و مردم ایران هستند و امروز تحریم ها در دست آنها برداشته شده است. آیا دشمن می تواند کشور را متوقف کند؟ هر ایرانی وطن پرست که به کمال و پیشرفت ایران علاقه مند است ، به این سوال پاسخ منفی می دهد.

انتظار می رود مقامات رژیم با تجربه و وحدت و اتحاد گذشته اهداف اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم ها را دنبال کنند تا انتظارات رهبر عالی را برآورده کنند.
طبیعتاً ظهور سه نیروی مورد تقاضای رهبر معظم انقلاب و تلاش در جهت کاهش نابرابری ها و ایفای نقش رسانه ها در حفظ صلح اقتصادی و ایجاد فضای امیدوارکننده در کشور می تواند هر تهدیدی را به یک فرصت تبدیل کند.

دکمه بازگشت به بالا