عمومی

سنت شب های رمضان در نجف اشرف

از روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان ، ماه عید خدا ، مرحوم حاج شیخ تقی ایزدی معروف به شیخ تقی موذدان با صدای زیبا و تزئینی خود ، در نیمه شب بعد از نماز شب ، که معمولاً سالها ماندگار شود از زمان دعای نماز صبح ، وی نیم ساعت را برای نماز خواندن مناره های دربار صرف کرد و در پایان ، نماز صبح را با صدای زیبای خود صدا زد.

یک یا دو شب قبل از شروع ماه مبارک رمضان و در آستانه آغاز ماه مبارک عبادت ، مرحوم موذن با این آیات زیبا که در کلیپ می شنوید ، ماه مبارک رمضان را سلام می کنند.

خدا با آن صدا و عشق. سلام.یا شهر رمضان. شهر اطاعت و صلح ،

سلام ، خوش آمدید یا شهر مطیع مطیع. خوش آمدید ، خوش آمدید یا شهر مهربانی و مهربانی.

خوش آمدید ، خوش آمدید ، یا شهر الطبا و بخشش.

به شهر رمضان المبارک خوش آمدید.

گفتنی است ، مرحوم حاج تقی مؤذن ، در ماه مبارک رمضان ، دقایقی قبل از تماس صبحگاهی برای نماز ، فراخوان زیبای (إشرب الماء هنیا …) را چندین بار و لحظاتی قبل از ندای دعا فریاد زد. ، تماس (لا تاشریب). لا Tashrb.) ، که نشانه پایان خوردن و آشامیدن از مناره های دادگاه علوی بود ، در گوش همه ساکنان نجف اشرف ، و در آن زمان بود که برخی از ونداها یا الله برای چند لحظه از هم جدا شدند. خداوند او خواستار دعا از مناره های دربار در آسمان نجف شد.

حال و هوای شهر ، پناهگاه و حیاط مقدس در این ماه مقدس تغییر کرد و همه با ورود به آن ماه مقدس خود را تبریک گفتند.

گفتنی است ، شب های ماه رمضان در نجف همیشه مثل روز و سحر همه مردم از اقشار مختلف زندگی در شهر ، از روحانیت و بازرگانان و اندیشمندان و دانشگاهیان و غیره بوده است ، همه نزدیک به طلوع آفتاب و خواستار نماز در جلسات علمی در داخل و خارج از کشور. اسرار حوزه علمیه ونیز از خانه های معروف اجتماعی نجف از خانواده های معروف نجفی ، که گاهی اوقات ریشه دو صد سال دارد ، کمتر و کمتر شبیه خانواده حکیم ، خاندان بحرالعلوم ، خانواده صاحب جواهر ، خانواده است. خرسان ، خانواده شمسا ، خانواده رفیعی ، خانواده اصلی درست مانند روسای و بزرگان عشایر نجف ، آنها ملاقات و بازدید و بازدید کردند ، این انجمن ها ، m راهی برای گفتگو و گفتن خاطرات ، مباحث علمی و شعر و علاوه بر اینها ، در سالهای اخیر ، با موفقیت مراسمی که دریافت کردم ، فهمیدم که این دوره هنوز هم رایج و مستقر است و عصر ، از افطار تا صبح روز بعد ، نماز می خوانیم. من در این جلسات زیبا علمی ، تاریخی ، ادبی و سمینار شرکت کردم و زمان زیادی را صرف بازدید از این شخصیت ها کردم.

گفتنی است ، در این زمان زیبا به ((لیالی رمضانی)) معروف است و ریشه های آن در قرون گذشته وجود دارد. هویسیان و ساکنان و ساکنان دادگاه علوی ضمن بازدید و بازدید ، ساعات زیبایی از آن شبهای پر برکت ماه مبارک رمضان را با فواید فراوان سپری می کنند.

* ارسال شده در کانال شخصی

دکمه بازگشت به بالا