اقتصادی

ساخت سیستم بومی موقعیت‌یابی دقیق ماهواره‌ای با دقت سانتی‌متری

محققان این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توانسته اند یک سیستم موقعیت یابی ماهواره ای کاملا محلی با دقت سانتی متری دقیق طراحی و تولید کنند.

به گزارش ترندونی، میثم غنی زاده، مدیرعامل این شرکت درباره استفاده گسترده از سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای گفت: ما به عنوان یک استارت آپ با ایده توسعه و تولید محصولات مرتبط با صنعت موقعیت یاب موسوم به GNSS شروع به کار کردیم. در حال حاضر محصولات این شرکت را می توان به دو دسته تقسیم کرد. یک گروه محصول در سطح طراحی و ساخت است، به این معنا که در سطح ایده قرار دارد و اکنون پیشرفت هایی داشته ایم و به نمونه اولیه رسیده ایم، گروه محصول دیگر نیز به صورت صنعتی به بازار عرضه می شود.

وی افزود: این حوزه را می توان به دو دسته سیستم های موقعیت یاب ماهواره ای مربوط به صنعت GIS و گیرنده های نقشه و صنایع غیردقیق که کاربردهای مشترک دارند تقسیم کرد و محصولات ما در دسته سخت افزار، نرم افزار و خدمات قرار می گیرند.

مهندس غنی زاده با معرفی محصول جدید این شرکت که در دسته گیرنده های نقشه ماهواره ای قرار می گیرد، اظهار داشت: این محصول دقت سانتی متری را به مصرف کنندگان می دهد. در سال 1997 اولین محصول خود را در این زمینه توسعه دادیم، در سال 1998 به نمونه اولیه آن رسیدیم و در سال 1999 اولین محصول عمومی و به اصطلاح صنعتی شد. همانطور که دانش خود را ارتقاء دادیم و از مصرف کنندگان ایده گرفتیم، متوجه شدیم که برای بهبود محصول قبلی چه کاری می توانیم انجام دهیم. به عنوان مثال عدم وجود صفحه نمایش، نبود برخی از سرویس های وب و برخی تجهیزات جانبی در محصول اول ما را به سمت ایجاد محصول دوم سوق داد.

سرپرست این شرکت یادآور شد: محصول جدید مطابق با استانداردهای جهانی و قابل رقابت با محصولات کشورهای پیشرو مانند آمریکا، سوئیس، آلمان، چین است. بررسی محصولات کشورهای پیشرفته و در نظر گرفتن روندهای تجاری GNSS و نقشه برداری در توسعه و تولید این محصول موثر بوده است.

وی در تشریح رویکرد این شرکت گفت: به طور کلی رویکرد شرکت این است که ما نیز با توجه به محصولات موجود در بازار و برنامه های سایر شرکت های پیشرو عمل کنیم و ابتدا نیازهای کشور و سپس در سطح را برطرف کنیم. دانش با آنها رقابت می کنند.

مهندس غنی زاده با تاکید بر اینکه محصول جدید 100 درصد بومی است افزود: چنین محصولاتی قبلاً توسط شرکت های پیشرو در این صنعت تولید و ساخته شده است. در توسعه و تولید محصول اول از مهندسی معکوس استفاده کردیم و در تولید محصول دوم چون دانش اولیه در بخش تحقیق و توسعه ایجاد شد و با کمک تجهیزات شرکت خود محصول را طراحی کردیم. به طور کامل. و بومی

سرپرست این شرکت در تشریح مفهوم حق تولد محصول تصریح کرد: در بومی سازی طراحی باید در دو لایه سخت افزاری و نرم افزاری انجام شود. لایه سخت افزاری شامل طراحی PCD، طراحی مدار الکترونیکی و غیره است. لایه برنامه نویسی همچنین شامل برنامه هایی است که سخت افزار را مدیریت و کنترل می کنند. این لایه همچنین حاوی نرم افزار یا برنامه ای است که گیرنده را کنترل می کند و داده ها را در اختیار کاربران قرار می دهد. بنابراین این محصول 100% محلی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به چالش های موجود در کشور از لحاظ بومی بودن، گفت: بومی سازی به این معنا نیست که قطعات الکترونیکی مانند مقاومت، خازن، آی سی بسازیم و 7 توسط شرکت ها و بازارهای مختلف تولید می شود. بله، محصول داخلی ما از قطعات موجود در بازار ساخته می شود. تفاوت این است که دانش و تکنیک ما باعث شده است که از آنها استفاده کنند و ارزش افزوده بالایی برای محصول خود ایجاد کنند.

مهندس غنی زاده در معرفی کاربران محصولات این شرکت گفت: مهندسین، شرکت های خدماتی و مهندسی در حوزه عمران و ساختمان، سازمان های مبتنی بر GIS مانند شرکت آب، برق، گاز، سازمان ثبت اسناد و املاک درخواست استفاده از این گونه محصولات را دارند. به طور کلی هرکسی که برای انواع فعالیت ها از جمله مکان یابی، نقشه برداری، نقشه برداری، مرزبندی، املاک کشاورزی و مساحت زمین و محیط زیست نیاز به دقت سانتی متری داشته باشد، می تواند کاربر این سامانه باشد.

وی گفت: شناسایی این موضوع به دلیل شفاف نبودن آمار واردات مشکل است، اما می توان گفت در حال حاضر با سرمایه گذاری بیشتر هم در تولید و هم در عرضه، یک چهارم نیاز بازار را تامین می کنیم. و توسعه می تواند سهم بیشتری از بازار کشور را به خود اختصاص دهد.

وی همچنین به حضور رقبای خارجی و داخلی اشاره کرد و گفت: به نظر من حدود 50 درصد مالکیت در اختیار تولیدکنندگان داخلی است که مشخصاً دو شرکت هستند و 50 درصد دیگر و شاید بیشتر در اختیار خارجی ها باشد. شرکت ها که در دو سال گذشته بیش از آنها در چین بودند.

غنی زاده با یادآوری اینکه در گذشته از دوربین های ژئودتیک در صنعت موقعیت یابی دقیق استفاده می شد، گفت: دوربین های ژئودتیک در کنار سیستم های اندازه گیری سنتی که سبک تر، سرعت کمتر و هزینه بالاتری داشتند به مهندسان نقشه بردار خدمات ارائه می کردند. در واقع برای رسیدن به مختصات نقطه کار زیادی لازم بود. اما امروزه با گیرنده ای که سیگنال های ماهواره ای را از سیستم ها و موقعیت های ماهواره ای دریافت می کند که توسط اتحادیه اروپا، چین، ایالات متحده و روسیه طراحی و راه اندازی شده است، می تواند سانتی متر را با دقت در کسری از دقیقه ارسال کند.

سرپرست این شرکت در تشریح چالش های کسب و کار گفت: بیشتر چالش ها در همه شرکت ها مشترک است. موضوع تامین مالی یکی از چالش‌های اصلی این شرکت بود، زیرا این محصول به دلیل پروتکل‌های ارتباطی بخشی از صنعت اینترنت اشیا است، باید کار می‌کرد و گروه‌های مختلف کاری و متخصص را جذب می‌کرد. تامین مالی چنین گروه هایی دشوار است. علاوه بر این، بخش طراحی برای رسیدن به نمونه اولیه و سپس محصول نهایی نیاز به سرمایه گذاری و بودجه دارد تا محصول بلافاصله وارد بازار شود و با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری در کشور، صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر در بسیار خاص و خاص کسب و کارهای فنی هستند که می آیند و فرآیند مذاکره با آنها زمان بر است. تعداد نیروهای ماهر نیز کاهش یافته و هزینه های نیروی کار افزایش یافته است که چالش دیگری برای ماست.

وی با بیان اینکه از مجموعه هایی مانند پارک های علم و فناوری از جمله پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و رفاه حمایت می کند، گفت: سرمایه گذاری کوتاه مدت در حوزه مالی جذب کرده ایم. این موسسات در زمینه راهنمایی و مشاوره خدمات و کارایی بیشتری نسبت به محیط بیرونی ارائه می دهند. همچنین اکوسیستم ایجاد شده توسط پارک علم و فناوری باعث می شود سرمایه گذاران بتوانند به صورت گروهی یا موردی با آنها گفتگو و گفتگو کنند.

مهندس غنی زاده این صنعت را در حال رشد دانست و با تاکید بر اینکه تلاش می کند با این فناوری همگام باشد، افزود: با افزایش توان مالی و ظرفیت تحقیقات توسعه ای خود می توانیم تنوع محصولات خود را افزایش دهیم. چرا که در این صنعت برای حفظ جایگاه خود در بازار و افزایش سهم بازار، باید هر ساله خدمات یا محصول یا رویکرد جدیدی داشته باشیم.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سرپرست این شرکت در پایان سخنان خود رویکرد صادرات را از اولویت های این شرکت برشمرد و تصریح کرد: داشتن صادرات و کسب درآمد از محل ارز هدف اصلی ماست. علیرغم تولید ناخالص داخلی بالا و مصرف کنندگان بزرگ ایران، درآمدها تحت الشعاع نوسانات نرخ ارز قرار گرفته است. تلاش می کنیم از محل درآمدهای ارزی فعالیت خود را بیشتر و بهتر گسترش دهیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا