اقتصادی

دولت در بازار دخالت نکند

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه دام و طیور ایران گفت: پس از اصلاح نظام یارانه ای، تثبیت و اعلام قیمت های الزام آور بزرگترین تهدید برای موفقیت این طرح ملی است. . “.

محمدمهدی نهاوندی در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: دولت علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و قوانین مختلف، باید از تجربه نافرجام خود در دخالت در بازار و استفاده از زور علیه اقتصاد دست بردارد.

وی ادامه داد: اینکه اقتصاد کشور عملا در مسیر گذشته قرار دارد و مسئولان در حال تغییر شعار هستند، بی اعتمادی را در پی خواهد داشت.

این مقام صنفی ادامه داد: پس از آزادسازی نرخ ارز که همه کارشناسان اقتصادی خواستار آن بودند، متاسفانه برخی از الزامات این تصمیم مهم ارزیابی نشده است. به عنوان مثال، از زمان اجرای این طرح، خود دولت انواع و اقسام هزینه ها و عوارض سنگین را بر واردات مواد اولیه تحمیل کرده است که نتیجه آن تغییر در نرخ عوارض پایه و همچنین افزایش قیمت پایه نیما است. هر 1000 تومان اما قیمت ذرت همان 11 هزار تومان است. و 300 تومان. ثابت باقی می ماند.

نهاوندی کاهش واردات کالاهای اساسی به کشور را نتیجه چنین اقداماتی دانست که مغایر با اهداف آزادسازی قیمت ها و حذف ارز 4200 تومانی است.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه دام و طیور ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه از زمان انتشار قیمت‌ها تاکنون هیچ تحلیل و روشی برای محاسبه این قیمت‌ها برای بخش خصوصی منتشر نشده است. ; در صورتی که سازمان حامی سازوکار قیمت گذاری کالاهای وارداتی کاملاً مشخص باشد.

نهاوندی گفت: با توجه به افزایش مستمر قیمت های جهانی، هزینه های داخلی و نیم نرخی بودن ارز، قطعا وضعیت فعلی غیرقانونی و غیرقانونی است چرا که قانونگذار بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت را موظف کرده است که بهای بنگاه ها را جبران کند.

وی گفت: کمترین انتظاری که از یک رئیس جمهور مردمی می توان داشت، رعایت حقوق قانونی مردم و اجرای قانون است.

عضوهیئت مدیره انجمن واردکنندگان مواد اولیه دام و طیور با اشاره به برگزاری جلسات تامین کنندگان مواد اولیه دامی با وزیر و معاون اول رئیس جمهور جهادکشاورزی افزود:

نهاوندی با تاکید بر لزوم اجرای اصل 90 اصل 44 قانون اساسی برای جلوگیری از ورشکستگی بنگاه های اقتصادی در این صنعت خاطرنشان کرد: امیدواریم با اصلاح قیمت مواد اولیه دامی طبق برنامه زمان بندی، وعده دولت محقق شود. . اجرا شود».

این فعال صنفی گفت: نگران هستیم که قیمت ها به موقع تعدیل نشود و این امر باعث اختلال در تامین مواد اولیه دامی شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا