عمومی

خودروهایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند

در حال حاضر خودروسازان 150 هزار میلیارد تومان ضرر دارند. این امر باعث کاهش جریان نقدینگی در خودروسازان شده است، اما مقامات این صنعت امیدوارند در شرایط فعلی پروژه‌های بزرگی مانند حذف پلت فرم‌های قدیمی و تولید بر روی پلت‌فرم‌های جدید را محقق کنند.

به گزارش ترندونی دنیای اقتصادی وی نوشت: طرح تحول صنعت خودرو ایران با راه اندازی پلت فرم در دولت سیزدهم گنجانده شده است که پیش بینی می شود مشکلات نقدینگی به دلیل قیمت گذاری اجباری خودرو مانع بزرگی برای ادامه راه باشد. “

بر اساس طرح تحول صنعت خودرو ایران که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، بخش مهمی از آن به مقابله با تحریم های صنعت خودرو، حرکت به سمت پلتفرم های جدید و از منظر پلت فرم اختصاص دارد. لایه برداری مورد تاکید قرار گرفت. بنابراین خودروسازان محصولات و پلتفرم های قدیمی خود را با محصولات مبتنی بر پلت فرم ها یا ساختارهای بومی جدید جایگزین می کنند. همانطور که گفته شد، مسیری که دولت سیزدهم برای توسعه و تداوم صنعت خودروسازی کشور طی کرده است، بیشتر در راستای مبارزه با تحریم های بین المللی است، چرا که دولت تعهد خود را به برجام و فعالیت های هسته ای کشور از ابتدا مشخص کرده است. با پیش‌بینی اینکه تحریم‌ها تا زمانی که سال‌ها مهمان اقتصاد کشورمان خواهد بود، صنعت خودروسازی را برنامه‌ریزی کرد.

اینکه زیرساخت های این برنامه ریزی در اجرای طرح تحول خودروسازی ایران هموار است یا خیر، پاسخگوی مسئولان این صنعت است. اما آنچه مشخص است این است که سیاست گذار با اصرار بر مشکلات و مسائلی که باعث زیان انباشته شدن صنعت خودرو می شود، قطعا نمی تواند در صنعت خودرو مستقل باشد. یکی از این مشکلات قیمت گذاری و لیزینگ اجباری است که بدون این سیاست بین افراد خاصی توزیع می شود و خودروساز را مجبور می کند زیان هنگفتی را متوجه شود. در حال حاضر خودروسازان 150 هزار میلیارد تومان ضرر دارند. این امر باعث کاهش جریان نقدینگی در خودروسازان شده است، اما مقامات این صنعت امیدوارند در شرایط فعلی پروژه‌های بزرگی مانند حذف پلت فرم‌های قدیمی و تولید بر روی پلت‌فرم‌های جدید را محقق کنند.

البته این ایده یا نقشه راه ده ها سال است که در بین نهادهای صنعتی کشور دست به دست می شود، بنابراین اظهارنظرهای زیادی در این باره وجود دارد. حتی در سال‌هایی که تحریم‌ها به شدت شرایط فعلی نبود و خودروسازان از منابع مالی کافی برخوردار بودند، صنعت خودروسازی داخلی ترجیح داد این منابع را به امور غیرتولیدی اختصاص دهد و توجه چندانی به پلت‌فرم‌زدایی نداشت. اکنون به نظر می رسد شرایط، سیاستمدار را مجبور کرده راهی را انتخاب کند که سال ها پیش باید طی می شد.

از سال 1376 همزمان با اعمال محدودیت های شدید بین المللی بر اقتصاد ایران، صنعت خودرو یکی از اولین صنایعی بود که طعم تحریم های نسلی را چشید. خروج شرکای خارجی خودروسازان، توقف واردات قطعات ضروری محصولات تولیدی، کاهش چشمگیر تولید خودرو و علاوه بر این موارد، تقویت نظارت دولتی بر فعالیت خودروسازان، صنعت خودرو را با مشکل مواجه کرد. . در شرایط سخت علاوه بر همه این موارد، با ادامه قیمت گذاری دستوری از یک سو و افزایش هزینه های تولید از سوی دیگر، صنعت خودرو با کمبود نقدینگی مواجه شد و تولید متحمل زیان شد. با این سخنان بسیاری از پروژه های ارتقای کیفیت توسعه محصول یا تولید خودرو متوقف شد و خودروسازان مجبور به ادامه تولید شدند. در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور پیشرفت نسبی داشته و تیراژ آن نسبت به سال های 1388 و 1379 مطلوب تر است. اما به دلیل قیمت گذاری اجباری، کمبود نقدینگی شرکت های خودروساز همچنان پابرجاست.

بر این اساس، سیاستگذار بدون توجه به چنین شرایطی، پس از دریافت اخطاریه مبنی بر توقف مذاکرات برجام و ادامه تحریم ها، چشم به راه حل صنعت خودرو می گذارد. به این ترتیب طرح تحول صنعت خودروی ایران نیز بر همین اساس ساخته شد. همانطور که قبلا اشاره کردیم اجرای این سند واقعا نیازمند زیرساخت هایی از جمله وضعیت نقدینگی سه شرکت خودروسازی کشور است که زیان انباشته و زیان تولیدی آنها دستشان را در اجرای طرح های عمرانی بسته است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگر سیاستگذار به فکر زیرساخت نباشد، این سند نیز به اسناد بی خاصیت قبلی که بسیار بلندپروازانه بود و امکان اجرایی نداشت، می پیوندد.

از سوی دیگر، این وزارتخانه با جدیت پیگیر خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی است که به نظر می رسد با برنامه ریزی تحول صنعت خودرو سازگاری ندارد. در صورت واگذاری سهام، بدون شک سهامدار عمده، قیمت‌گذاری یا رویکرد حذف بسترهای قدیمی و تولید محصولات جدید را برنامه‌ریزی می‌کند و سیاست‌گذار که هم‌اکنون در حال تدوین برنامه عملیاتی است، دیگر تصمیم‌گیرنده در این زمینه نخواهد بود. . .

مقاومت در برابر تحریم ها

همانطور که گفته شد، دولت سیزدهم در ابتدای کار خود زمینه را برای پیش بینی حوزه خودروسازی در کنار جریان تحریم ها فراهم کرد. یعنی این دولت با فرض ادامه تحریم ها به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو بوده است. تنها چیزی که مشخص است این است که خودرو یکی از صنایع محرک در اقتصاد کشور است و رشد تولید منجر به افزایش شاخص های صنعتی و رشد اقتصادی خواهد شد. بنابراین برنامه ریزی برای این صنعت برای سیاست گذاران و دولت حائز اهمیت است. البته پیش از این گفته شد که طبق طرح تحول صنعت خودرو ایران، فصل برنامه گذار بر حرکت به سمت پلت فرم های جدید و رویکرد سکوهای برهنه تاکید دارد، بومی های جدید جایگزین ها و اهداف زیادی را تعریف کرده اند.

این مقاله تاکید می‌کند که وقتی خودروسازان تولید را از طریق پلتفرم‌ها یا ساختارهای داخلی افزایش دهند، شتاب طراحی و دانش فنی محصول را در اختیار خواهند داشت و تاب‌آوری صنعت خودروسازی کشور افزایش می‌یابد. تحریم ها مواجه است. با این وجود این سوال پیش می آید که چرا در شرایط فعلی وزارت امنیت مجبور به حذف سکو یا سازه های قدیمی است؟ در این زمینه در سند ذکر شده است که این محصولات مشکلات زیادی در زمینه کیفیت و رسیدن به استانداردهای 85 دارند، بنابراین یکی از مهم ترین رویکردهای دستیابی به کیفیت در صنعت خودروسازی کشور تمرکز بر توسعه محصولات جدید است. محصولات مبتنی بر پلت فرم ها یا زیرساخت های جدید.

اما نکته دیگری که در سند تحول برجسته شده است، تولید خودروهای اقتصادی است. پس از حذف برخی از محصولات اقتصادی کشور مانند پراید یا 405، جای خالی این گونه خودروها توسط خودروسازان پر نشد، بنابراین کاغذ توسعه صنعت خودرو ایران راه هایی برای آن دارد. برای پر کردن این خلاء در این مقاله تاکید شده است که توسعه جایگزین‌های محصولات اقتصادی تنها از طریق توسعه محصولات داخلی با داخلی‌سازی بالا امکان‌پذیر خواهد بود و مقاله مذکور همچنین تاکید می‌کند که واردات نمی‌تواند جای خالی خودروهای اقتصادی را پر کند. بازنشسته بنابراین ایجاد زیرساخت های اقتصادی مدرن که در سال های اخیر مغفول مانده است، در برنامه های توسعه محصول خودروسازان کشور قرار گرفته است.

اما برخی از مهمترین پروژه های توسعه محصول جدید برای خودروسازان کشور از آن سرچشمه می گیرد. طراحی و توسعه خودروی ایران خودرو ری را، طراحی و توسعه خودروی آریا سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی ایران خودرو (و محصول اقتصادی نوع برقی)، طراحی و توسعه ایرانی. خودرویی بر اساس پلت فرم تندر، طراحی و توسعه خودرو اطلس. با این حال این سیاستگذار در دستورالعمل تحول صنعت خودروی ایران نیز خاطرنشان کرد: توسعه صنعت خودرو بر اساس ساختارهای بومی محدود به دو خودروساز بزرگ کشور و اجرای این رویکرد نیست. بخش خصوصی نیز به هم افزایی متکی است. روند توسعه محصول شرکت کرمان موتور در حوزه توسعه محصول نیز نشان از برندسازی بومی و دستیابی به داخلی سازی تقریبا 80 درصدی دارد.

علاوه بر این، سیاستگذار تاکید می کند که علاوه بر رویکرد پلت فرم و تولید محصولات جدید، خودروسازان نیز در مراکز تحقیقاتی و به روز رسانی روش های جدید در صنعت خودرو از جمله توسعه خودروهای برقی، اتصال، خودسازی مشارکت فعال دارند. رانندگی وسایل نقلیه و نمونه های عمومی حمل و نقل و صنعتی این پروژه ها. همچنین ساخته شده است و در حال انجام تست های اعتبار سنجی است.

خودروهای جدید در حال تولید هستند

وزارت امنیت در ادامه سیاست صنعت خودرو کشور، پروژه های راهبردی را برای این دو شرکت ایران خودرو و سایپا تعریف کرد. علاوه بر محصولاتی مانند ری را، آریا و طراحی و توسعه خودروی اقتصادی توسط دو شرکت و همچنین طراحی و توسعه خودروی ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، جدول پروژه های استراتژیک اعلام شد. خودروهای ایران و سایپا برای تولید خودروهای سواری. در این جدول تاکید شده است که تولید خودروی شاهین CVT تولید شرکت «سایپا» از اول اسفندماه سال جاری آغاز می شود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 80 درصد از پروژه به اتمام رسیده است. همچنین کل بودجه و بودجه جذب شده برای این پروژه بالغ بر 72.2 میلیارد بوده است. تومان.

محصول دیگر شاهین پلاس با بودجه در دست تهیه و پیشرفت 30 درصدی است. این خودرو قرار است در دو مرحله تا پایان سال جاری و تیرماه آینده وارد خط تولید شود. آریا نیز از 15 مارس تولید خود را آغاز خواهد کرد. این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت داشته است. خودروی اطلس نیز با مجموع بودجه 404.3 میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است. تولید این محصول از سال 1402 آغاز شد. 1 ژوئن سهند یکی دیگر از محصولاتی است که بدون بودجه 34 درصد پیشرفت داشته است. این خودرو اول شهریور سال آینده به خط تولید می رسد.»

خودروهایی که به زودی وارد بازار می شوند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا