اقتصادی

عامل جهش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو چیست؟ /چرا به سراغ وزارت اقتصاد نمی‌روند؟

یک کارشناس صنعت خودرو دلیل اصلی افزایش بی رویه قیمت ها در بازار خودرو را تورم کنترل کننده اقتصاد کشور دانست و معتقد است با توجه به اقتصادی بودن عوامل موثر بر رشد قیمت خودرو و ریشه آن در منطقه با سیاست نادرست اقتصادی چرا نمایندگان به وزارت اقتصاد رفتند؟

حسن کریمی سنجری در گفت وگو با خبرنگار ترندونی، با تاکید بر اینکه تغییر قیمت خودرو در بازار متاثر از پارامترهایی است که بیشتر جنبه اقتصادی دارد، تورم را عامل اصلی افزایش شدید قیمت کالاها از جمله خودرو دانست. . در بازار. این تورم است که نرخ ارز را در کشور تغییر می دهد. علیرغم اینکه برخی معتقدند افزایش نرخ ارز نمی تواند برای قیمت خودروهای داخلی چندان موثر باشد، اما باید بدانید که افزایش نرخ ارز که خود نتیجه افزایش تورم است. ، به معنای کاهش ارزش ریال است که دقیقاً به معنای افزایش قیمت کالاها است، به ویژه کالاهایی مانند خودرو ماهیتی سرمایه ای دارند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در واقع از آنجایی که مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت خودرو اقتصادی است، باید ریشه آن را در حوزه سیاست های غلط اقتصادی کشور جستجو کرد. مشخص نیست چرا نمایندگان مجلس برای روشن شدن دلیل افزایش قیمت خودرو به وزارت اقتصاد مراجعه نمی کنند، در حالی که همواره وزارت اقتصاد باید پاسخگوی نوسانات قیمت خودرو باشد.

شکاف عرضه و تقاضا نیز برای وضعیت فعلی بازار بی تاثیر نیست

وی ادامه داد: البته میزان شکاف بین عرضه و تقاضا تحت تأثیر رشد قیمت نیست، اما زمانی که ظرفیت تولید داخلی کشور در پنج سال گذشته تقریباً در حد معینی باقی مانده است، طبیعی است که واردات … برای تقویت عرضه باید به خودروها متوسل شد. وارداتی که سال ها لایحه آن در مجلس و سایر نهادهای مرتبط سرگردان بود، حالا با صدور مجوز باید روند طبیعی خود را طی کند.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه برای درک اهمیت تنظیم بازار توسط دولت کافی است به تنظیم بازار خودرو در کشوری مانند فرانسه توجه شود، گفت: در 9 ماهه امسال (2022) فقط 693 هزار دستگاه خودرو در فرانسه تولید شد و این در حالی است که در همین مدت نزدیک به 950 هزار دستگاه انواع خودرو در ایران تولید شده است. پس چرا فرانسوی ها با تورم ثابت قیمت خودرو مشکلی ندارند؟ آیا تقاضای بازار فرانسه زیر 700000 دستگاه تولید شد؟

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: پاسخ منفی است. چرا که آمار نشان می دهد در همین مدت حدود 1.4 میلیون در این کشور فروخته شده است. این بدان معناست که افزایش تقاضای بازار نسبت به تولید داخلی این کشور با واردات از خارج از این کشور تضمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که انتظارات نسبت به تورم آتی بالا می رود، مردم از خرید به ویژه ملک و سرمایه گذاری های بلندمدت مانند مسکن و خودرو پیشی گرفته و برای حفظ سرمایه خود وارد این بازارها می شوند. در نتیجه تقاضا برای خرید خودرو، مسکن، ارز، سکه و… افزایش می یابد. این در حالی است که بازار ایران در سال های اخیر تنها به تولید داخلی محدود متکی بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو کشور ادامه داد: اساسا وظیفه دولت برای ساماندهی کمبود ظرفیت تولید از طریق واردات به منظور کنترل بازار بر همین اصل است اما از سال 1395. در نیمه دوم سال واردات خودرو به کشور ممنوع شد. با توجه به تمامی موارد فوق، افزایش قیمت خودرو در این روزها را بدون توجه به مکانیسم بازار در کشور و نوسانات مداوم تورم عمومی، باید در ماهیت اقتصاد جستجو کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا