اقتصادی

واکنش آذری جهرمی به طرح آزادسازی قیمت خودرو

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات به حاشیه ها و بحث های اخیر درباره طرح آزادسازی قیمت خودرو پاسخ داد. به گفته وی، آزادسازی قیمت خودرو در شرایط فعلی به نفع مردم نیست.

به گزارش ترندونی، هفته گذشته (19 آبان ماه) به دلیل پایان دوره 6 ماهه از آخرین تعیین قیمت محصولات ایران، خودرو و سایپا شورای رقابت و اعلام قیمت‌های جدید، قیمت‌های تولید خودروسازان کشور افزایش یافت. نیمه دوم سال جاری عصر همان روز چهارشنبه، سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت، از واگذاری بازار خودرو به وزارت صمت و سازوکار افزایش قیمت خبر داد، اما پنجشنبه شب رئیس جمهور دستور داد تا بازار داخلی برگردد. قیمت خودرو افزایش می یابد. با دستور سید ابراهیم رئیسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواسته است تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز گذشته به دلیل عدم افزایش قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار افزایش یافته است، بازپرداخت کنند. این کار را انجام دهید. افزایش را تایید کنید

در همین رابطه محمدجواد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیانیه خود نوشت: موضوع آزادسازی قیمت خودرو اخیرا داغ شده است. آنها موافق آزادسازی قیمت خودرو هستند.

اگرچه آزادسازی قیمت ها از اصول پایه های اقتصادی کشورهای توسعه یافته است. البته باید توجه داشت که در کشوری که بیشتر بازارهای تجاری کشور کاملاً انحصاری است، آزادی قیمت فقط به نفع مالکان و ظلم به مصرف کنندگان است. برای کپی کردن یک بازار آزاد از یک کشور توسعه یافته، باید تمام اجزای آن را کپی کنید. نه فقط یک جزء قیمت مصرف کننده.

آزادسازی قیمت خودرو که بازار انحصاری ایران است، ظلم به مصرف کنندگان و پرداخت هزینه عدم مدیریت بهینه این شرکت ها و محصولاتشان از جیب مردم و مصداق کامل بی عدالتی است.

برخی از فعالان بورس به من پیام داده اند که شرکت های خودروسازی در بورس و قیمت سفارش – برخورد ظالمانه با سهامداران. گفتم اولاً سهامداران خرد سهم زیادی از سهامداران شرکت های خودروسازی ندارند و اکثریت سهامداران این شرکت ها با یک جستجوی ساده در گوگل نشان می دهند که آن شرکت ها چه شرکت هایی هستند. دوم، بهبود بهره‌وری این شرکت‌ها به نفع سهامداران است، نه به جیب مردم. ثالثاً من طرفدار قیمت دستوری نیستم، مخالف انحصار هستم. زمانی که واردات خودرو آزاد شود و رقابت واقعی ایجاد شود، آزادسازی قیمت معنا پیدا می کند. رابعاً، قیمت گذاری منصفانه در حال حاضر با قیمت های تنظیم شده اعمال نمی شود و این قیمت ها همچنان به نفع خودروسازان تعدیل می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا