اقتصادی

رفتارها و سیاست‌های مالی؛ عامل موج افزایش‌ قیمت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو، سیاست‌های مالی و پولی سیاست‌گذاران (دولت) را عامل اصلی جهش قیمت‌ها در بازار خودرو در هفته‌های اخیر می‌داند و معتقد است: اگر وعده‌ها فاصله قابل توجهی با واقعیت داشته باشند، هجوم به بازارهایی با سرمایه بلندمدت مانند مسکن و خودرو انتظار نمی رود.

بازار خودرو دو ماه است که سوار بر موجی از گرانی ها شده و با توجه به دلایل این گرانی افسارگسیخته در بازار خودرو، بسیار بالا می رود. فربد زاوه وی در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: گران شدن نرخ ارز، گرانی مسکن و البته خودرو که دست به دست هم داده اند و از معدود مواقعی است که در همه بازارهای سرمایه به طور همزمان شاهد جهش هستیم. زمان. ، یک عامل واحد نیست. بلکه همه این افزایش قیمت ها نتیجه سیاست های پولی و مالی دولت و البته رفتار دولت چه در داخل و چه در خارج از کشور است.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: در کشوری که با کسری بودجه مواجه است سرمایه اجتماعی به دلایل مختلف رو به کاهش است، متکی به مسائل ارزی بین المللی است. الگوی مدیریت اقتصادی ایران سال هاست که الگوی انتظار درمانی و گفتار درمانی بوده است. قول داده شد که همه چیز در آینده باشد، برجام امضا شود، مشکل بودجه حل شود، قیمت نفت دو برابر شود، اما در یک سال و نیم اخیر نشان داد که فاصله زیادی وجود دارد. از واقعیت

وی ادامه داد: از سوی دیگر پول و سیاست انضباطی وجود ندارد. بنابراین، همه این موارد دست به دست هم دادند و موجی از تورم را به راه انداختند. در بازار خودرو دو تا سه ماه قیمت ها متوقف شد و پیش بینی می شد پس از آن در آبان یا آذر شاهد افزایش قیمت باشیم. با این حال، افزایش قیمتی که اکنون رخ داده است، بیشتر از حد انتظار است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تصور می شد پس از مدتی این افزایش قیمت متوقف شود اما متاسفانه ادامه پیدا کرده است. این مسیر افزایش قیمت دلایل اقتصادی دارد و با همان عوامل کسری بودجه تعیین می شود و… علاوه بر این افرادی که به امید گشایش یا واردات خودرو عقب نشینی کردند و معاملات کمتری صورت گرفت از گشایش ناامید شدند.

زاوه افزود: بر همین اساس موج تقاضا برای تبدیل ریال به دارایی که می تواند ملک، خودرو و … باشد، قیمت ها را در این بازارها سوق داده است که می توان ریال را به بلندمدت (مسکن و خودرو) تبدیل کرد. )، تاثیر می گذارد

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا