اقتصادی

بررسی درخواست وزارت نیرو در دولت

وزارت نیرو در سال 1400 تکلیف مقرر در تبصره 15 بند د قانون بودجه و به منظور تسریع در اصلاح الگوی مصرف برق، از سوی دولت برای صدور مجوز خرید کنتور هوشمند برق پیشنهاد شد.

استقرار سیستم های اندازه گیری هوشمند اولین گام به سوی یک شبکه هوشمند است. شبکه هوشمند شبکه ای است که به طور خودکار نظارت و تعادل خود را حفظ می کند و با هر منبع انرژی اعم از گاز، آب، گرما و برق سازگار است و با کمترین مداخله انسانی انرژی مصرف کننده را تامین می کند.

در سال 1389 با مجوز شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی زمان، طرح فهام (سامانه ملی سنجش و مدیریت هوشمند انرژی) به عنوان یک طرح ملی تعریف شد. در ابتدا، بحث اولیه در مورد 20 میلیون انجام شد. متر باهوش باش.

کنتور برق هوشمند وسیله ای الکترونیکی است که اطلاعاتی مانند مصرف برق، ولتاژ، جریان و ضریب توان را ثبت می کند. کنتورهای هوشمند اطلاعاتی را برای شفافیت بیشتر در رفتار مصرف کننده و نظارت بر سیستم و حساب مصرف کننده در اختیار کاربر قرار می دهند. این مترها معمولا انرژی را در زمان واقعی و در فواصل زمانی کوتاه منظم در طول روز ثبت می کنند.

کنتورهای هوشمند امکان ارتباط دو طرفه بین کنتور و سیستم مرکزی را فراهم می کنند. چنین زیرساخت‌های اندازه‌گیری پیشرفته با خواندن خودکار کنتور متفاوت است. از آنجایی که ارتباط دو طرفه کنتور و تامین کننده امکان پذیر است، این اتصالات از کنتور به شبکه به صورت بی سیم و از طریق سیم کارت انجام می شود و در صورت نیاز می توان یک کنتور برق مشترک را از طریق سیستم مرکزی قطع یا وصل کرد.

با تعویض به موقع کابل ها، تجهیزات، پست ها و ترانسفورماتورهای توزیع، با تنظیم دینامیکی ترانسفورماتورها برای به تاخیر انداختن سرمایه گذاری در این زمینه و افزایش عمر تجهیزات تولید، که از سرمایه گذاری مجدد برای تولید انرژی مورد نیاز جلوگیری می کند، از خرابی جلوگیری کنید. نصب کنتور برق هوشمند

در این زمینه، وزارت نیرو با توجه به لزوم تسریع در مصرف و مدیریت برق و 1400 متر. تکلیف مقرر در تبصره د (د) قانون بودجه که طبق آن آئین‌های اسلام باید کنتور نصب کنند از سوی مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

براساس این پیشنهاد، قیمت خرید هر دستگاه کنتور هوشمند توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت بر اساس قوانین نظارتی تعیین می‌شود.

کنتورها نیز از طریق سازندگان و تامین کنندگان ذیصلاح کشور و با همکاری وزارتخانه های فوق الذکر و با مجوزهای لازم تامین می شود.

این پیشنهاد در حال حاضر در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در حال بررسی و تصمیم گیری است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا