برون مرزی

انزوای آمریکا با ترور برجام از سوی ترامپ

به گفته گروه بین المللی خبرگزاری آنا ، قتل ایالات متحده آمریکا در بوریا باعث می شود این کشور در برابر خواست جهان قرار بگیرد. از آنجا که نارضایتی در بین عمده دولتها از اقدام یک جانبه ایالات متحده وجود داشت ، اما خود را آشکار نکرد. در شرایطی که ایالات متحده جان این توافق را تهدید می کند ، طبیعی است که باید عکس العمل سایر بازیگران بین المللی را نسبت به تهدیدات کاخ سفید ببینیم ، زیرا BRICS نه تنها یک دستاورد دیپلماتیک و سیاسی برای قدرت های جهانی از جمله تروئیکا اروپاست ، بلکه دارای ابعاد امنیتی و موارد دیگر نیز می باشد. جنبه ای معتبر دارد بنابراین اروپایی ها سعی می کنند برجام را نجات دهند ، حتی اگر هنوز یک پوسته مرده باقی مانده باشد.


بیشتر بخوانید:

سیزده عضو شورای امنیت مخالف این طرح بودند


این باعث شد 11 نفر از 15 عضو شورای امنیت به طرح ایالات متحده برای تمدید تسلیحات تسلیحاتی جمهوری اسلامی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل رأی دهند ، در حالی که جمهوری دومینیکن تنها رأی دهنده ایالات متحده است. اگرچه ایالات متحده سعی کرد با بررسی پیش نویس قطعنامه و کاهش آن ، تعداد بیشتری از اعضا را به رأی آورد ، اما رأی شورای امنیت مطابق با خواسته های ایالات متحده نبود و حتی شرکای ایالات متحده آمریکا به همراه واشنگتن در این قطعنامه شرکت نکردند. .

در صورت عدم مراجعه به ماده 27 منشور سازمان ملل درباره نحوه رأی دادن در شورای امنیت ، ممتنع بودن اعضای نمی تواند برای ایالات متحده مثبت تلقی شود.

هنگامی که ایالات متحده برای تصویب پیش نویس قطعنامه خود نیاز به حداقل نه نفر از 15 عضو شورا داشت ، متحدین اروپایی امتناع کردند و تنها یک عضو موافقت کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، از پیش نویس قطعنامه حمایت کند. بی سابقه یا بی سابقه بود. با این حال ، من فکر می کنم این بیشتر از سیاست های بنیادی آقای ترامپ بیشتر از مقامات برمه است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد

پس از انصراف آمریكا از شورای امنیت سازمان ملل ، این توافق به طور مؤثر خاتمه یافت ، اما به ویژه با توجه به سیاست یك جانبه افراط گرایی ایالات متحده قابل پیش بینی بود. فراموش نکنیم که طبق آمار ، ایالات متحده هنوز هم یک ابرقدرت جهانی است و در این شرایط است که بزرگترین قدرت جهان در انزوا قرار دارد. برای واشنگتن ، احتمالاً اگر ایالات متحده آمریکا کاهش یابد یا قدرت سایر اعضای جامعه بین المللی افزایش یابد ، اوضاع بدتر می شود. ترور آمریكا از بوریام شبیه به قتل جورج فلوید لاغر توسط پلیس آمریكا بود ، عملی كه باعث شعله ور شدن در زیر خاکستر جامعه آمریكا شد.

نماینده مجلس روسیه: انصراف كوتاه از شورای امنیت سازمان ملل در روند صلح كره تردید می كند

یک جانبه گرایی کوتاه و تحقیر مکرر شرکای اروپا شلیکی را به وجود آورد که در جامعه آمریکا به خاک سپرده شد و مدت کوتاهی ادامه یافت ، اما خواست آمریکایی برای مجروح شدن بوریام ، وی را ترک کرد و آمریکایی ها برای کشتن جسد بوریام او را به آتش کشیدند. گرمی را که قبلاً ندیده اید ، ضرب و شتم کنید. در شرایط فعلی ، اروپا هنوز قادر به مقاومت در برابر ایالات متحده نیست ، اما حوادث اخیر باعث شده است تا علائم قبلی وجود نداشته باشد.

ادامه سیاست فعلی ترامپ اوضاع را برای واشنگتن دشوارتر می کند و ما می بینیم که واشنگتن پیشنهاد دارد بعد از عدم موفقیت شورای امنیت در گسترش تحریم تسلیحاتی تهران ، “ساز و کار ماشه” را برای قتل بوریام فعال کند. آنچه ما می بینیم جداسازی مجدد واشنگتن است که در آن همه کشورها از جمله چین ، روسیه و تروئیکا اروپا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان در یک مطالعه شورای امنیت سازمان ملل متحد حق استفاده از مکانیسم خروج را ندارند. آنها دارند انجام می دهند؛ ایالات متحده این حق را دارد كه در تفسیر انحصاری قطعنامه 2231 شورای امنیت در مورد رفع تحریم ها علیه ایران و جدایی شورای امنیت سازمان ملل از سازوكار اسنپ بك یا مکانیسم ماشه استفاده كند.

ایالات متحده آمریکا در حال حاضر بزرگترین قدرت در جهان است ، بنابراین به نظر می رسد که مکانیسم ماشه را دو سال پیش وقتی ایالات متحده از توافق بریکس خارج شد و توسط کشورها و شرکتهایی که پس از آمریکا با ایران تغییر کردند ، از توافق خارج شد. آنها به فعالیت خود ادامه دادند ، درگیر شدند و جریمه های سنگینی را به آنها تحمیل کردند. به همین دلیل است که پس از انعقاد آمریكا از توافق ، بوریام عملاً نتوانسته در خدمت منافع مادی ایران باشد و تنها مزیت حداقلی باقیمانده ، منافع سیاسی است كه در بستر انزوای آمریكا از تصویب پروژه تحریم تسلیحاتی تهران بوجود آمده است.

از نظر منافع اقتصادی ، که هدف اصلی بروجام و دلیل اصلی تمایل جمهوری اسلامی به این توافق بود ، چیزی برای جمهوری اسلامی باقی نمانده است.

مکانیسم های پرتاب استفاده شده توسط ایالات متحده جنبه تبلیغاتی دارد. با این حال ، در این رابطه ، ایالات متحده نامه ای به رئیس جمهور شورای امنیت و سپس واکنش کشورهای اروپایی ارسال کرد و نامه انگلیس ها ، فرانسوی ها و آلمانی ها به رئیس شورای امنیت علیه آمریکا و روسیه و چین با این موضوع مخالفت کرد. بسیار ضعیف خواهد بود

همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود ، همانطور که با انفجار بندر بیروت ، دشمنان جمهوری اسلامی و حزب الله سعی کرده اند با بسیج تمام منابع خود از این رویداد ، مقاومت لبنان را به عنوان دست جمهوری اسلامی فروکش کنند ، که فرقی با یک پروژه از پیش برنامه ریزی شده نداشت. اما ناگهان رسانه ها به یک پروژه برای عادی سازی روابط با امارات برای تقویت رژیم صهیونیستی و فشار بیشتر به ایران تبدیل شدند. بر این اساس ، “فشار” بر پروژه حزب الله و تأکید بر این حادثه در بندر بیروت به نام حزب الله از متن حذف شد و عادی سازی روابط عرب با رژیم صهیونیستی به کانون توجه مردم تبدیل شد.

استفاده از منابع بیشتر و دخالت نیروهای جهانی در این پروژه نمی تواند ضمانت اجرایی برای دستیابی به اهداف باشد. در حالیکه ایالات متحده نفوذ بسیار خوبی در معادلات جهانی دارد ، به نظر می رسد این عامل نمی تواند از بروز اشتباه در پروژه های آمریکایی جلوگیری کند. بنابراین ، جداسازی ایالات متحده در یک نشست اخیر شورای امنیت و تکرار این سناریو با فعال کردن مکانیسم ماشه می تواند تکرار یک اشتباه در کاخ سفید باشد که نه تنها ایالات متحده را خراب کرد بلکه همچنان به انزوا در جامعه بین المللی ادامه داد.

* کارشناس امور بین الملل

انتهای پیام / 4106/4033 /

دکمه بازگشت به بالا