اقتصادی

اقتصاد عربستان کوچکتر شد – ترندونی

بزرگترین اقتصاد عرب در سه ماهه سوم سال جاری 4.2 درصد کاهش یافت.

با کاهش قیمت نفت و گسترش شیوع بیماری کرونا ، دومین صادر کننده بزرگ نفت در جهان رشد کند اقتصادی را تجربه کرده است. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه منتهی به سپتامبر 4.2 درصد منفی بود که یکی از ضعیف ترین رشد اقتصادی در عربستان در سه سال گذشته است.

این دومین رشد سه ماهه منفی متوالی در اقتصاد کشور در سال جاری است که به دنبال آن کاهش می یابد و در بخش خرده فروشی که 11.4 درصد رشد داشته ، بیشترین آسیب را دیده است. از طرف دیگر ، رشد در بخش غیرنفتی به منفی 6.5 درصد رسید. بخش رستوران و هتل بهترین عملکرد را داشته و در سه ماهه سوم رشد 1.2٪ داشته است.

قیمت نفت طی سالهای اخیر نزدیک به 40 درصد کاهش یافته است و غول نفتی عربستان آرامکو 45 درصد پایین آورده است. در ماه های اخیر ، دولت عربستان اقدامات ریاضتی مانند کاهش دستمزد کارگران ، کاهش سرمایه گذاری و افزایش مالیات را برای کاهش پیامدهای اقتصادی وضعیت فعلی انجام داده است. بسیاری از شهروندان سعودی از وضعیت فعلی ناراضی هستند و اظهارات اخیر وزیر دارایی در مورد لزوم افزایش مالیات در این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته بلومبرگ ، نسبت کسری بودجه این کشور در پایان سال جاری میلادی به 13 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که در یک دهه بی سابقه بود. دولت عربستان سعودی تاکنون مجبور به استفاده از قسمت زیادی از ذخایر ارزی خود شده و اوراق قرضه زیادی منتشر کرده است. طبق نظرسنجی از 13 اقتصاددان سعودی ، پیش بینی می شود اقتصاد امسال 4.8 درصد کوچک شود و سال آینده 3.2 درصد رشد کند.

متوسط ​​رشد اقتصادی عربستان از سال 1969 تاکنون تا سال 2019 3.92 درصد و بیشترین رشد ثبت شده 24.2 درصد بوده است. 1973 در سه ماهه چهارم و کمترین – در سال 1982. این 7 درصد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا