جامعه و خانواده

آخرین آمار «بازماندگان از تحصیل» مناطق عشایری/ سه استان در صدر آمارها

بنا بر اظهارات مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، حدود ۹۶۰ بازمانده از تحصیل در جامعه عشایری کشور وجود دارد که اغلب آنها در سیستان و بلوچستان هستند.

علی تیرگیر در گفت‌وگو با ترندونی، با بیان اینکه تعداد کل دانش آموزان عشایر ۲۲۴ هزار و ۵۰۴ نفر در ۲۶ استان کشور است، درباره طرح شهید محمودوند پیرامون شناسایی بازماندگان از تحصیل اظهار کرد: طرح شهید محمودوند طرح بزرگ در راستای شناسایی بازماندگان از تحصیل و برنامه ریزی برای جذب آنها است.

وی در عین حال ادامه داد: سامانه شهید محمودزاده بر اساس کد ملی، بازماندگان از تحصیل را شناسایی می‌کند. این سامانه اطلاعات را از ثبت احوال گرفته و با سامانه سناد آموزش و پرورش (سامانه نام نویسی الکترونیکی دانش آموزان) تطبیق می‌دهد، مابه التفاوت را می‌گیرد، بازماندگان از تحصیل در مناطق مختلف را شناسایی می‌کند و نهایتا طبق دستورالعملی خاص شروع به جذب یا برگرداندن این افراد به مدرسه می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: با این حال مشخصه دانش آموزان در جامعه عشایری، کد ملی نیست و با کد ملی نمی‌توان تشخیص داد که بازماندگان از تحصیل در جامعه عشایری هستند یا خیر، از این رو ما با سازمان امور عشایر کشور که کد ملی جامعه عشایری را در اختیار دارند در این زمینه مشارکت داشتیم. اینگونه اطلاعات سازمان امور عشایری را با سامانه سناد وزارت آموزش و پرورش تطبیق می‌دهیم و با نام و مشخصات دقیق، بازماندگان از تحصیل جامعه عشایری را احصاء می‌کنیم.

تیرگیر درباره تعداد بازماندگان از تحصیل شناسایی شده در جامعه عشایری، گفت: در جامعه عشایری نزدیک به هزار نفر، یعنی حدود ۹۶۰ نفر بازمانده از تحصیل داریم که این تعداد با نام و مشخصات دقیق احصاء شده‌اند و سن آنها بین ۷ تا ۱۲ سال است. از دو ماه پیش برنامه‌های ویژه برای این افراد احصاء شده و با راهکارهای مختلف در صدد جذب این دانش آموزان به مدرسه هستیم. تا کنون نیز از آنچه برای جذب پیش بینی کرده بودیم فراتر اقدام کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که علل بازماندن این حدود هزار نفر در جامعه عشایری کشور از تحصیل چه بوده است؟، توضیح داد: علل مختلفی دارد. شاید از جمله آن‌ها نبود زیرساخت‌های مناسب آموزشی و تربیتی در مناطق عشایری، رغبت کم اولیای عشایری نسبت به ادامه تحصیل فرزندان به منظور کمک حال بودن فرزندان برای امرار معاش خانواده و با دلایل فرهنگی است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه میانگین تعداد بازماندگان از تحصیل در مناطق عشایری نسبت به آمار بازماندگان از تحصیل در کل کشور متناسب تر است، گفت: در این بین بازماندگان از تحصیل عشایری سیستان بلوچستان، آذربایجان غربی و خوزستان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است چراکه تعداد دانش آموزان عشایری و به تبع آن حوزه مسائل عشایری در این استان‌ها بالاتر است.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا