مجلس لبنان، عبور یا توقف در بحران؟

این انتخابات در واقع وزنه جدیدی در جریانات سیاسی لبنان است که انتظار می رود در سال 2019 منعکس شود. 17 اکتبر اعتراض مردم لبنان به فقر، فساد و بلاتکلیفی لبنان در حل اختلافات جناحی؛ اما آیا نتایج انتخابات اخیر لبنان دورنمای امیدوارکننده خروج لبنان از معضل – تورم 150 درصدی، بیکاری 38 درصدی و کاهش 95 درصدی ارزش لیر در برابر دلار و فقر گسترده را نشان می دهد؟

نتیجه شمارش آرا در انتخابات که تنها 46 درصد در آن شرکت کردند. رای دهندگان، در توزیع سنتی کرسی ها بین جناح ها و جریان های مرتبط با اقوام، مذاهب و فرقه های کشور، تفاوت چندانی با هم نداشتند. با این حال، برخی تغییرات در تعداد کل آرا، موقعیت اکثریت را به هیچ یک از احزاب رقیب نداد.

این در حالی است که از 128 کرسی مجلس، نامزدهای اعتراضات اکتبر (جنبش مدنی) تنها 13 تا 15 کرسی را به دست آوردند. نمایندگان 11 کاندیدای مستقل و بقیه متعلق به دو جریان مسلمان و مسیحی با گروه های فعال شیعه، دروزی، سنی و مارونی (مسیحیان) و البته کمونیست ها هستند.

مجلس جدید قرار است در 25 ماه جاری سال جاری (4 ژوئن) آغاز به کار کند. دستور کار در این روز روشن است. انتخاب یک رئیس جمهور سنی و به دنبال آن رئیس مجلس که بر اساس توافق طائف به بیش از یک دهه جنگ داخلی لبنان در سال 1989 پایان داد، باید شیعه باشد. در سه دهه گذشته، نبیه بری، رئیس سازمان امل و متحد حزب الله، ریاست پارلمان را بر عهده داشته است. اما اکنون سمیر جعجع، رهبر القوات البنانیه، که سه کرسی بیشتر از رقیب مسیحی خود، جنبش تبار الوطنی الحر، به رهبری باسیل جبران، در انتخابات کسب کرده است، می خواهد نبیه بری را از نامزدی جلوگیری کند. دوباره مجلس

بنابراین اولین جرقه اختلاف در پارلمان زده شده است که باید به بحران کنونی لبنان پایان دهد و در واکنش به اعتراضات اکتبر راهی برای خروج از وضعیت فراهم کند. دستور کار بعدی مجلس جدید، انتصاب نخست وزیر ائتلاف اکثریت خواهد بود که شکل گیری آن به دلیل جریانات پراکنده دشوار و اغلب ناامیدکننده است.

سمیر جعجع که خود را سلف مسیحی و معمار اکثریت پارلمانی پس از سعد حریری رهبر المستقبل می داند و در 14 مارس از فعالیت سیاسی بازنشسته شد، در تلاش است تا پست نخست وزیری را به دست آورد. به حزب الله قدرتمند در صحنه لبنان پایان دهید. پیش نیاز دستیابی به این هدف، کسب اکثریت ائتلافی در مجلس خواهد بود. اما او به خوبی می داند که با توجه به توزیع کرسی های پارلمان و حضور گسترده طرفداران حزب الله، این امر تقریبا غیرممکن است. دلایل این امر روشن است; حزب الله کرسی های دائمی خود را در پارلمان جدید حفظ کرد.

در عین حال، این حزب در میان مسیحیان میانه رو، روزانه و نمایندگان مستقل طرفدارانی دارد که می توانند به شدت از چنین ائتلافی جلوگیری کنند. علاوه بر این، جعجع هنوز ننگ کشتن رشید کرمی، سیاستمدار سرشناس لبنانی را دارد و لبنانی ها او را نبخشیدند. بنابراین، پارلمان جدید لبنان با سه مانع اول مواجه است: انتخاب رئیس جمهور، تشکیل ائتلاف اکثریت، و در نهایت انتخاب نخست وزیری که با اکثریت پارلمان بتواند وظایف خود را انجام دهد. کشور از بحران پیچ و خم خارج شد

سیما همچنین قصد دارد در سال 2024 رئیس جمهور دیگری را انتخاب کند. از یک سو جعجع هم اکنون به دنبال حمایت مالی و سیاسی برای این پست از سوی برخی از دولت های نفتی منطقه و ایالات متحده است. در نتیجه، انتظار می‌رود که جنبش جعجع و برخی از اعضای جنبش موسوم به جنبش سوم یا «جنبش مدنی اکتبر» روزها و ماه‌های پرتنشی را برای مجلس جدید آماده کنند. واضح است که با توجه به نتایج انتخابات و تقسیم کرسی های پارلمانی میان جریان های رقیب، تشکیل ائتلاف اکثریت برای حزب الله و متحدانش به همان اندازه دشوار خواهد بود که برای رقبای آن.

در نتیجه، لبنان در میان بسیاری از مشکلاتی که جوانان لبنانی در اعتراضات موسوم به اکتبر به دنبال شکستن آن هستند، بلاتکلیف است. تاکنون حزب الله و جنبش مسیحی تبار الوطنی الحور به رهبری باسیل جبران و سوسیالیست ها به رهبری ولید جنبلاتو سعی کرده اند اوضاع را آرام کنند و نگرش معتدلی داشته باشند و سیاست تدریجی تشکیل یک حزب الله را دنبال کنند. ائتلاف چگونگی موفقیت آنها در این رویکرد نیز حجابی از ابهام و زمینه ای برای رویدادهای آینده است. ارسال شد.

* منتشر شده در روزنامه شرق / شنبه 1401 31 می

دکمه بازگشت به بالا