برون مرزی

بازی خطرناک کشورهای عربی با لبنان؛ نقشه سعودی‌ها چیست؟

مهسا مژدهی: لبنان درگیر بحران دیپلماتیک با عربستان است که پایان آن مشخص نیست. هفته گذشته الجزیره مصاحبه ای با وزیر اطلاع رسانی دولت میقاتی منتشر کرد که در آن یک شخصیت برجسته عرب از سیاست عربستان در یمن انتقاد کرد و از مردم این کشور دفاع کرد. این فیلم متعلق به قبل از ورود قذاحی به بازی های سیاسی در لبنان بود. اما آنقدر از عربستان عصبانی بود که هم سفیر لبنان را اخراج کردند و هم سفیر خود را از تهران فراخواندند.

در ترندونی با احمد دستمالچیان که به بیروت سفر کرده بود به گفتگو نشستیم:

بازی خطرناک اعراب با لبنان؛  چرا طرح مکرر عربستان سعودی محکوم به شکست است؟

پیش بینی می شود مشکل لبنان و عربستان بهانه ای برای عربستان سعودی برای اعمال فشار بر بیروت شود. هدف این است که دولت جدید لبنان زیر یوغ عربستان سعودی قرار گیرد. چنین فرضیه ای چقدر درست است؟

قبل از پاسخ به این سوال، مقدمه ای را بیان می کنم. بعد از شکست جنگ های مرزی در منطقه که به معنای افتادن منطقه به دست طوفیرها بود، آمدند و طرح جدیدی را اجرا کردند که نباید در این کشورهای همسایه ثبات و امنیت ایجاد کرد. در نتیجه تظاهراتی که مردم برای مطالبات مشروع خود در عراق و لبنان ایجاد می کردند به انحراف کشیده شد و هم دولت عادل عبدالمهدی مجبور به استعفا شد و هم دولت تشکیل شده با رأی گیری در پارلمان لبنان از هم پاشید. ما باید از آنجا به این مسائل نگاه کنیم.

طرح جدید باید سه اصل داشته باشد. هیچ دولت مرکزی قدرتمندی نباید وجود داشته باشد. نباید ثبات وجود داشته باشد، در عوض درگیری و هرج و مرج وجود داشته باشد. این الگوی عراق و لبنان است. نکته اینجاست که در لبنان می خواهند به مردم فشار بیاورند تا در کنار مقاومت مردم را شکست دهند.

زیرا مقاومت تمام این طراحی ها را کنترل می کند. به همین دلیل است که با اعمال فشار بر مردم به آنها فشار می آورند. موضوع سوخت در لبنان با همان مشکلاتی مرتبط است که مستقیماً متوجه مردم است.

بهانه عربستان سعودی برای حمله دیپلماتیک به لبنان سخنان قرضحی از چهره های شناخته شده جهان عرب است. با این حال، اهداف ریاض پیچیده تر از برکناری قردهی از یک موقعیت جدید در دولت میکاتی به نظر می رسد. عربستان به دنبال چیست؟

عربستان با سخنرانی قذاحی را توجیه کرد. وزیر خارجه عربستان همچنین اذعان کرد که این بهانه ای است زیرا عربستان کنترل حزب الله را نمی پذیرد. قطع کمک به بیروت نیز همین هدف را دنبال می کند، اولاً اینکه لبنان خواهان قدرت نیست، ثانیاً ثبات وجود ندارد و مردم برای شکستن اراده خود با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

وقتی کشور و مردم کشورشان تحت فشار خارجی قرار می گیرند، مردم به طور خودکار شروع به واکنش به بحران می کنند. این اتفاق در لبنان افتاده و خواهد بود. در این کشور مقاومت و مردم عادی در یک راستا هستند و این گروه از دل مردم بیرون آمده است.

به هر حال، لبنان کشوری با بحران های سخت است. اگر عربستان بخواهد برای بیروت مشکل ایجاد کند، وضعیت بیروت چگونه خواهد بود؟

عربستان و کشورهای عربی می خواهند دولت میقاتی را وارد یک بحران سیاسی و اقتصادی کنند که یا دست از این بحران برمی دارد که در این صورت آینده سیاسی روشنی نخواهد داشت و در مجلس دچار مشکل می شود و یا در صورت مخالفت با مردم. تحت فشار قرار خواهد گرفت. اما تاریخ نشان داده است که مقاومت مردم لبنان توطئه ها را خنثی می کند.

اگر لبنان امن نباشد، بسیاری از مناطق امنیت خود را از دست خواهند داد. آنچه در لبنان اتفاق می افتد بر منطقه تأثیر می گذارد. بحث امنیت در این کشور موضوعی نیست که با آن بازی کنیم. سیاستمداران اروپایی این تاریخ را تجربه کرده و می دانند.

در شرایط کنونی لبنان به سرمایه گذاری سایر کشورها نیاز دارد. گفته می شود ممکن است نوزده سال طول بکشد تا بیروت به سال 2019 بازگردد. آیا عربستان سعودی در چنین شرایطی به دنبال پایان دادن به کمک مالی به بیروت خواهد بود؟

لبنان در سال های اخیر شرایط بسیار بدتری را تجربه کرده است. در زمان جنگ داخلی یا زمانی که رژیم صهیونیستی لبنان را اشغال کرد، شرایط بسیار سخت بود. اما مردم مقاومت کردند. شرایط فعلی برای آنها چندان مناسب نیست. فشارهای عربستان سعودی قطعاً بر زندگی مردم این کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت. اما محبوبیت و اعتبار خود را در بین مردم این کشور و اهل سنت از دست خواهد داد و نتیجه آن شکست خواهد بود. زیرا هیچ فشاری نمی تواند مردم را از هدفشان منحرف کند. اراده مردم لبنان شکننده نیست، آنها در مقابل اسرائیل ایستاده اند، آن را شکست داده و از کشورشان بیرون کرده اند. هیچ کشور عربی نتوانسته است این کار را انجام دهد.

عربستان با این اقدام جدید همان شکستی را که در سوریه متحمل شده است، تکرار خواهد کرد. با شروع بحران در سوریه، عربستان سعودی سفیر این کشور شده است، اما با مقاومت مردم سوریه، از فکر بازگشت به دمشق خجالت می کشند و باب مذاکره با اسد را باز کرده اند. در لبنان هم همینطور است.

بن سلمان در سال های اخیر در یک آزمون در منطقه شکست خورده است. طرح جنگ‌های مجاز و تهیه تافیر، تجزیه عراق و سوریه در محاصره قطر و به‌ویژه در یمن که به‌طور گمراه‌کننده می‌خواست ظرف دو هفته موضوع را حل کند، فروریخت. دلیلش این است که او معتقد است که پول می تواند امنیت را تامین کند یا در کشورهای منطقه هرج و مرج ایجاد کند. این سیاست هذیانی که باعث شرمساری عربستان سعودی نشد و بسیاری از شاهزادگان این کشور با آن مخالفت می کنند، در لبنان نیز در حال شکست است.

همچنین بخوانید:
لبنان در دام بحران های منطقه ای
وزیر خارجه لبنان: عذرخواهی نمی کنم. مسئولین اشتباه نکردند
تنش ها بین عربستان و لبنان در حال افزایش است/ ریاض به سفیر لبنان فرصت می دهد تا آنجا را ترک کند

311312/23

دکمه بازگشت به بالا