برون مرزی

سفر امیر قطر به تهران؛ پنجره‌ای برای گسترش مناسبات با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

به گزارش گروه سیاست خارجی فارس، شیخ بن حمد آل ثانی امیر قطر 22 اردیبهشت وارد تهران شد. ظهر (پنجشنبه) در پاسخ به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای برگزاری تور یک روزه. معاون اول رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد بود. امیر قطر در این دیدار از تسهیل روند صدور روادید برای تماشاگران ایرانی مایل به حضور در جام جهانی قطر خبر داد و گفت: از پیشنهاد ایران برای همکاری در آماده سازی جام جهانی 2022 استقبال می کنیم. جام جهانی ‘.

وی بلافاصله به مجموعه سعدآباد رفت و مورد استقبال رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

آیت الله رئیسی در نشست خبری مشترک با امیر قطر گفت: هرگونه دخالت کشورهای خارجی و غرب نه تنها ایجاد امنیت نمی کند بلکه به منطقه آسیب می زند. آنچه می تواند مشکلات منطقه را حل کند در دست رهبران توانمند منطقه است. (اینجا بخوانید)

امیر قطر در این نشست خبری گفت: روابط ایران و قطر قوی و با ثبات و مبتنی بر حسن همجواری است.

به گزارش فارس، این سفر در حالی انجام شد که انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین نیز روز چهارشنبه برای مذاکره با علی باقری در تهران حضور داشت.

* بدون نیاز به واسطه

به دنبال انتشار خبر سفر امیر قطر به تهران، خبرگزاری انگلیسی رویترز در تاریخ 18 اردیبهشت نوشت که هدف از سفر امیر قطر به تهران تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی برای جنگ روسیه و اوکراین بوده است. . (اینجا را بخوانید).

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست هفتگی روز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه با خبرنگاران، درباره موضوعات مطرح شده در خصوص میانجیگری قطر بین ایران و آمریکا گفت: این سفر در دستور کار قرار دارد و به زودی انجام خواهد شد. بدون شک دوجانبه و ایران و 1+5 در یک سوی جو و آمریکا در سوی دیگر قرار دارند، بنابراین ممکن است میانجیگری ایران و 1+5 لازم نباشد.

گفتنی است پس از پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، تمیماس بن حمد آل ثانی امیر قطر در سال 1400 درگذشت. 23 جولای در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب پیروزی وی را تبریک گفت. در انتخابات ریاست جمهوری و پیش از آن نیز پیامی در این خصوص. دولت سیزدهم را برای رئیس جمهور ارسال کرد.

اسفندماه سال گذشته آیت الله رئیسی و امیر قطر در دوحه دیدار کردند و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به دعوت امیر قطر وارد دوحه شد. وی همچنین در نشست سران گاز اوپک در دوحه با امیر قطر دیدار کرد.

امیر قطر در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران با بیان اینکه امیدوار است این سفر به فصل جدیدی در روابط ایران و قطر تبدیل شود، گفت: این کشور امیدوار است در وین به توافقی دست یابد که رضایت همه طرف ها را جلب کند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی نیز در توئیتر درباره این سفر اعلام کرد: ما منافع مشترک داریم – بررسی کردم. ما علاوه بر مهم‌ترین رویدادهای منطقه و جهان، راه‌های حفظ امنیت و ثبات در منطقه را بررسی کردیم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که رئیس جمهور را در سفر به دوحه همراهی می کرد، در 24 مارس در توییتر خود نوشت که تقویت روابط با همسایگان، به ویژه جهان عرب، اولویت اصلی سیاست ایران است: «دست ما به روی ما باز است. همسایه ها.”

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۵ 24 مارس دوحه همزمان با آیت الله رئیسی دیداری دوجانبه با همتای قطری داشت.

روزنامه الشرق همزمان با سفر آیت الله رئیسی به قطر به تاریخچه و روند روابط دوجانبه ایران و قطر پرداخت و نوشت: روابط دولت قطر با جمهوری اسلامی ایران ناشی از روابط تاریخی و خونی، فرهنگی، مذهبی آنهاست. و روابط سیاسی روابط دو کشور در سال های اخیر در تمامی زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، انرژی و همکاری های فرامرزی پیشرفت چشمگیری داشته است. این نتیجه توجه مقامات دو کشور است که برای گسترش و توسعه روابط دوجانبه و ارتقای همکاری ها به بالاترین سطح تلاش می کنند. (اینجا بخوانید)

معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در 4 مارس. با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرد و در سفر موفقیت‌آمیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به کشور، دیدار رئیس‌جمهور ایران با امیر قطر را تحسین کرد. روابط دوجانبه امیر عبداللهیان همچنین از امیر قطر به خاطر دریافت آیت الله رئیسی در این بازدید تشکر کرد.

شایان ذکر است که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر نیز در روز پنج شنبه ۱۴۰۰ آزاد شد. در نهم شهریورماه به تهران سفر کرد و با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد.

حسین امیرعبداللهیان 12 دی. وارد قطر دومین مقصد سفر خود به خلیج فارس پس از عمان شد و با امیر قطر و معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه دیدار کرد. امیر قطر در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت روابط دو کشور و توسعه همکاری های دو کشور در زمینه مسائل منطقه ای و دوجانبه تاکید کرد.

1401 2 آوریل شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفتگو کرد. روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی و مذاکرات وین.

گفتنی است، پیش از سفر امیر قطر به تهران، نخستین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و قطر به ریاست علی باقری و احمد بن حسن الحمادی، دبیرکل وزارت امور خارجه قطر برگزار شد. امور. سه شنبه ۱۹ اردیبهشت در تهران برگزار شد. حمیدرضا دهقانی پوده سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه روز قبل از آن نوشت: «اولین جلسه کمیته مشترک سیاسی به ریاست دکتر علی فردا برگزار می شود. احمدس حسن الحمادی.

شایان ذکر است که حمیدرضا دهقانی پوده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه پیش از این در توییتر خود نوشت: ماه گذشته پرونده ای تنظیم کردیم و رضایت زندانیان را برای انتقال گرفتیم.

یکی دیگر از اتفاقات پس از سفر آیت الله رئیسی لغو ممنوعیت تردد خطوط ایرانی در بنادر قطر بود که با کمک وزرای حمل و نقل و بهداشت قطر، ممنوعیت حمل قایق های سنتی ایرانی به بنادر قطر لغو شد. رعایت کلیه قوانین و به ویژه توصیه های بهداشتی عروق ویروس کرونا، تداوم آن را تضمین می کند.

* روابط با کشورهای پیرامونی در حال پاسخگویی است

در این مورد «سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر فارس غرب آسیا در سفر قطر به تهران در گفت‌وگویی گفت: همسایه مسلمان و غیرمسلمان، روابط دولت سیزدهم با کشورهای اطراف طی هشت تا نه ماه گذشته پاسخ داده شده است. امروز.

وی افزود: ما در زمینه توسعه امنیت عمومی و روابط اقتصادی کار زیادی با همسایگان خلیج فارس داریم و به نظر می رسد در شرایطی هستیم که بتوانیم این رابطه را با قطر داشته باشیم. «به همین دلیل است.

صدرالحسین یادآور شد: البته یکی از موضوعات مهم در توسعه روابط با قطر اختلافاتی است که از قبل بین شورای همکاری خلیج فارس به وجود آمده است و این سفر قطعا می تواند راهی یا دریچه ای برای گسترش روابط باشد. بین شورای همکاری خلیج فارس کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران».

وی به مذاکرات ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: در پی مذاکرات ایران و عربستان، برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع پیدا کردند تا جایگاه ویژه ای در عرصه سیاست داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی و انرژی غرب آسیا، ما می‌توانیم روابط خوب و خوبی با قطر داشته باشیم و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی قطر، بحث گسترش روابط تجاری و بانکی یکی از موضوعاتی است که می‌توان بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

وی موازنه ای را که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود به ویژه با همسایگان خود در نظر خواهد گرفت به عنوان یک نقطه مهم سفر منطقه ای و در روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: این توازنی که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود به ویژه با همسایگان خود در نظر خواهد گرفت، مهم است.

انتهای پیام/ص/16


دکمه بازگشت به بالا