سلامت و دانش

کمبود ۲۰ هزار «ماما» در کشور/ لزوم اصلاح تعرفه‌ها مطابق قانون جوانی جمعیت

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به روند جذب حدود ۳۲۵۰ ماما در آزمون استخدامی جدید وزارت بهداشت، در عین حال تاکید کرد: طبق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که به صراحت اعلام کرده به ازای هر دو مادر باردار، حداقل یک ماما فعال باشد، برآورد کرده‌ایم و حدود ۱۲ هزار ماما در بخش درمان و حدود ۸۰۰۰ ماما نیز برای بخش بهداشتی نیاز داریم.

دکتر شهلا خسروی در گفت‌وگو با ترندونی، درباره تعداد ماماهای مشغول به کار در نظام سلامت کشور، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۱ هزار ماما در بخش درمان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و حدود ۲۲ هزار ماما در بخش بهداشت ذیل برنامه پزشکی خانواده و نظام شبکه مشغول به کار هستند.

کمبود ۲۰ هزار نیروی مامایی در کشور

وی افزود: طبق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که به صراحت اعلام کرده به ازای هر دو مادر باردار، حداقل یک ماما وجود داشته باشد، ما برآورد کرده‌ایم و حدود ۱۲ هزار ماما در بخش درمان و حدود ۸۰۰۰ ماما نیز برای بخش بهداشتی نیاز داریم.

سهم استخدام ماماها در آزمون استخدامی وزارت بهداشت

او تاکید کرد: در آزمون استخدامی جدیدی که قرار است سبب جذب ۲۵ هزار نیرو در نظام سلامت شود، سهم مامایی حدودا ۳۲۵۰ نفر است. تلاش زیادی برای جذب نیروی انسانی مامایی صورت گرفته و همچنان به خصوص برای رفع کمبودهای بخش درمان پیگیر هستیم؛‌ البته در این زمینه سازمان امور اداری و استخدامی نیز لازم است همکاری لازم را داشته باشد. از طرفی چون نیروهای مامایی صرفا خانم هستند برای جذب و ماندگاری نیرو در مناطق محروم و کمتر برخوردار هم مشکلات خاص خود را داریم.

سختی کار مامایی و مشکلات نظام پرداختی

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به اینکه مامایی جزء حِرَف سخت و در عین حال پر مسئولیت است، بیان کرد: علی‌رغم نظام پرداخت‌ها، مامایی مانند سایر کارشناس‌ها دیده شده است و این یکی از مشکلات است و باید در ابعاد کلان برطرف شود تا حقوق و مزایای آنها متناسب با کاری که انجام می‌دهند دیده شود.

عدم تطابق تعرفه خدمات مامایی با شرایط سخت کاری

وی با اشاره به اینکه اخیرا تعرفه خدمات مامایی در این زمینه مصوب شده است، اظهار کرد: البته این تعرفه مطابق با شرایط سخت کار مامایی نیست. کارانه زایمانی برای انجام زایمان توسط ماما را نیز بارها مطرح کرده‌ایم که یکی از مشکلات ماماها است و باید این معضل هم برطرف شود. در ماده ۵۰ بند ث قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به اصلاح تعرفه‌ها و کارانه در جهت افزایش زایمان طبیعی اشاره شده است و در این زمینه سازمان‌های بیمه‌گر هم باید همکاری کافی با ما داشته باشند.

جذب سالانه بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی مامایی

وی درخصوص جذب دانشجویان مامایی نیز به ترندونی گفت: دانشگاه‌های دولتی سالانه حدود ۸۵۰ نفر دانشجوی مامایی پذیرش دارند و همین تعداد هم فارغ‌التحصیل می‌شوند. در دانشگاه آزاد هم لازم است میزان جذب تعدیل شود، اما سالانه حدود ۱۲۰۰ نفر دانشجو پذیرش می‌کنند.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم پزشکی

نوشته‌هایم به طور خلاقانه، با جذابیت و همراه با مطالعات علمی تهیه می‌شوند. هدفم جلب توجه شماست و شما را در دنیایی از اطلاعات جذاب و پر رمز و راز پزشکی به سفری هیجان‌انگیز دعوت کنم.
دکمه بازگشت به بالا