سلامت و دانش

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش Clearدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه با احترام به آن نگاه می کنند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی ارزشمند است و بر تن ابرقدرت ها و ظالمان می لرزد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما داریم تاریخ می سازیم. اگر اکنون به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، خواهیم دید که در آن تاریخ هشت ساله چه کرده ایم. داستان برگشت ناپذیر است و مأموریت همه در تاریخ به طور همزمان انجام می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا دوران پرافتخار دفاع مقدس را در پزشکی تجربه کردیم که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی نظیر بود. در کدام جنگ نیروهای بهداشت در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم قرار داشت و در آتش و شیمیایی دشمن مجروح و کشته شد. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: «جامعه پزشکی ما یک جامعه پر رونق در جهان است. گوهرهای درخشان علم و دانش کشورمان در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها در کشور خودمان بیماری ها را درمان می کنیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما از پیشرفته ترین دانش بشر برخوردار است. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متاسفانه قبل از کرونا در بسیاری از نشریات، در فضای الکترونیک و غیره. ما شاهد حمله ناجوانمردانه به گروهی از پزشکان بودیم. ما حتی این حمله را از خودی ها نیز دیده ایم.

وزیر بهداشت گفت: ورق جدیدی از تاریخ در کرونا شکوفا شده است. در کرونا، بسیاری از کشورهای جهان توسعه یافته که به امکانات خود بسیار افتخار می کنند اما در کرونا شکست خورده اند، در رسانه ها دیده اند که چه تعداد از بیماران روی زمین مانده اند یا در بیمارستان بستری نشده اند، چه تعداد پرستار و کادر پزشکی از بیماران فرار کرده اند، اما کرونا نقطه عطفی است و سربلندی ما در تاریخ و جامعه پرستاران فداکاری و هویت خود را به نمایش گذاشتند و شهدای گرانقدر را برای رهایی درخت بزرگ انقلاب تقدیم کردند. درس تاریخ بود

عین اللهی گفت: به بیماری عروق بیماری کرونا مبتلا شده ام و شاهد اهدای 70 درصد ریه های کادر درمانی در بیمارستان مسیح دانشوری بوده ام. همزمان به عنوان رئیس بیمارستان شاهد حضور پرستاران در کرونا بودیم به خصوص در اوج وحشتناک مرداد که روزانه نزدیک به 50 هزار مورد، 700 فوت و 15000 بستری و 7000 تا 8000 بستری در بخش مراقبت های ویژه داشتیم. . نمی توانستیم یک لحظه استراحت کنیم. این بستگان زمانی که همه در خانه بودند جان خود را فدا کردند.

او گفت: “امیدواریم هنرمندان و کارگردانان این پیشنهادات را برای مردم به نمایش بگذارند.” مجموعه پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما جور در نمی آید. هیچ جا نشان داده نمی شود که جامعه پزشکان و پرستاران ما چه کرده اند. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. بحث تخصص و حرفه ای شدن پرستاری امروز باید مورد توجه قرار گیرد. پرستاری که به ECU می رود باید حرفه ای باشد و مهارت ECU داشته باشد. پرستاران باید قبل از کار در یک زمینه تخصصی آموزش ببینند. مشکل دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متاسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند و از طرف پرستار افرادی را به خانه می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این موضوع و وضعیت باید رسیدگی شود. در کرونا در برخی موارد توانستیم خدماتی را از این طریق ارائه دهیم.

وی درباره نرخ پرستاری نیز گفت: در ابتدای کارم کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری وزیر بهداشت درخواست کرده ام که در این خصوص اقدام و نتیجه گیری کند. با توجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت و حکم شرعی است، باید به آن پایبند باشیم. از نظر تغییر وضعیت، افرادی هم رسیده اند و در شرایط عروق بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند و حالا که تاج گل سبک شده است، باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی درباره لزوم ادامه تحصیل گفت: خواهشمند است سازمان نظام پرستاری این کار را به عهده بگیرد. تمرینات باید به روز شوند. موضوع دیگر مشکل سلامت روان است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما اصلاً از سلامت معنوی برخوردار نیستیم. باید از سلامت معنوی برای شفا استفاده کنیم.

وی گفت: توجه به نگهداری سخت افزار و نرم افزار نیز موضوع مهمی است. برای اینکه اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت شود و پرستار به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت را در بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر اصلاً افرادی که پرستار نیستند در این بخش استخدام شوند، تحمل نمی کنیم. اعتبارنامه نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسینه شده اند و حدود 110 میلیون دوز واکسن دریافت کرده ایم که بی نظیر بود. 86 درصد جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران اولین دوز 89 درصد مصرف شد. این به لطف همه تلاش ها بود و باعث افتخار بود.

دکمه بازگشت به بالا