استان ها

وجود ۲۵۹۰ پروژه نیمه تمام در گیلان/ رشد ۳۷ درصدی اعتبارات استان در سال‌جاری

ترندونی/گیلان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام تا پایان سال ۱۴۰۰ را ۲۵۹۰ پروژه دانست و عنوان کرد: برای ۲۴۱ پروژه در سال ۱۴۰۱ تامین اعتبار شده که دارای میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد است.

شراره کاووسی امروز شنبه، ۳۱ تیر در جمع خبرنگاران، با اشاره به رویکرد سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای، اظهار کرد: توزیع بهینه منابع در بین شهرستان ها، تخصیص بهینه منابع بین طرح ها و پروژه ها، استفاده از ظرفیت های قانونی جهت تامین مالی پروژه ها و ارتقای نظام پایش و نظارت چهار محور اصلی برای تخصیص اعتبارات عمرانی است.

وی با بیان اینکه در گذشته توزیع منابع بین شهرستان ها تنها براساس شاخص جمعیت بود، افزود: برای توزیع بهتر منابع شاخص های محرومیت و مساحت شهرستان ها را در نظر گرفتیم که در این راستا سهم مناطق محروم افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان سطوح تاثیرگذاری طرح ها و پروژه های بزرگ استان را به چهار بخش فراملی، ملی، بین منطقه ای و استانی تقسیم کرد و گفت: تکمیل راه‌آهن رشت – کاسپین، احیای تالاب انزلی، عملیات آبخیزداری، هوشمندسازی و انسداد فیزیکی مرز آستارا از جمله پروژه هایی با سطوح تاثیرگذاری فراملی و آبگیری سد پلرود، تکمیل سدهای لاستیکی، تجهیز و نوسازی اراضی و بهسازی آب‌بندان‌ها با توجه به تاثیر بر تامین آب کشاورزی پروژه هایی با سطح تاثیرگذاری ملی است.

کاووسی، تکمیل آزادراه رشت – قزوین و تکمیل بیمارستان آموزشی رشت(لاکان) را دو پروژه با سطح تاثیرگذاری بین منطقه ای دانست و بیان کرد: جمع‌آوری پسماند، تکمیل تقاطع غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان، کمک به تکمیل پل‌های آسیب دیده از سیل همچون قلعه رودخان، کلفت، کیازنیک و شبخوس لات، تکمیل پل اسالم، تصفیه خانه فاضلاب انزلی و تصفیه‌خانه مسکن آنلاین هم از جمله پروژه های استانی است.

وی با تاکید بر لزوم اتمام پروژه های نیمه تمام، تعداد پروژه های نیمه تمام تا پایان سال ۱۴۰۰ را ۲۵۹۰ پروژه دانست و عنوان کرد: برای ۲۴۱ پروژه در سال ۱۴۰۱ تامین اعتبار شده که دارای میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت گیلان، درصد پیشرفت فیزیکی پروژه، مطالبات مردمی، جغرافیای پروژه و پروژه های موثر بر رشد تولید و اشتغال را چهار معیار برای اولویت بندی تامین اعتبار پروژه های نیمه تمام دانست و اضافه کرد: بر اساس قانون، هر ساله از بودجه اعتبارات عمرانی ابلاغ شده تنها سهم محدودی جهت اجرای پروژه هایی با ماهیت سطح استانی در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه استان قرار داشته و مابقی در اختیار کمیته برنامه ریزی شهرستان ها جهت توزیع بین پروژه های شهرستانی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۴۰۱ و تاکیدات استاندار گیلان رویکرد تامین اعتبارات عمرانی در سال جاری نیز اتمام پروژه های نیمه تمام بوده و پروژه جدید کلنگ زنی نمی شود، گفت: تکمیل و ‌بهره برداری از پروژهای مهمی همچون سدهای لاستیکی در جهت تامین آب مطمئن کشاورزی، راه آهن رشت – کاسپین به عنوان حلقه تکمیل کننده کریدور بین‌المللی شمال – جنوب و آزادراه قزوین – رشت از جمله اولویت های اصلی سال ۱۴۰۲ دولت در استان گیلان می باشد.

کاووسی در سال ۱۴۰۱، استفاده از ظرفیت بند ب تبصره ۵، منابع در اختیار وزارت نفت، بند ز تبصره ۸، بند ز تبصره ۱، ماده ۵۶ احکام دائمی و جزء ۲ بند ب تبصره ۱۸ را از جمله ظرفیت های قانونی جهت تامین مالی پروژه های عمرانی دانست و خاطرنشان کرد: اکیپ های نظارتی در موضوعات راه، آب، فاضلاب و… با مشارکت کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و استانداری و نهادهای نظارتی ذیل کمیته نظارت شورای فنی استان تشکیل و سال گذشته ۲۰۶۰ مورد نظارت انجام شد که ۱۸۵۶ پروژه منطبق با معیارهای فنی و برنامه ای بود.

رئیس سازمان مدیریت گیلان با اشاره به آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، تصریح  کرد: تعهد سازمان برنامه و بودجه ۱۲۹ مصوبه بود که موظف به تامین اعتبار آنها هستیم. از مجموع ۷۱۴۱ میلیارد تومان تعهدات سازمان برنامه و بودجه تاکنون ۴۸ درصد معادل ۳۴۱۲ میلیارد تومان توسط ۲۱ دستگاه تخصیص پیدا کرده است.

وی وزارت ورزش و جوانان، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو را به ترتیب دارای بیشترین تخصیص دانست و بیان کرد: دو پروژه راه آهن رشت – کاسپین و آزادراه رشت – قزوین به تنهایی ۳۳ درصد تخصیص را داشتند.

کاووسی در بحث احیای تالاب انزلی علاوه بر عملیات پیش بینی شده در طرح احیای تالاب به اهمیت اجرای پروژه های مربوط به احیای رودخانه های ورودی به تالاب اشاره و تاکید کرد: مادامی که رودخانه ها آلوده باشند، احیای تالاب نتیجه منطقی نخواهد داشت و لذا تامین اعتبار جهت تکمیل تصفیه خانه مسکن آنلاین رشت و تصفیه خانه بیمارستان ها و شهر صنعتی سپیدرود در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار دارد.

وی با اشاره به ابلاغ اعتبار ۳۴۲۴ میلیارد تومانی برای استان گیلان در سال جاری، ادامه داد: سهم گیلان از اعتبارات کشور ۳.۳۴ درصد است و لذا شاهد رشد ۳۷ درصدی نسبت به اعتبار سال ۱۴۰۱ هستیم و در بین استان های کشور در رتبه دوازدهم قرار داریم.

رئیس سازمان مدیریت گیلان، با بیان این‌که از مجموع اعتبار مصوب ۲۲۹۳ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شاهد تخصیص ۶۹ درصدی معادل ۱۵۸۶ میلیارد تومان هستیم، اضافه کرد: شعار سال جاری «مهار تورم؛ رشد تولید» است و لذا نرخ تورم استان تا پایان بهمن، ۴۵.۴ درصد بود که رتبه چهارم کمترین نرخ تورم را در کشور داشتیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا