فرهنگ و هنر

نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز

ترندونی / قزوین دکتر هادی انصاری ، دکترای زبان و ادبیات فارسی ، در مقاله خود ، “بیایید درست بنویسیم و درست بخوانیم” ، که برای ترندونی ارسال کرد ، می نویسد: و ما می خوانیم ؛ اما این کافی نیست. حفظ زبان فارسی و حل مشکلات آن نمی تواند به چند نوشته ، برنامه ، کتاب و بروشور محدود شود و اگر هر روز به آن یادآوری شود ، تکرار نخواهد شد و تأثیر خود را خواهد گذاشت.

برای این منظور ، ما تصمیم گرفتیم برخی از اشکال معمول را که در گفتار و نوشتار قابل مشاهده و شنیدنی هستند ، بیاد آوریم و اصلاح کنیم تا بتوانیم کلمات ، گفته ها ، عبارات را بخوانیم و بنویسیم و در نهایت زبان فارسی را حفظ کنیم. ایمک

اکثر مردم ، حداقل مردم / اکثر مردم ، تعداد کمی از مردم

آنها می گویند: اکثر مردم فکر می کنند که … یا اقلیتی از مردم اینگونه هستند. بیشتر و کمترین زبان عربی افعال برتری به معنای کم و بیش یا بیشتر و کمتر است. اکثریت و اقلیت اسم هایی هستند که به معنای زیاد و معدود هستند. چنین جملاتی باید از افعال استفاده کنند تا بی نهایت. این بدان معناست که اکثر مردم معتقدند؛ بیشتر مردم نیستند. یا حداقل مردم اینگونه هستند. چنین اقلیتی نیست. در فارسی بهتر است از کلمه (بیشتر) استفاده شود تا (بیشتر)؛ بیشتر مردم معتقدند که ….

اَالصّوتُ الحَسَن / صوت حسن / صوت حسین

طی دو دهه گذشته ، ترکیب یا نام (صوتُ الحسن) بر روی شیشه فروشگاه هایی که مشغول ضبط و تجهیزات صوتی بودند ، نوشته شده است. البته عربی (حَسَن) صفت است و طبق قوانین عرب ، صفت و صفت هر دو باید نوشته شوند (ال) (اَلصّوتُ الحَسَنُ) ، که به معنای صدای خوب است. از همان ترکیب (صوتُ الحَسَن) ، اگرچه (صوت) بدون (Al) است ، معنا را می توان بدست آورد. برخی از دارندگان فروشگاه ها بدون اینکه بدانند صفت (= خوب) این کلمه است ، ناخواسته معنی (حسن) را تغییر دادند و معتقدند که (حسن) نام شخصی است (مانند نام امام حسن) (حسن) تغییر کرده و جام را ادامه داد ( صدای حسین) یا (صدای حسین) نوشت! اگر این دو واژه از نظر معنایی متفاوت باشند.

املا ، ترکیب ، اجرا ، امضا / هجی ، ترکیب ، اجرا ، امضا

کلماتی مانند هجی ، ترکیب ، اعدام ، امضا ، تاریخ انقضا ، استثنا ، باخ ، بقا و غیره. دارای ترکیب نهایی (الف) به زبان عربی است. در فارسی ، برای بدست آوردن فرم و لباس پارسی ، آنها بدون صرف ترکیب می شوند: هجی ، ترکیب ، اجرا ، امضا ، بقا ، بها ، تاریخ انقضا و غیره. این کلمات ، وقتی اضافه می شوند ، برای سهولت کار (y) تلفظ می شوند. به عنوان مثال مقاله من ، املای کلاس چهارم ، اجرای قانون ، امضای قراردادی غیر از آن ، زنده ماندن از زندگی خود و موارد دیگر.

املاک و مستغلات / املاک و مستغلات و استقلال

در عربی ، متستتغلّات جمع (مُتتَغَلّ) برای تسخیر (غ) و تقویت (ل) است ، به معنی خانه و مغازه یا هر مکانی که از آن اجاره می کنند. بعضی اوقات کسر (غ) را می نویسند و می خوانند: (متتتَغِلات) ، و گاهی با (ق): (مقلستقللات) ، که نادرست است و باید نوشت: املک و موستتغللات.

اَنتَر / عَنتَر

آنتاراس یک کلمه فارسی است؛ این یک میمون است. و با حمزه (الف) نوشته شده: آنتاراس. گاهی مشاهده می شود که با (AS) غلط املایی نوشته شده است: آنتاراس. آنتاراس در عربی نوعی مگس است و در لغت به معنای شجاعت است. بهتر است هر هجی درست بنویسید.

اَنَر أنر / عَنَر عَنَر

اصطلاح (انر) صفت است و در فارسی با همزه (ا) نوشته می شود: اَنَر؛ یعنی زشت و ترسناک. زبان انسان معمولاً تکرار می شود: (أنر أنر) و غالباً در جمله به کار می رود. با حالتی زشت و زشت است. مثال: من هر روز پیش او می روم و چه باید بگویم؟ اربا؛ به هر حال ، او به چشمان من خیره شد و … نوشتن این فرم هنری هنر اشتباهی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا