فرهنگ و هنر

بیشتر کتب تاریخی به جای مباحث کلامی، تاریخی و روایی، مطالب عرفی و سلیقه‌ای را مطرح می‌کنند

دکتر یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و نویسنده کتاب «سایبان خورشید» برای بررسی تاریخی جهان نشست تخصصی «گونه شناسی کتب در مورد حضرت خدیجه(س)» را ارائه کرد. محمد محمود پور. زندگانی ام المومنین خدیجه (س) در روز سه شنبه 23 فروردین.

به گزارش ترندونی، به نقل از معاونت فرهنگی دانشگاه مذاهب اسلامی، دکتر محمودپور با اشاره به اینکه درباره زندگی حضرت خدیجه(س) کار بسیار کم شده است، یادآور شد: خوشبختانه در دهه گذشته به زبان فارسی و فرانسوی ها کار شده است. .

وی یادآور شد: در فاصله سال های 88 تا 1377 تنها در شهر مقدس کومو، 21 کتاب جدید درباره حضرت خدیجه(س) برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نوشته شد که نشان از ظهور حرکتی جدید دارد.

مدرس پژوهشگاه علوم انسانی با تاکید بر اینکه یک سوم آثار تالیف شده به زبان عربی آثار نویسندگان فارسی زبان است، تصریح کرد: دو سوم این آثار نیز توسط نویسندگان عرب زبان نوشته شده است.

وی یکی از مشکلات اصلی کتابهای فارسی که در مورد زندگی حضرت خدیجه (س) نوشته شده است را عدم تحقیق آنها دانست و گفت: وقتی کار تحقیقی نباشد و از ذوق و سلیقه برخوردار باشد از ایشان دفاع روشمندی صورت نخواهد گرفت.

دکتر. محمودپور افزود: در حالی که نوشته ها درباره حضرت خدیجه(س) تا حدودی شگفت انگیز است، اما این آثار بیشتر در قالب مجموعه مقالات، روزنامه ها و یا شعرهایی است که به مناسبت این مناسبت تهیه شده است.

وی ادامه داد: اگر اثری پژوهشی باشد محتوای آن به مرور زمان تغییر نمی کند زیرا بر اساس علم تاریخ و مستند به منابع تاریخی است. نکته مهم در مورد آثار تاریخی این است که نباید بر اساس سلیقه و دیدگاه های معمولی تهیه شوند.

نویسنده سایبان آفتاب با توصیه به منازعات سلیقه ای بر سر شخصیت های تاریخی جهان اسلام، تصریح کرده است: بیشتر این دعواها بر سر حرف است، هر چند حرفی نیست.

وی افزود: متأسفانه اغلب آثار تاریخی که در جهان اسلام نوشته می شود، به جای بحث در مورد احادیث، مسائل تاریخی یا کلامی، کاملا سلیقه ای، سلیقه ای و متاثر از قومیت است. به عنوان مثال، بیشتر موضوعات کتاب در مورد سن، فرزند و ازدواج حضرت خدیجه (س) مشترک است.

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: متأسفانه در صورت عدم توجه ویژه به کتاب، واژه های مبتذل به عنوان کتاب مجاز است.

دکتر محمودپور با بیان اینکه خوشبختانه کتاب سیره حضرت خدیجه (س) به زبان های زنده دنیا تالیف شده است، اثر سه جلدی مارک هاتالر، کتاب کودکان «ایتام مادر خدیجه» و کتاب سیره الکبری را بیان کرد. در اردو کتابهای خوبی هستند.

نویسنده کتاب سایبان آفتاب در ادامه سخنان خود حضرت خدیجه(س) را از شخصیت های برجسته جهان اسلام برشمرد و گفت: ام المومنین(س) شخصیتی بی نظیر است و هیچکس قابل مقایسه نیست. به آن . زیرا در مقاطعی از طرفداران پیامبر اکرم (ص) بودند. اما از آنجایی که در دوره مدنی و در دوران شکل گیری جامعه اسلامی وجود نداشته اند، اطلاعات تاریخی کمی از آنها داریم.

شایان ذکر است در پایان این نشست علمی پرسش و پاسخ برگزار شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا