ورزش و تندرستی

مهاجم سوئدی نیاز به تست پزشکی نداشت/هنوز به سقف نرسیده ایم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین و به نقل از سایت باشگاه پرسپولیس، سازمان لیگ با صدور اطلاعیه‌ای که در سایت فدراسیون فوتبال نیز بازتاب داشت، از ارجاع موضوع پرسپولیس به کمیته انضباطی خبر داد. همچنین در ارتباط با رسمیت قرارداد نبیل باهویی اخباری منتشر شد که باشگاه پرسپولیس به منظور روشنگری و اطلاع رسانی به افکار عمومی، در این ارتباط توضیحاتی را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:

باشگاه پرسپولیس همواره خود را متعهد به اجرای قوانین می‌داند و نقل و انتقالات تابستانی اخیر نیز موید این نکته بوده است که تا چه میزان خود را محدود کردیم و از اجرای بسیاری برنامه‌ها صرف‌نظر نمودیم تا در چارچوب‌های تعیین شده حرکت کنیم.

با این وجود اگر ابهامی وجود داشته باشد، آمادگی پاسخ‌گویی وجود دارد و ابایی از آن نداریم هرچند ادبیات به کار رفته در اطلاعیه جدید سازمان لیگ که در وب‌سایت فدراسیون فوتبال بازتاب داشت، باعث تعجب شد چرا که مسؤولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال خود گواه و شاهد هستند که در این مدت برای حرکت در مسیر قانونی به طور مداوم در ارتباط با آن‌ها بوده‌ایم و هنوز هم حکمی از سوی کمیته انضباطی صادر نشده است. در این شرایط بیان مطالب به شکلی که موجب ایجاد موج در فوتبال و جامعه شود، مشکل‌ساز خواهد بود.
در این ارتباط نکاتی را به اطلاع می‌رسانیم؛

۱. مسئولان فوتبال ایران به خصوص رئیس محترم فدراسیون فوتبال همواره تاکید دارند که باید در انتشار مطالب، بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها طوری مراقبه شود که آرامش فوتبال ایران سلب نشود و اطلاعیه مذکور به شکلی بود که باعث یکسری سو استفاده‌ها و موج‌سازی‌ها شد و فضای مشوشی را ایجاد کرد و به مرجع بسیار اخبار نادرست علیه این باشگاه بدل شد. به همین دلیل حالا ناچار از انتشار مطالبی هستیم.

۲. از سازمان محترم لیگ این انتظار می‌رفت تمام مسائل رسانه‌ای خود را بعد از صدور حکم قطعی کمیته انضباطی صادر کند چرا که در نهایت نهاد تصمیم‌گیر در این خصوص، کمیته انضباطی است اما حتی در صورت انتظار نیز باشگاه پرسپولیس ترجیح می‌داد همه موارد به صورت شفاف منتشر شوند.

۳. در حال حاضر با توجه به آنچه در این اطلاعیه آمده است، هرچند برخلاف قصد و نیت واقعی سازمان لیگ است ولی طبعاً در ذهن بسیاری از هواداران فوتبال از جمله طرفداران پرسپولیس این شائبه ایجاد شود که کمتر از ۲۴ ساعت بعد از بررسی و صدور حکم از سوی کمیته انضباطی برای یکی از باشگاه‌ها، تلاش شده است که به این شکل، پاسخ نارضایتی و اعتراض سایر تیم‌ها از جمله تیم متخلف و محکوم داده شود.

۴. جهت اطلاع افکار عمومی تاکید می‌شود، پرسپولیس باشگاهی است که برای رعایت قانون سقف بودجه به خود می‌بالد. حتی بعد از انتقال روز گذشته (نبیل باهویی) هنوز باشگاه پرسپولیس به سقف بودجه خود نرسیده است. تنها مورد موجود نیز مالیات یک بازیکن بوده که البته این مساله هم قابل تفسیر است و باشگاه پرسپولیس دفاعیه خود را در این زمینه ارائه خواهد کرد.

۵. یکی از اخبار دروغی که بعد از این اطلاعیه توسط بعضی افراد منتشر شده است اشاره به این موضوع دارد که در قرارداد یکی از بازیکنان، بند فسخ، قرار داده شده که طبق مقررات جدید ممنوع است. به نظر نمی‌رسد چنین موردی اصلاً برای پرسپولیس گزارش شده باشد چون در هیچیک از قراردادهای این فصل، چنین بندی قرار نداده‌ایم که نسبت به آن بیم و هراسی داشته باشیم.

۶. همچنین در ارتباط با وجود بند فسخ در قرارداد، به نام‌های بازیکنانی اشاره شده است که قراردادهای آن‌ها مربوط به فصل‌های گذشته است و موضوعیتی با مقررات اعلامی برای این فصل ندارد.

۷. این موارد و همچنین قراردادهای پرسپولیس که در اختیار همه دستگاه‌های ناظر، قرار دارد به وضوح نشان می‌دهد که باشگاه پرسپولیس الف) سقف بودجه را رعایت کرده، ب) قرارداد خارج از عرف و ارزی امضا نکرده، ج) افزایش قرارداد برای فصل دوم، بیشتر از ۲۵ درصد نبوده و د) به هیچ کارگزار و نماینده بازیکن وجه نقدی پرداخت نکرده است و این تعهد همیشگی به قوانین مایه افتخار مدیریت باشگاه پرسپولیس است که البته جا دارد از همکاری کادر فنی و بازیکنان هم در این زمینه تشکر شود. البته بدیهی است که با توجه به ورود به بورس، تمام این موارد از طریق سامانه کدال قابل بررسی و تأیید است.

نکته دیگر به موضوع ثبت نام نبیل باهویی برای لیگ قهرمانان مربوط می‌شود که عنوان کرده‌اند این کار در حالی انجام شده است که قرارداد به دلیل عدم تست پزشکی رسمیت ندارد. این در حالی است که آئین نامه نقل و انتقالات و همچنین دستورالعمل ناظر بر قراردادها غیر از این را عنوان می‌دارد.

الف: در نخستین سطر ماده یک از دستورالعمل ناظر بر قراردادهای باشگاه‌ها با بازیکنان به صراحت چنین آمده است؛ «اعتبار یک قرارداد با بازیکنان داخلی و خارجی منوط به موفقیت در تست پزشکی یا اعطای مجوز اشتغال نخواهد بود.»

ذکر همین یک مورد در توضیح مطلب کافی می‌نماید ولی شاید ادامه این ماده باعث تعابیر اشتباه شده باشد.
ب: در ادامه این ماده آمده است؛ «…یعنی تا زمانی که باشگاه از سلامت افراد و … اطمینان حاصل ننموده، نباید قرارداد را امضا نماید. تبعات ناشی از عدم رعایت رویه فوق متوجه امضا کنندگان قرارداد از طرف باشگاه نیز می‌باشد.»
قانون‌گذار در این بخش نمی‌گوید قرارداد از درجه اعتبار ساقط است. در واقع توصیه و تذکر دارد و این هم قانون جدیدی نیست. همیشه همین بوده است. قوانین بین‌المللی هم تاکید دارد که قرارداد بعد از امضا معتبر و رسمی است و مشکلات پزشکی باعث ساقط شدن آن از درجه اعتبار نمی‌شود. رویه حاکم بر لیگ نیز همیشه همین است. قراردادها بعد از امضا رسمیت می‌یابند، فدراسیون و سازمان لیگ اعتبار آن‌ها را محترم می‌شمارند. البته کسب مجوز بازی در لیگ فوتبال ایران منوط به انجام و توفیق در تست‌های پزشکی است.

ج: و اما نکته دیگری هم وجود دارد. در اینجا صحبت از دستورالعمل ناظر بر قراردادها برای لیگ برتر فوتبال ایران است. ما درباره لیگ قهرمانان صحبت می‌کنیم. باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان تابع دستورالعمل‌های مربوط به این مسابقات از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند. کنفدراسیون هم شرطی برای اعتبار قرارداد منوط به تست پزشکی نگذاشته است. البته تأیید قرارداد از سوی مراجع داخلی فوتبال از الزامات است و اصولاً هیچیک از اقدامات باشگاه‌ها در ارتباط با حضور در لیگ قهرمانان خارج از کانال فدراسیون فوتبال امکانپذیر نیست.

د: با توجه به توضیحات فوق، ثبت نام بازیکنان برای لیگ قهرمانان تنها از کانال و توسط بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال امکان‌پذیر است و اگر در جریان هماهنگی‌های بین بخشی و بین سازمانی، منع قانونی برای آن وجود داشته باشد این کار انجام نمی‌شود. البته رویه باشگاه پرسپولیس همواره تقدم تست پزشکی بر نهایی شدن قرار بوده است ولی در این مورد خاص، ضیق وقت مانع از این امر بود ولی پیگیری‌های نسبت به سوابق پزشکی او در زمان حضور در فوتبال قطر انجام شد.

کارگروه خبری علوم ورزشی

با تمرکز بر تحقیق و ارائه‌ی اطلاعات به‌روز و دقیق، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به دنبال افزایش دانش و آگاهی ورزشی خوانندگان هستم. از نکات تازه‌ترین تکنیک‌ها تا راهنمایی‌های تمرینی، همراهی با من برای تجربه‌ی یک دنیای ورزشی پویا و هیجان‌انگیز را تجربه کنید.
دکمه بازگشت به بالا