پیچ و خم ادارات مانعی بر سر صادرات کارآفرینان

پیچ و خم ادارات مانعی بر سر صادرات کارآفرینان

ترندونی/ قم یک تاجر معروف در استان کومو گفت: متأسفانه با وجود اینکه کشورهای منطقه خواهان محصولات ما هستند، آنقدر در هزارتوهای مدیریت دولتی غوطه ور شده ایم که خسته و ناراحت هستیم.

دکتر. عالمی آرانی از تاجران صاحب نام استان کوم در مراسم تجلیل از دانشمندان و فناوران برتر استان قم در دانشگاه قم گفت: خام فروشی فرآوری نشده یک مشکل بزرگ روحی و اداری در کشور است.

وی گفت: همه کشور نگران فروش نفت و دریافت میلیون ها تن سنگ آهن هستند که کشورهای دیگر چندین هزار برابر قیمت آن را به ما می فروشند.

وی ادامه داد: وقتی یک شمش کوچک طلا در اختیار یک تاجر خرد قرار می گیرد، او از آن چند نعل درست می کند، تاجر دیگری با تکنولوژی متفاوت، آن شمش را به هزاران سوزن طلا تبدیل می کند و ارزش افزوده چند برابری ایجاد می کند.

وی افزود: دانشگاه یا تاجر دیگر این شمش را در جهت عقربه های ساعت می چرخاند و هزار برابر ارزش افزوده ایجاد می کند اما ذهنیت ما در ایران خام فروشی و کسب درآمد از نوسانات قیمت طلا است.

یکی از تاجران برجسته استان کومه بابیان اینکه سه ضلع دانشگاه یعنی دولت و تاجر موتور محرکه کشور هستند، گفت: اگر این سه ضلع با هم همکاری نکنند، توسعه محقق نمی شود.

وی گفت: متأسفانه با وجود اینکه کشورهای منطقه خواهان تولیدات ما هستند، آنقدر در پیچ و خم مدیریت دولتی غوطه ور هستیم که خسته و سردرگم شده ایم.

وی گفت: وقتی در پروژه‌های دیگر مانند سوریه با رقبای ترکیه‌ای و چینی روبرو می‌شویم که نسبت به ما مزیت کمتری نسبت به آن محصول دارند، می‌بینیم که کارهای اداری آنها از جمله استعلام در عرض یک ساعت به راحتی حل می‌شود. اما باید به ایران برگردیم و برای گرفتن استعلام ها و مجوزهایی که بر اساس آن نمی توانیم به رونق تولید و صادرات دست پیدا کنیم، مدت زیادی پشت دفاتر بمانیم.

عالمی آرانی ادامه داد: متاسفانه همه در کشور از اهمیت حمایت از صادرات صحبت می کنند. با این حال، روی صحنه از این محرک ها زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه امروزه دانشگاه ها از این صنعت حمایت چندانی نمی کنند، گفت: این امر باعث افزایش هزینه های دستیابی به فناوری برای ما شده که در نهایت هزینه تولید را افزایش می دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا