اقتصادی

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

در خلیج فارس حدود 95 جزیره وجود دارد که بیش از 40 جزیره در جغرافیای ایران وجود دارد. بیشتر این جزایر توسط گونه های جانوری ، مزارع نفتی و خالی از سکنه زندگی می کنند و فقط دو جزیره ایرانی دارای زیرساخت های گردشگری هستند.

به گزارش ترندونی ، خلیج فارس سرزمین مشترک ایران ، بحرین ، کویت ، عمان ، قطر و عربستان سعودی است. در میان این کشورها ، بیشتر جزایر به ایران تعلق دارند. بحرین ، یک جزیره در خلیج فارس ، هفت جزیره دیگر دارد. 9 جزیره کویت دیگر 5 جزیره است که متعلق به عمان ، هفت جزیره قطر ، 11 جزیره عربستان سعودی و 16 جزیره امارات متحده عربی است. البته بر سر مالکیت جزایر ابوموسی ، تونبو ، زرکوه و آریانا اختلافاتی بین ایران و امارات وجود دارد ، هرچند اسناد و توافق نامه های تاریخی ثابت می کند که ایران به این جزایر تعلق دارد.

به جز قشم و کیش ، که بیشتر از سایر جزایر خلیج فارس ، هرمز ، ابوموسی ، تنب بزرگ و کوچک ، هندورابی ، لاوان ، هنگام ، نازا ، لارک ، سیری ، فارور بزرگ و کوچک ، فارسی ، نگین ، خارکاس ، خارکو آشنایی دارند ، Shifas ، Minoo ، Khoras Musa ، Dara ، Sadra ، Tahmadon ، Ariana ، Zarkuhas ، Shidoras ، Abbasakas ، ام الکراماس ، Nakhilo ، Garmas ، Boonehas ، آرامگاه کاپیتان ، سه دندان ، Matafas ، Miras Mahna ، Um Sila ، شیخ کارامه ، چراغی ، مارقی سایر جزایر ایران در خلیج فارس هستند.

نیمی از این جزایر مسکونی هستند و برخی از آنها دارای امکانات نظامی و نفتی هستند. اکثر جزایر غیرمسکونی نیز به زیستگاه حیوانات تبدیل شده اند. دسترسی به بیشتر این جزایر دشوار و در برخی موارد غیرممکن است و گاهی نیاز به اجازه از استان ، محیط زیست ، منابع طبیعی و سایر نهادها دارد.

جزیره لاوان ، یکی از پایگاه های نفتی ایران / عکس از شانا

تردد مسافران بین بیشتر جزایر خلیج فارس توسط کشتی های صیادی انجام می شود و فقط تعداد محدودی از جزایر از جمله کیش ، قشم ، هرمز و خارک با کشتی های اتوبوس دریایی و مسافربری قابل دسترسی هستند. تردد دریایی بین جزایر معمولاً امکان پذیر نیست ، به عنوان مثال از جزیره کیش امکان سفر به قشم وجود ندارد ، باید به بندرهای هرمزگان و از آنجا به قشم یا هرمز برگردید. برای سفر به جزیره هنگام در نزدیکی جزیره قشم ، باید به قشم بروید و از آنجا با قایق ماهیگیری به جزیره هنگام بروید.

هواپیماهای کوچک می توانند به جزیره ابوموسی سفر کنند که قرار بود بعد از زمان محمود احمدی نژاد به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و فروریزد ، اگرچه فقط جزیره نشینان این گزینه را دارند و مسافران فقط در صورت داشتن اجازه ورود به ابوموسی از این هواپیما استفاده می کنند. پروازهایی از تهران و بندرعباس به مقصد جزایر خارک و سیری انجام می شود اما از آنجا که این دو جزیره به همراه لاوان محلی برای سکوهای نفتی و پایگاه مهمی برای صادرات نفت است ، مسافران و مسافران مجاز به سفر نیستند. این جزایر بدون مجوز. و این جزایر برای گردشگران عملاً قابل دسترسی نیستند.

جزیره کیش

از میان این 41 جزیره ، فقط کیش و تا حدی قشم آماده گردشگری هستند. جزایر هنگام و هرمز که از آنها برای تردد مسافران نیز استفاده می شود ، علی رغم داشتن محل اقامت بومی ، ضعیف ترین خدمات گردشگری را به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی دارند. از طرف دیگر ، فضای ناآماده برخی از این جزایر به دلیل محدودیت های نظامی محدودیت هایی در زمینه جابجایی و عکاسی از گردشگران ایجاد کرده است که سفر را بسیار آسان می کند.

مرکز تحقیقات خلیج فارس (موسسه تحقیقات استراتژیک ژئوپلیتیک ، تاریخ و جغرافیای خلیج فارس) با انتقاد از کمبود امکانات و خدمات ، به ویژه در جزایر مسکونی خلیج فارس ، از وضعیت جزایر خلیج فارس انتقاد می کند. خلیج فارس و رونق گردشگری ، تجارت و رونق. جزایر عربی تأکید کردند: جزایر ایران مانند الماس هستند که می توانند عاملی در تولید و رونق ، رونق تجاری ، جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت گردشگری باشند. در سراسر کشور ، اما امروز آنها از سو mis مدیریت رنج می برند.

به طور کلی ، در این گزارش آمده است که مردم جزایر مسکونی خلیج فارس با چالش های اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی ، رفاهی و پزشکی زیادی روبرو هستند. ساکنان برخی از این جزایر ، با وجود ایجاد پایگاه های نفتی و دریایی ، از بیکاری و فقر شدیدی رنج می برند ، بدون این موارد هیچ عنصر اساسی ندارند و ساکنان برخی از این جزایر فقط به ماهیگیری مشغول هستند.

جزیره خارگو (خارگاس)

مرکز تحقیقات خلیج فارس خاطرنشان می کند که اندازه جزیره قشم ایران بیش از 22 کشور مستقل در جهان است. اگر ایران می خواست فقط یک جزیره مصنوعی قشم مانند در خلیج فارس (بدون ویژگی های طبیعی) احداث کند ، باید 2،665 میلیارد دلار هزینه کند.

این گروه از کارشناسان پیشنهادها و برنامه های موجود و واقع گرایانه ای را برای توسعه جزایر خلیج فارس و غلبه بر معایب رفاهی تهیه کرده اند که در زیر آورده شده است:

نیازهای اساسی جمعیت جزیره آب آشامیدنی و برق است. بدون آب آشامیدنی سالم ، هیچ پروژه عمرانی و رفاهی نمی تواند موفق شود. امروز پس از هشت سال تخریب و جنگ و ویرانی در جنگ پس از آن ، متأسفانه جزیره آبادان در خوزستان هنوز فاقد آب آشامیدنی مناسب ، ساخت و ساز مناسب و زندگی مرفه است.

برای کمک به ماهیگیران جزیره ای و تأمین معیشت آنها که تنها منبع درآمدشان ماهیگیری و میگو است. برای این منظور ، شرکت سهامی شیلات باید نتایج تلاش های روزانه خود را بدست آورد و مبلغ آن را روزانه یا ماهانه پرداخت کند. ایجاد مراکز بهداشتی بسته بندی شده برای استاندارد کردن ماهیگیری دریایی نه تنها می تواند به فروش آن کمک کند ، بلکه به عنوان پلی برای صادرات به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به کار می رود.

ساخت یک فروشگاه سرد برای محافظت از ماهیگیران غذاهای دریایی این جزیره می تواند مقرون به صرفه باشد. زیرا با نگهداری ماهی در فریزر ، ماهیگیران می توانند زمینه بسته بندی و صادرات به مناطق دیگر را فراهم کنند.

اشتغال یکی از مهمترین م componentsلفه های ایجاد رفاه اجتماعی در جزایر است. ساخت کارخانه های بسته بندی و تبرید محلی یکی از پیشنهادات ایجاد اشتغال در این جزایر است. از دیگر وسایل استفاده از نیروهای محلی در این منطقه می توان به قایق سازی و تعمیر قایق های ماهیگیری اشاره کرد.

موقعیت جزایر را ارزیابی کنید و ماریناهای متناسب با موقعیت آنها بسازید. ساخت اسکله های چوبی جامد مناسب برای توقف ماهیگیران و قایق های آنها و همچنین بنادر برای تجارت و سوخت گیری کشتی های غول پیکر.

ساخت مناطق ویژه گردشگری در جزایر. بسیاری از گردشگران بدون عجله به جزیره ای در دریا سفر می کنند که هزینه چندانی برای آنها ندارد. از آنجا که سفرهای گردشگری به جزایر مانند کیش و قشم تقریباً گران است ، با برنامه ریزی مناسب و توسعه پارک های دریایی ، سواحل ، هتل ها و متل ها و یک منطقه توریستی با ورودی های مناسب ، جریان و رونق زندگی و گردش سرمایه در جزایر می تواند شروع به حرکت کردن.

گردشگری دریایی یکی از مهمترین زیرشاخه های صنعت گردشگری است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر ، بخش خصوصی می خواهد برای تشویق گردشگری در این مناطق در جزایر خلیج فارس سرمایه گذاری کند. علی رغم اینکه کشور ما در قسمت های شمالی و جنوبی سواحل زیبایی دارد اما کمبود امکانات و تجهیزات گردشگری ، حمل و نقل دریایی و مجتمع های تفریحی در سواحل این دریاها باعث شده است که گردشگران داخلی و خارجی بدون پاسخ به تورهای دریایی روی بیاورند. . ایجاد تورهای گردشگری دریایی برای اسکی ، غواصی و … در جزایر ، رونق می تواند در این مناطق رخ دهد.

جزیره چورو موسی

جزیره لارکو

جزیره ابوموسوس

جزیره مارو (شیدور) در محله لاوان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا