اقتصادی

تدوین دستورالعمل صید ترال در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان

در روزهای اخیر چندین تصویر از ترال در آبهای جنوبی کشور منتشر شده است. این روش ماهیگیری توسط بسیاری از فعالان زیست محیطی مورد انتقاد قرار گرفته است و آنها می گویند هر صید ماهی حدوداً 25-25٪ از زیستگاه بستر دریا را از دست می دهد. مدیرکل دفتر گارد ساحلی سازمان حفاظت از محیط زیست می گوید سازمان شیلات با همکاری سازمان محیط زیست دستورالعمل هایی را برای ترال در آب های خلیج فارس و عمان تدوین کرده است.

داوود میرشکار با ترندونی مصاحبه می کند وی با اشاره به اینکه اگر ترال در کشور به درستی و مطابق با اصول خاصی انجام نشود و از آن نظارت نشود ، می تواند بسیار خطرناک و مضر باشد ، گفت: سازمان بین المللی دریایی خلیج فارس را منطقه ویژه زیست محیطی اعلام کرده است. خلیج فارس دریایی نیمه محصور است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. این عملیات ، از جمله ساخت نیروگاه های آب شیرین کن ، آبزی پروری ، حمل فرآورده های نفتی و غیره ، زیستگاه های خلیج فارس را تحت فشار قرار داده است.

وی ادامه داد: “با این حساب ، اگر از منابع آبی این دریا – مانند ترال در خلیج فارس و دریای عمان – به طور اصولی استفاده نشود ، زیستگاه ها و گونه های مهمی که سلامت اکولوژیکی خلیج به آنها بستگی دارد از بین می رود و اولین ضرر خود شکار خواهد شد. انجمن.

مدیرکل اکوسیستم و خدمات حفاظت از سواحل سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نظارت ناکافی توسط دستگاه های متولی از جمله سازمان شیلات ، نیروی انتظامی و سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده است ، اظهار داشت: شکاف هایی مانند کمبود نیروی کار ، تجهیزات و اعتبار عملکردهای نظارتی را به درستی در زمینه عملیات پایدار انجام دهید. بنابراین ، افراد سودجو که به منافع ملی اهمیت نمی دهند ، در زمینه ترال مرتکب تخلف می شوند تا از فعالیت های اقتصادی سود بیشتری کسب کنند.

میرشکار با اشاره به اینکه بسیاری از شناورها مشغول تراول این موضوع بوده اند ، گفت: “به غیر از مسائل زیست محیطی ، این موضوع با شیلات دیگر درگیری های بسیاری دارد.” به همین دلیل ، با دستور نخست وزیر وزارت کشور ، سایر نهادها از جمله دادگاه ها درگیر موضوع ترال شدند و این موضوع در کارگروه ملی سواحل ، بنادر و جزایر که بخشی از کارگروه امنیت ملی است ، مطرح شد.

مطالعه دستورالعمل های ترال در آب های خلیج فارس و عمان در کارگروه ملی مدیریت ساحل ، بندر و جزیره

وی افزود: نمایندگان آژانس های مختلف در کارگروه ملی مدیریت ساحل ، بندر و جزیره شرکت می کنند و ما سعی کرده ایم با کمترین آسیب ممکن به منابع دریایی برای ماهیگیری یک راه حل مشخص پیدا کنیم. در همین راستا ، سازمان شیلات با همکاری سازمان محیط زیست و م Instituteسسه تحقیقات شیلات ، دستورالعمل هایی را برای ترال در آب های خلیج فارس و عمان تدوین کرده است. این دستورالعمل ها برای بررسی و تأیید به کارگروه ملی مدیریت ساحل ، بندر و جزیره ارسال شده است.

مدیرکل اکوسیستم و خدمات حفاظت از سواحل سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در برخی موارد ما نیاز به استفاده از ترال داریم اظهار داشت: به عنوان مثال میگو به غیر از ترال به هیچ وجه قابل صید نیست ، بنابراین باید اقدامات مشخصی انجام دهیم و سعی کنیم آسیب های اکوسیستم دریایی را به حداقل برسانیم. دستورالعمل های پیمایش در آب های خلیج فارس و عمان باید مشخص کند که کدام کشتی ها در چه منطقه ای ممکن است ترال شوند و چه زمانی.

به گفته میرشکار ، در صورت تصویب این دستورالعمل توسط کارگروه ملی سواحل ، بنادر و جزایر ، ترال در کشور تا حد زیادی سازمان یافته خواهد بود و فقط در یک منطقه جغرافیایی خاص و در یک دوره زمانی خاص انجام می شود. اگر كشتی در زمان و مكان مشخص ترال نگردد ، با دستور مقام قضایی متوقف می شود. علاوه بر این ، ترال ها به چندین سیستم مانیتورینگ آنلاین مجهز می شوند که به طور مداوم کنترل می شوند.

وی افزود: در صورت خاموش شدن این سیستم ها ، شناور با جریمه های سنگینی از جمله لغو پروانه خود روبرو می شود ، البته در کنار این آموزش برای صیادان ، بسیار مهم است که در دستور کار قرار گیرند.

مدیرکل دفتر حفاظت از اکوسیستم ها و سواحل ساحلی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: “ما باید این مشکل را مدیریت و نظارت کنیم.” برای کاهش آسیب. از طرف دیگر ، سازمان شیلات از نظر قانونی مسئول ارزیابی منابع ژنتیکی ، صدور مجوزهای صید و نظارت بر آنها است و در این فرآیندها جای خالی خاصی برای سازمان محیط زیست دیده می شود. به همین دلیل ما در تلاش هستیم تا بتوانیم کمی این قانون را تغییر دهیم.

به گزارش ترندونی ، ترال که به دلیل استفاده زیاد مورد انتقاد قرار گرفته است در حال آسیب رساندن به بستر دریا و صخره های مرجانی در بستر دریا است. تخمین زده می شود که هر صید از ترال حدود 5 تا 25 درصد از زیستگاه بستر دریا را از دست می دهد. سازمان شیلات اخیراً اعلام کرده است که حدود 134 دستگاه تریلی در کشور فعالیت می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا