عمومی

یازده روش موثر برای تصمیم‌گیری درست و قاطعانه

به گزارش ترندونی، ترندونی او نوشت: «افرادی هستند که زمان و انرژی زیادی را صرف ساده‌ترین تصمیم‌ها می‌کنند و در نهایت با شکست مواجه می‌شوند و همیشه از عواقب هر تصمیم می‌ترسند، اما با چند ترفند می‌توان یاد گرفت که قاطعانه عمل کند.

اول از همه، باید به یاد داشته باشید که همه تصمیمات ما کاملاً صحیح نخواهد بود و نتایج عالی به همراه خواهد داشت. فقط باید یاد بگیرید که آگاهانه تصمیم بگیرید. این روش ها را هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرید تا بتوانید قاطعانه عمل کنید.

1. از شک و تردید دوری کنید

گاهی اوقات افراد نمی توانند تصمیم خاصی بگیرند زیرا از عدم اطمینان بسیار می ترسند یا به چیزی شک دارند. در واقع، ممکن است از همان ابتدا مشخص نباشد که آیا تصمیمات ما درست است یا نادرست. وقتی انسان به چیزی شک می کند می ترسد و نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. این مشکل یکی از ویژگی های بیولوژیکی انسان است که به او کمک کرد تا از عصر حجر جان سالم به در ببرد. اگر مردم آن زمان تک تک اعمالشان را زیر سوال نمی بردند، ممکن بود به قیمت جانشان تمام شود. ما این احساس را از عصر حجر به دنیای مدرن خود آورده ایم. بنابراین هنگام تصمیم گیری، باید یاد بگیرید که ترس از عدم اطمینان را رها کنید. باید توجه داشته باشید که ممکن است همیشه نتوانید تصمیمات درستی بگیرید و برخی از تصمیمات با درصدی از خطا همراه هستند.

2. برای خود یک ضرب الاجل تعیین کنید

زمانی که با چیزی مواجه می شوید که نیازی به واکنش فوری ندارد، برای خود ضرب الاجل تعیین کنید. زمانی که دائما در حال تعلل هستید انجام کاری ممکن است سخت باشد. در عین حال، تصمیم گیری در آخرین لحظه و با عجله اغلب اشتباه می شود.

3. تا حد امکان اطلاعات بیشتری کسب کنید

برای گرفتن یک تصمیم قاطع، باید به اندازه کافی در مورد تصمیم گیری خود بدانید. وقتی اطلاعات کافی در مورد یک موضوع داشته باشید و تمام زوایای آن را بررسی کنید، می توانید تصمیم راحت تری بگیرید.

4. مزایا و معایب راه حل خود را فهرست کنید

اگر نمی‌توانید تصمیم خاصی بگیرید و دائماً در مورد بهترین چیز شک دارید، بهترین راه این است که جوانب مثبت و منفی تصمیمی را که می‌خواهید بگیرید، یادداشت کنید. در واقع، انجام این کار به شما ایده ای از عواقب تصمیم خود می دهد و بهترین راه حل را به شما می دهد، در حالی که به شما امکان می دهد گزینه های عینی تری را انتخاب کنید.

5. با دو گزینه به طور همزمان ادامه دهید

برای تصمیم گیری قاطع می توانید به بیش از یک گزینه فکر کنید. در واقع، اگر چیزی غیرعادی به ذهنتان خطور کند، باید در موقعیت خود تجدید نظر کنند. در این صورت، می‌دانید که اگر یکی از موارد شکست خورد، فرصت دیگری برای رفع مشکل خود دارید.

6. متعصب نباشید

گاهی اوقات وقتی عواقب یکی را می‌دانید اما دیگری را نمی‌دانید با دو گزینه روبرو می‌شوید. در چنین مواقعی انتخاب با نتیجه مطلوب ممکن است بهترین گزینه نباشد و باید کمی ریسک کنید و گزینه دیگری را انتخاب کنید. شما نباید در حال حاضر روحیه داشته باشید و فقط به تصمیمی فکر کنید که قابل پیش بینی است. خلاق باشید و گزینه ای را انتخاب کنید که نتیجه آن مشخص نیست اما ممکن است بهتر از گزینه ای باشد که نتیجه آن از قبل مشخص است.

7. تصمیمات خود را به خاطر بسپارید

در هر مورد، آنها با وجود موانعی که به سختی می توانیم تصور کنیم، از آن استفاده کردند. حتی می توانید نتایج را در جایی یادداشت کنید تا هر بار که مجبور به گرفتن یک تصمیم دشوار مشابه هستید، دردسر یا نگرانی وجود نداشته باشد.

8. بدانید چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنید

درست است، منطق و اندازه گیری موقعیت نقش کلیدی دارد، اما گاهی اوقات غرایز شما کمک می کند. گاهی اوقات مهم ترین تصمیمات زندگی از روی غریزه گرفته می شود. بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد موضوعی می توانید به قلب خود تکیه کنید. اما اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید و چیزی به ذهنتان نمی‌رسد، احتمالاً در حال حاضر در خودتان نیستید، که می‌تواند به دلیل استرس زیاد، خستگی یا فکر زیاد باشد. می توانید کمی پیاده روی کنید، به یک مکان آرام بروید و استراحت کنید یا بیشتر بخوابید. وقتی ذهنتان آرام باشد بهتر رفتار می کنید و تصمیمات درست و قاطعی می گیرید.

9. ارزش های خود را تعریف کنید

یکی دیگر از ترفندها برای کاهش بار تصمیم گیری، شناسایی چیزهایی است که در زندگی برایتان ارزش قائل هستید. اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید و مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید و چه تصمیمی بگیرید، به ارزش‌های خود اعتماد کنید و به خودتان بگویید برای رسیدن به آنچه در زندگی برایم مهم است، چه تصمیمی باید بگیرم؟ با این تفکر می توانید راحت تر و بدون ترس تصمیم گیری کنید.

10. از قبل برنامه ریزی کنید

همه چیز را در زندگی خود از قبل برنامه ریزی کنید، از خرید لباس گرفته تا حتی خوردن. نه تنها مجبور نخواهید بود انرژی ذهنی زیادی را صرف کارهای کوچک روزانه کنید، بلکه مجبور نخواهید بود برای هیچ کاری تصمیمات خسته کننده بگیرید. در عین حال، برنامه ریزی در مورد موضوعات مختلف به جلوگیری از تصمیم گیری سریع و سریع و ایجاد احساس اضطراب در شما کمک می کند.

15. از تصمیمات بد نترسید

فکر نکنید که همه تصمیمات شما باید درست و کامل باشند. در واقع، دلیل دیگری که بیشتر افراد را از تصمیم گیری قاطع می ترساند این است که می خواهند تصمیماتشان کاملا درست باشد.

البته ترس از خطا به دو دلیل ایجاد می شود:

اول، ممکن است خاطرات بدی از اشتباهی که در گذشته مرتکب شده‌اید داشته باشید که بر شما تأثیر بدی گذاشته و اکنون شما را می‌ترساند تا دوباره تصمیمی بگیرید.

دوم اینکه از سنین پایین به شما گفته شده که موفق باشید و هرگز در کار گم نشوید و از تصمیم گیری بترسید. اما باید به خاطر داشته باشید که اشتباه کردن و شکست بخشی از زندگی است. شکستگی معمولاً فرد را قوی تر و هوشیارتر می کند.

برای غلبه بر این دو مشکل، تصمیمات کوچک، بی اهمیت و حتی اشتباه بگیرید. به عنوان مثال، هنگام خرید یک ساندویچ، غذایی برای رئیس خود بخرید که او دوست ندارد. مغز شما اکنون به شما می گوید منتظر عواقب آن باشید. اما واقعاً می بینید که اتفاق بسیار بدی در حال رخ دادن نیست. یا به موقع نزد دندانپزشک نروید و کمی تأخیر داشته باشید. مغز شما می تواند به شما بگوید: «در حال حاضر به یک دندانپزشک جدید فکر کنید! سپس متوجه می شوید که کاملا اشتباه کرده اید و جای نگرانی وجود ندارد. به این ترتیب می توانید ترس خود را هنگام تصمیم گیری کاهش دهید.

«با روش های فوق می توانید به تدریج به خود و تصمیمات خود اطمینان پیدا کنید و در مورد مسائل مهم زندگی خود تصمیمات قاطعی بگیرید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا