عمومی

کدام آدم عاقلی استقلال و پرسپولیس را می‌خرد؟

احتمالا فکر می کنید همه چیز برای انتقال استقلال و پرسپولیس آماده است.

حداقل اظهارات و تاکید بر اینکه هر دو باشگاه باید به زودی خصوصی شوند، خوش بینی خاصی نسبت به انتقال آنها ایجاد کرده است.

اما این همه ماجرا نیست. رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید کوسه پس از واگذاری به تضمین موفقیت نیاز دارد. جملات منعکس شده

به نظر می رسد هیچ محتوای عملی و اجرایی از سوی این وزارتخانه برای جابجایی باشگاه های استقلال و پرسپولیس وجود ندارد و اطلاعات دقیقی ندارند. در روزهای مسعود سلطانی فر نیز گفته می شد که کوسه برای واگذاری به بورس سپرده شده است اما ظاهراً وزارتخانه همچنان به دنبال راه حلی در این زمینه بود.

نوعی اتلاف وقت و توپ به زمین زدن برای بورس و سازمان های خصوصی سازی است که اگر خللی در مسیر واگذاری ایجاد شود بر عهده وزارت ورزش و جوانان نیست. حمید سجادی همچنان در این دام ها گرفتار است و با وجود تاکید بر خصوصی سازی، باید دید جابه جایی این دو باشگاه راهی برای خروج از بحران است یا فرو رفتن در باتلاقی عمیق.

برای ورود هر بنگاه، بنگاه یا باشگاهی به بورس باید یک دوره پنج ساله در نظر گرفته شود که در این صورت می توان به نتایج دقیق تری دست یافت. مایه خرسندی است که رئیس سازمان خصوصی سازی با واگذاری سهام به بورس و سازمان اوراق بهادار موافقت کرد چرا که سهام مضر شرکت نه به متقاضیان بلکه در زمانی که سال 1390 باید واگذار شود. دو باشگاه برنامه مدونی ندارند. نه با قرار قبلی. من معتقدم استقلال و پرسپولیس مشکلات زیادی دارند و ماشاالله و انشاءالله گفتن ایرادی ندارد.

در واقع چرا باید اقدام کرد مگر اینکه واگذاری توجیه اقتصادی داشته باشد؟ برخی هنوز به آدرس اشتباه اشاره می کنند. در چنین شرایطی نباید روی نقل و انتقالات و خرده فروشی استقلال و پرسپولیس تاثیر منفی گذاشت.

اینکه می گویند با پرداخت همه بدهی ها می توان وارد بورس شد، درست نیست. حتی با فرض اینکه قوانین اجازه ورود کوسه ها به بورس های هر دو باشگاه را بدهد، چه کسی سرمایه گذار عاقل حاضر است سرمایه ارزشمند خود را برای خرید سهام باشگاه های زیان ده خرج کند؟ آنها قبلا برای یک باشگاه 175 میلیارد تخمین زده اند، اما مشتری برای آن پیدا نشده است. 100 تا 150 میلیارد دلار به این بدهی اضافه کنید.

251 41

دکمه بازگشت به بالا