ورزش و تندرستی

خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس برای ورود به عرصه انتخابات است/ قوه قضائیه باید وارد ماجرا شود

طبق گزارش ها پاک کردن در سالهای آخر دولت حسن روحانی ، با انتقال پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی دوباره تب افزایش یافته است. این زمانی است که افراد کمی از میزان ضرر این دو باشگاه بی اطلاع هستند ، اما هنوز هم استرس مداوم بر تأیید صورت های مالی آنها وجود دارد و اکنون آماده ثبت نام در بورس اوراق بهادار یا فرابورس هستند.

در همین راستا ، روزنامه نگار ورزشی خبرگزاری آنلاین ترندونی به همراه امیدوار رضایی ، رئیس سابق هیئت مدیره استقلال و سالها نماینده مجلس شورای اسلامی ، تحقیق و حتی گزارش خود را در مورد چگونگی عرضه این دو باشگاه به بخش خصوصی ارائه داد. دولت روحانی معرفی کرد: من اکنون و در سالهای اخیر این کار را انجام داده ام ، آیا به تسلیم فکر کرده اید؟ چرا بعد از گذشت سال جاری ، این انتقال باید در سالهای آخر دولت انجام شود؟

وی افزود: “این شایعات غیر واقعی به نظر می رسند. استقلال و پرسپولیس سود ندارند. شرط اول سودآوری است. حتی برای حرفه ای شدن این دو باشگاه و گزارش به فیفا و AFC ، ترازنامه مالی باید مثبت باشد. این مدل جابجایی آنها را حتی برای دولت دشوارتر می کند.

رضایی تأکید کرد: من نمی دانم که در مورد تراز مالی این دو باشگاه چه چیزی به AFC و FIFA گزارش می شود اما مقامات قضایی باید مداخله کنند. یکی از مهمترین موضوعات ، بحث صلاحیت است. واگذاری در هر زمینه شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و یکی از مهمترین س isالات این است که آیا یک شرکت یا شخصی که به دنبال خرید دو شرکت است صلاحیت دارد.

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این مصوبه از من خواسته شد که پیشنهادات خود را برای انتقال این دو باشگاه ارائه دهم ، که مطابق ماده 44 و سیاست کلی کشور تهیه کردم. دغدغه هایی از قبیل امنیت و حکمرانی خوب و اینکه اکنون ضمانت های انتقال باید در اولویت باشد. به دنبال این اقدامات ، این س arال مطرح می شود که چگونه سهام آنها باید به افرادی که صاحبان سود واقعی هستند منتقل شود. در واقع ، باید در واقع به افراد منتقل شود. اگر قرار است واگذار شود ، سهام این دو باشگاه باید به دست مردم برسد. نه دو گروه خاص.

امیدوار رضایی اظهار داشت: من واقعاً کنجکاو هستم که دولت سالهاست که به فکر واگذاری دوباره است. من شخصاً انتظار این روند را ندارم. این واقعیت که آنها در این سالها به این موضوع فکر کرده اند ، بیشتر در صحنه انتخابات قرار دارد. هر دو باشگاه در دادگاه محكوم شدند كه احتمالاً بسیاری از آنها تحت پوشش رسانه ها نبوده اند.

وی در پاسخ به بوی اسناد دو باشگاه گفت: “ما در تلاش نیستیم که به فیفا علامت گذاری کنیم اما همه چیز باید روشن شود. من یک بازیکن معروف را می شناسم که آنچه را که می خواست می خواست و اگر باشگاه او را راضی نمی کرد ، نمی توانست مجوز حرفه ای بگیرد. با دادن 30 میلیون تومان امضای او را گرفتند تا بازی استقلال مشكلی نداشته باشد. بسیاری از این مدل راضی هستند.

رضایی با بیان اینکه وزارت ورزش دو ورزشگاه متعلق به شهرداری را به عنوان بخشی از مالکیت این دو باشگاه در آورده و نامشخص بودن این دو ورزشگاه وجود ندارد ، اظهار داشت: دولت قدرت مالکیت املاک را از وزارتخانه ای به نام وزارتخانه دارد. موارد دیگر ، اما در مورد املاک شهرداری ، این اجازه مجاز نیست. شهرداری یک سازمان غیردولتی عمومی است. باید دید وزارت ورزش چه روند قانونی را طی کرده است. تنها چیزی که می دانم این است که شرایط مهمی برای حرفه ای بودن این دو باشگاه وجود دارد. یکی از این شرایط داشتن دو زمین چمن خوب است ، یکی برای تمرین و دیگری برای مسابقات که این شرایط وجود ندارد.

وی افزود: این دو باشگاه AFC را با مستند سازی فریب می دهند. مجمع هر دو باشگاه یکسان است. طبق قانون ، جلسه آنها باید وزارت اقتصاد باشد. وزارت ورزش نیست. این تناقض اکنون وجود دارد. طبق قانون ، هر شرکتی که در لیست نقل و انتقالات قرار دارد ، مجمعی از وزارت اقتصاد است ، اما اصل حاکمیت این دو باشگاه تحت نظارت وزارت ورزش چیست؟ این یک تخلف است ، نه یک تخلف قانونی. من تعجب می کنم که چرا دستگاه های نظارت به این نقطه روشن نرسیده اند؟

رضایی تأکید کرد: دادگاه محاسبات ، کل کشور و نظارت مجلس در بحث ماده 90 ممکن است تحت بررسی این دو باشگاه قرار گیرد. عامل انتقال مهم دیگر در اصل 44 قانون اساسی ، امکان انتقال است. اگر شرکت ها سودآور و مستقل از نظر مالی نباشند ، اصل فروش اعمال نمی شود. این دیگر خصوصی سازی نامیده نمی شود. این یک نسخه است. بعد از این مرحله ، باید بفهمیم فرد یا افرادی که می خواهند این دو باشگاه را تصاحب کنند ، توانایی دارند یا خیر؟ آیا آنها آموزش لازم برای مدیریت بهینه را دیده اند یا خیر؟ یکی از موارد مهم آموزش خریداران است. آیا در این زمینه کاری انجام شده است؟ در حالی که این روزها صحبت از عرضه سهام این دو باشگاه در بورس سهام است ، اما واقعیت ندارد. اگر ارائه شود ، بدون نسخه است. بورسیه نیست

وی افزود که دولت می خواهد فقط 5 درصد سهام را ارائه دهد. او عملا فقط می خواهد در بحث های خصوصی گیر کند. این انتقال 5 درصدی تأثیری در روند خصوصی سازی ندارد و بیشتر تعیین کننده قیمت است. پیشنهاد OTC نیز داستان های خاص خود را دارد. این پیشنهاد باید از طریق سازمان بورس ، شورای بورس و شورای عالی انتقال ارائه شود. این روند مورد بحث بسیاری است. وزارت ورزش فقط پیشنهاد دهنده است و تصمیم باید توسط وزارت اقتصاد گرفته شود. در این موارد وزیر ورزش فقط می تواند مشاور باشد.

وی خاطرنشان کرد: من نمی دانم چرا کسی از وزارت ورزش نمی پرسد ، چرا طبق ماده 18 اصل 44 قانون اساسی که به صراحت می گوید برای تسهیل در انتقال شرکت های واگذار شده باید از زمان تصویب لیست شرکت ها کلیه حقوق مربوطه اعطا شود. آیا انتقال مالکیت شرکت ها به وزارت اقتصاد و دارایی همچنان به این موضوع رسیدگی می کند؟ در ادامه مقاله آمده است كه نقش دولت در شكل گيري سياست و نظارت بر اجراي قوانين مربوطه پرهيز از مداخله در امور اجرايي و مديريتي تعاوني ها است. آیا این اصل رعایت می شود؟

دکمه بازگشت به بالا