برون مرزی

پهپادهای ایران تهدید جدی و شناسایی و مقابله با آن‌ها سخت است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، گروهی از کارشناسان آمریکایی در گزارش اخیر خود درباره کشف شهر مخفی پهپادهای ایرانی نوشتند که پهپادهای ایرانی یک تهدید 360 درجه هستند و شناسایی و مقابله با آنها دشوار است.

گروهی از کارشناسان واشنگتن در گزارشی اعلام کردند ایران که ادعا می کند قدرتمندترین و متنوع ترین ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه را دارد، در دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. پهپادهای ایرانی حداقل از سال 2004 به طور گسترده در منطقه نیروهای مجاز مورد استفاده قرار گرفته اند. و تهدیدی 360 درجه است که تشخیص و دفع آن دشوار است. این تهدید آمریکا و متحدانش را نگران کرد.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سابق سنتکام (تروریست ها)، در سال 2021. در آوریل وی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان به صراحت به از دست دادن کامل مزیت هوایی اعتراف کرد.

به گفته این گروه کارشناسی، تهران به سرعت در حال نشان دادن توانمندی های تهاجمی و دفاعی ناوگان پهپادهای خود از جمله اقدامات دقیق و فریبنده برای تقویت آن چیزی است که معتقد است بازدارنده خواهد بود. 29 می (یکشنبه، 28 ژوئن) تلویزیون دولتی ایران گزارشی از “پایگاه جدید ابرپهپادهای زیرزمینی” که توسط ارتش در غرب ایران اداره می شود، پخش کرد.

در این فیلم، پایگاه زیرزمینی شبیه به پایگاه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که ردیف‌هایی از هواپیماهای بدون سرنشین از جمله تقریباً تمام مدل‌های مهم خدمت سربازی را نشان می‌داد. در این گزارش، ایران از دو موشک الکترواپتیکال کوچک حیدر و حیدر-2 برای استفاده در سکوهای مختلف سبک وزن از جمله پهپاد فتراس و کمان-22 رونمایی کرد. پهپاد این ویدئو یک کمان-22 را با دو موشک حیدر زیر بال خود نشان می دهد.

حیدر-2 کمی بزرگتر با برد بیش از 200 کیلومتر شباهت زیادی به موشک های کروز قدس-2 دارد. Haider-2 که پهپاد استراتژیک کروز نام دارد، دارای یک موتور توربوجت کوچک است.

این ویدئو همچنین چندین پهپاد انتحاری کیان-2 را نشان می دهد که اولین بار در سال 2019 با بردی در حدود 1000 کیلومتر معرفی شد و یک خودروی چند منظوره که در سال 2010 با برد حدودا 700 کیلومتر معرفی شد. کرار اولین هواپیمای بدون سرنشینی است که عمدتاً به عنوان هدف هوایی و بمب افکن حامل یک بمب 250 کیلوگرمی عمل می کند. از دیگر پهپادهای گزارش شده می توان به پهپادهای اطلاعاتی و تهاجمی مهاجر-6 و ابابیل-5 و یک پهپاد انتحاری کوچک اشاره کرد.

موسسه واشنگتن در پایان گزارش خود گفت: حتی اگر تلاش ایران برای نشان دادن قابلیت‌های پهپادهایش تلاشی برای بازدارندگی و تقویت نگرانی‌های ایالات متحده باشد، این توانایی‌ها، به‌ویژه پهپادهای انتحاری، باید جدی گرفته شود. ایران مبالغ قابل توجهی را در زیرساخت‌های هواپیماهای بدون سرنشین سرمایه‌گذاری کرده است و دشمنان ایران قطعاً در آینده نزدیک شاهد قدرت بیشتری خواهند بود، احتمالاً در قالب حملات پهپادی.

گروهی از کارشناسان آمریکایی اخیرا از توسعه روابط نظامی ایران و چین و سفر مقامات نظامی چین به تهران نوشتند.

گروهی از کارشناسان خاورمیانه نوشتند ایران می تواند پهپادهای خود را در داخل تولید کند و پهپادهای چینی در حال حاضر تنها توسط دشمنان تهران استفاده می شود. گفته می شود چین از تولید داخلی هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در کشورهای خلیج فارس حمایت می کند، از جمله ایجاد اخیراً یک کارخانه مشترک پهپادهای نظامی چین و عربستان سعودی. از سوی دیگر، با توجه به ارزان بودن و کیفیت بالای پهپادهای چینی و امکان انتقال و دانش، زمینه برای همکاری دوجانبه ایران و چین در این زمینه وجود دارد. (اطلاعات بیشتر)

انتهای پیام/




این را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا