برون مرزی

هشت جمهوری‌خواهی که ترامپ را در انتخابات به چالش می‌کشند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، در شرایطی که دونالد ترامپ رسما نامزدی خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کرده است، وبگاه آمریکایی «هیل» از هشت رقیب احتمالی جمهوری‌خواه او برای ریاست جمهوری رونمایی کرد.

وبگاه آمریکایی «هیل» در این باره گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «هشت جمهوری‌خواهی که می‌توانند ترامپ را در (انتخابات) ۲۰۲۴ به چالش بکشند».

به نوشته این رسانه مطرح آمریکایی، «به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نیکی هیلی سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل در حال آماده شدن برای اعلام رسمی نامزدی است، احتمال برگزاری انتخابات مقدماتی پر تعداد حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴ طی روزهای اخیر افزایش یافته است».

در این گزارش آمده که احتمال رقابت این هشت چهره در حزب جمهوری‌خواه با ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ وجود دارد: نیکی هیلی، ران دسانتیس، مایک پامپئو، مایک پنس، تیم اسکات، لری هوگان، گلن یانگکین، آسا هاتچینسون.

«نیکی هیلی» که دو بار سابقه فعالیت به عنوان فرماندار کارولینای جنوبی را دارد، در دولت ترامپ به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل حضور داشت.


نیکی هیلی

 

طبق این گزارش انتظار می‌رود که نیکی هیلی به طور رسمی در تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کند.

دونالد ترامپ به تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال رقابت نیکی هیلی برای انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد و به اظهارات قبلی او را مبنی بر اینکه وی در صورت نامزدی ترامپ در انتخابات نامزد نخواهد شد، بازنشر داد.

«ران دسانتیس» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا یکی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام شده است.

او از دادن پاسخ به این سوال که به پایان دادن تمام و کمال چهار سال فرمانداری خود متعهد می‌ماند یا نه، اجتناب کرده است و این موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری را تشدید کرده است.


ران دسانتیس

 

به نوشته هیل، مشاوران دسانتیس در پشت پرده در حال تماس گرفتن با افراد مختلف برای اعضای کارزار انتخاباتی او هستند.

«مایک پنس» معاون ریاست جمهوری آمریکا در دولت ترامپ یکی دیگر از رقبای احتمالی او در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام شده است.

مایک پنس طی مصاحبه ماه گذشته خود با وبگاه هیل اعلام کرد که تصمیم نهایی خود برای نامزدی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه را «در ماه‌های آینده» اتخاذ خواهد کرد.

این سیاستمدار آمریکایی که به عنوان نفر دوم دولت ترامپ فعالیت داشت، در هفته‌های پایانی دولت ترامپ به دلیل حمایت از آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تحت فشار شدید رئیس‌جمهور وقت و حامیانش قرار گرفته بود.


مایک پنس

 

ترامپ و حامیانش از مایک پنس که طبق قانون اساسی آمریکا، ریاست مجلس سنای این کشور را برعهده داشت، می‌خواستند در جلسه سنا برای تایید پیروزی جو بایدن، برد بایدن را تایید نکند اما او گفته بود که نقش معاون رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس سنا، نقشی تشریفاتی است و او نمی‌تواند نتایج شمارش شده در ایالت‌ها را که بر پیروزی بایدن حکایت دارد، تایید نکند.  

شدت گرفتن تنش‌ها بین دونالد ترامپ و مایک پنس به جایی رسید که در روز حمله حامیان رئیس‌جمهور سابق آمریکا به کنگره آمریکا، برخی از حامیان سرسخت ترامپ شعارهایی برای «اعدام» کردن مایک پنس سر دادند.

ترامپ تا به امروز به شدت از مایک پنس دلخور است و بارها او را متهم کرده که شجاعت لازم را برای انجام کار درست و ملغی کردن پیروزی جو بایدن در انتخابات را نداشته است. به گفته ترامپ، بایدن و دموکرات‌ها با تقلبی بزرگ، پیروزی او را در انتخابات از او گرفته و آرای او را دزدیده‌اند.

«مایک پامپئو» که در دولت ترامپ ابتدا به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سپس وزیر خارجه این کشور حضور داشت، یکی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است.

پامپئو طی مصاحبه ماه دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که در فصل بهار ۲۰۲۳ برنامه خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام خواهد کرد.


مایک پامپئو

 

پامپئو چندی قبل در یک سخنرانی در ایالت نیوهمپشایر به مناسبت انتشار کتابش، اظهاراتی کنایه‌آمیز علیه دونالد ترامپ مطرح کرد؛ سخنانی که توجهات ناظران مسائل انتخاباتی در حزب جمهوری‌خواه را به خود جلب کرد.

او با اشاره به برآورده نشدن پیشبینی ترامپ و حامیان سرسخت او برای پیروزی قاطع جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۲ میان دوره‌ای کنگره گفت: «به ما گفته شد که از پیروز شدن خسته خواهیم شد اما من از شکست خوردن خسته شده‌ام».

به نوشته وبگاه هیل، پامپئو با این حرف به سخنان معروف دونالد ترامپ خطاب به حامیانش طعنه زد که طی آن رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته بود «شما از پیروز شدن خسته خواهید شد».

«تیم اسکات» سناتور ایالت کارولینای جنوبی یکی دیگر از رقبالی احتمالی ترامپ در انتخابات اعلام شده است.


تیم اسکات

 

به نوشته هیل، تیم اسکات «تنها سناتور جمهوری‌خواهِ سیاه‌پوست» در این حزب است و تحرکاتی را در این ایالت و همچنین «آیووا» آغاز کرده؛ دو ایالتی که اولین رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در آنها انجام می‌شود.

«لری هوگان» فرماندار پیشین مریلند، یکی دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواهی است که از حضور او در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته شده است.

خود او در مصاحبه هفته جاری با شبکه «فاکس نیوز» اعلام کرد که به طور «بسیار جدی» در حال فکر کردن به نامزدی در مبارزات درون حزبی جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری است.


لری هوگان

 

هوگان یکی از سرسخت‌ترین مخالفات جمهوری‌خواه ترامپ بوده و اعلام کرده است در صورت پیروزی او بر رقبای جمهوری‌خواهش، از ترامپ در رقابت با نامزد دموکرات‌ها حمایت نخواهد کرد.

«گلن یانگکین» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت ویرجینیا از جمله دیگر گزینه‌های محتملی است که درباره احتمال چالش او برای نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ گمانه‌زنی شده است.

این سیاستمدار جمهوری‌خواه توانسته در انتخابات ۲۰۲۱  فرمانداری ویرجینیا، «تری مک آلیف» فرماندار وقت را شکست دهد. این اقدام در حالی صورت گرفته که دمورکات‌ها طی سال‌های اخیر توانسته بودند جمهوری‌خواهان را در این ایالت شکست دهند.


گلن یانگکین

 

«آسا هانچینسون» فرماندار پیشین ایالت آرکانزاس طی مصاحبه چند ماه قبل خود گفته بود که به صورتی جدی در حال بررسی احتمال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است و تصمیم نهایی خود را در فصل بهار اعلام خواهد کرد.

او یکی دیگر از مخالفان جمهوری‌خواه ترامپ است و در یک مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» هشدار داده بود که نامزدی دوباره ترامپ برای این حزب، «بدترین سناریو» است چرا که نتیجه تحقیقات کمیته ششم ژانویه کنگره عملا صلاحیت او را برای نامزدی سلب کرده است.

اشاره این سیاستمدار جمهوری‌خواه، به کمیته‌ای است که در کنگره قبلی و زمان تسلط دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی حمله مرگبار ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیان ترامپ به جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تشکیل شد.


آسا هاتچینسون

 

پایان پیام/م


دکمه بازگشت به بالا