اقتصادی

نفس‌هایی که به پرداخت «حق محیط زیست» بند است

یک روز جوجه های فلامینگو در دریاچه باختگان می میرند و روز دیگر ماهی هورالعظیم از بین می رود و اکنون جان مردم ساکنان استان های نزدیک دریاچه نمک تهدید می شود زیرا وزارت نیرو از پرداخت آب کامل خودداری می کند هزینه برای تالاب ها

به گزارش ترندونیهر چند روز یکبار اخبار گوشه های مختلف کشورمان را می خوانیم یا تصاویری از خشک شدن تالاب ها و گونه های در معرض خطر را مشاهده می کنیم. همین چند روز پیش ، ما از دیدن صدها ماهی گمشده در تالاب هورالعظیم و بیستون تشنگی ناراحت شدیم. مشکل تأمین آب حتی برنامه های زیست محیطی دولت روحانی ، یعنی دریاچه ارومیه را نیز آزار داده است ، بنابراین از 640 میلیون متر مکعب حق آبه در سالهای آبی 1400-1399 ، فقط حدود 160 میلیون متر مکعب پرداخت شده است ، اما این همه نیست . وقتی تالاب ها خشک می شوند ، به مکانی برای تولید گرد و غبار تبدیل می شوند و تالاب های خشک 40٪ از نقاط مهم گرد و غبار را تشکیل می دهند.

از هورالعظیم و هامون گرفته تا آغگل و دریاچه نمک همه می توانند کانون گرد و غبار شوند. اخیراً سیدرضا موسوی مشکینی ، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم هشدار داده بود که در صورت عدم توجه به تأمین آب دریاچه نمک ، در آینده به دلیل شرایط جوی شدید شاهد گرد و غبار نمک در قم و تهران خواهیم بود . فلزات .. ممکن است مشکلات بسیار جدی ایجاد کند.

در شرایطی که کمبود حق آبه در تالاب ها می تواند منجر به خفگی شود ، چرخش چرخه اقتصادی نباید سلامت و محیط زیست را به خطر بیندازد ، بنابراین توجه به هر دو جنبه ضروری است.

در حالی که سازمان حفاظت از محیط زیست افتخار می کند که حدود 37 تالاب برای اولین بار از آب مالیات گرفته شده و وزارت نیرو را ملزم به پرداخت آن می کند ، این وزارتخانه به دلیل افزایش خشکسالی از پرداخت کامل مالیات آب محیط زیست در سال جاری خودداری کرده است. در شرایطی که تضمین حقوق آب محیط زیست پس از نوشیدن در اولویت دوم است و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید می کند: وزارت نیرو باید حقوق زیست محیطی آب را به صورت سیل اعطا کند. واقعیت این است که با پنج متر مکعب آب در سال ، حتی پنج لیتر آب به تالاب نمی رسد. حقوق آب باید 80 یا 100 متر مکعب در ثانیه باشد. دو تا سه متر مکعب آب در ثانیه به نفع وزارت انرژی است.

پرداخت مالیات آب برای محیط زیست به قدری زیاد است که برخی از کارشناسان به سازمان محیط زیست پیشنهاد کرده اند از نهادهای مسئول تأمین آب شکایت کند تا مالیات آب محیط زیست را پرداخت نکنند. محسن موسوی خوانساری در طرح این پیشنهاد می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست باید از دادسرا و دادستان بخواهد قانون را درک کنند ، متأسفانه این امر توسط ضعف سازمان حفاظت محیط زیست انجام نمی شود و در نتیجه وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه ای هزینه آب پرداخت کرده اند.

به همراه آژانس حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو ، نقش دستگاه دیپلماسی در تأمین حق آبه تالاب های مرزی نباید فراموش شود. باتلاق هامون هنگامی که افغانستان سد کمال خان را بر روی رودخانه هیرمند احداث کرد و رودخانه را به سرزمین خود هدایت کرد ، با مشکلات آب دست و پنجه نرم می کند. در همین رابطه ، سازمان محیط زیست می گوید رایزنی با مقامات افغانستان انجام شده و نتیجه نهایی توسط وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد.

در طرف دیگر تالاب هورالعظیم مرز ایران و عراق قرار دارد که در حال حاضر دچار تنش آبی است و به گفته قاسم تقی زاده خامسی ، معاون وزیر انرژی آب و آبفا. و مشکل کمبود آب در رودخانه دجله است که در سال های اخیر در توسعه پروژه های بهره برداری از منابع آب در بالادست با مشکلات و مشکلات زیادی روبرو شده است.

در این شرایط ، سد ترکیه قصد دارد آبهای ببر و فرات را که به شکاف معروف است کنترل کند ، علی رغم اینکه کلانتری حدود دو سال پیش گفت که در قوانین بین المللی آب مرزی شفافیت وجود ندارد ، نباید فراموش شود . در شرق کشور ، با افغانستان ، ما با آبهای مرزی و همچنین سوریه ، ترکیه و حتی عراق مشکل داریم.

در چنین شرایطی ، نقش وزارت امور خارجه در تأمین حقوق تالاب های مرزی و رودخانه ها برای آب بسیار مهم است.

به گزارش ترندونی ، در کشوری که با بحران شدید خشکسالی و کمبود آب روبرو است ، مدیریت صحیح منابع آب و پرهیز از رویکرد بخشی حتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا