اقتصادی

واکنش رییس سازمان محیط زیست به لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین اقدامات انجام شده در زمینه قانون اسقاط خودرو گفت: قرار شد یک تا یک و نیم درصد قیمت خودروی جدید به صندوق حفاظت محیط زیست کشور واریز شود. . اسقاط را ساماندهی کنیم، اما وزارتخانه در مورد قصد گذاشتن آن سکوت کرده است و اعتباری به صندوق صنعت دارد که ما قبول نداریم.

به گزارش ترندونی، در سال 2016 25 جولای مجلس «قانون هوای پاک» را تصویب کرد و حسن روحانی اجرای آن را ابلاغ کرد. بر اساس مواد 34، 21 این قانون، نهادهای اجرایی مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، فرماندهی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و … باید نسبت به کنترل آلودگی هوا با توجه به شرایط خود اقدام کنند. وظایف در کشور

قانون هوای پاک با هدف اولیه کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید و ماده 8 قانون هوای پاک کلیه افراد و نهادهای صاحب وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت را موظف کرده است که پس از رسیدن به آن نسبت به رفع آنها اقدام کنند. . کهنسال”.

در آیین نامه قدیم، ماده 8 قانون هوای پاک، ملاک اسقاط خودروها «سن وسیله نقلیه» بوده و بر اساس آیین نامه اجرایی جدید این ماده، با رویکرد حفظ حقوق مالکیت مردم در وسیله نقلیه و افزایش نظارت معاینه فنی به جای ملاک قرار دادن سن مطلق استهلاک خودروها در خردادماه سال جاری در هیات وزیران تصویب شد، ملاک اسقاط انواع خودروها «معاینه فنی» است.

مقررات جدید دو نوع سن خاموشی و سن فرسودگی را برای انواع وسایل نقلیه و ترتیب رسیدن خودرو به سن قطع، یعنی. کاهش عملکرد و ایمنی به دلیل طول عمر و سطح کارکرد آنها مستلزم نگهداری و تعمیرات بیشتر و افزایش تعداد دفعات معاینه فنی سالانه و هزینه های حمل و نقل آن می باشد همچنین در این آیین نامه جدید موتور خودرو بدون توجه به از سقف سنی فرسودگی، پس از دو دوره متوالی مندرج در جدول محدودیت سنی فرسودگی برای انواع معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری، عدم اخذ گواهی معاینه فنی معتبر به عنوان وسیله نقلیه موتوری فرسوده تعریف شده و مشروط به محدودیت های ماده 8 قانون هوای پاک.

19 اکتبر «پیش نویس کلی اصلاح قانون آلایندگی خودروهای فرسوده» به تصویب سما رسید. در قسمتی از تبصره 3 این لایحه آمده است: «در صورت ناکافی بودن گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت و ایجاد اختلال در روند تولید به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان می توانند یک و نیم پرداخت کنند. درصد (1.5%) خودروی تولیدی یا قیمت موتور سیکلت به صندوق تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اخذ مجوز شماره گذاری. منابع دریافتی پس از گردش مالی کل خزانه داری کل کشور، صددرصد (100%) تخصیص و صرف تسهیلات بانکی یا کمک بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده (ترجیح موتورسیکلت یا موتورسیکلت) خواهد شد. حمل و نقل عمومی). وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول اسقاط خودروها در کشور است.

بیشتر بخوانید: مجلس کلیات لایحه اصلاح قانون سازمان صنعت خودرو را تصویب کرد

تصویب کلیات این لایحه با موافقت ها و ایراداتی همراه بود. داریوش گلعلی زاده – رئیس مرکز ملی آب و هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست وی درباره لزوم بازنگری در سازوکار اسقاط خودروها می گوید: دو فوریت سازوکار اسقاط خودرو در حال حاضر در سیما است و هنوز تدوین نشده است، بنابراین باید منتظر ماند تا در مجلس چه اتفاقی بیفتد. باید تکلیف تبصره 2 ماده 10 قانون سازمان صنعت خودرو روشن شود و پیرو آن در تبصره 3 آیین نامه اجرایی باید دید چه تغییراتی رخ می دهد.

لازم به ذکر است بر اساس ماده 10 قانون سازمان صنعت خودرو، حمل و نقل کالا و مسافر با وسایل نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهرها ممنوع است. بر اساس تبصره 2 این ماده، خودروسازان داخلی و موتورسیکلت سازان باید به ازای هر چهار خودرو یا موتورسیکلت تولیدی، گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل آن را دریافت کنند. مفاد اجرايي اين ماده ظرف مدت سه ماه از تاريخ ابلاغ اين قانون با پيشنهاد مشترك سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملي استاندارد ايران و سازمان ملي استاندارد ايران به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد. سازمان مرکزی. تحریم جمهوری اسلامی ایران.

گل علیزاده می افزاید: به مجلس پیشنهاد دادیم که با توجه به تعداد کم خودروهای ترخیص شده در کشور، مالکان این خودروها تعهدات خود را به صورت ریالی به صندوق واریز کنند تا این پول درآمد حاصل از آن باشد. این تحقق ها از بدهی ها – با اسقاط آزاد می شود. به عبارت دیگر، ما به دنبال تسریع و تسهیل چرخه سقط جنین بودیم.

بیشتر بخوانید: بیش از 6 میلیون خودروی فرسوده / نیاز به تسهیلات اسقاط

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند مکانیسمی برای اسقاط خودرو وجود ندارد، اما اجازه دهید درباره بررسی آن صحبت کنیم. یوسف رشیدی، کارشناس آلودگی هوا درباره لزوم بازنگری در سازوکار اسقاط به ترندونی گفت: در حال حاضر سازوکاری برای اسقاط خودروها وجود ندارد. زمانی مکانیزمی وجود داشت که واردات و شماره گذاری خودروهای جدید به مکانیسم اسقاط بستگی داشت. پس از ممنوعیت واردات خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده عملا انجام نشد، حتی مراکز اسقاط که کار و سرمایه گذاری می کردند تعطیل شدند، زیرا سازوکار اسقاط خودروهای فرسوده و ادارات اجرایی کشور وجود نداشت. بنابراین اسقاط خودرو در هوا می ماند و حامی ندارد. حمایت های زیادی از این قانون صورت می گیرد اما در عمل اجرای آن به فراموشی سپرده شده است و باید به آن عمل کرد و چاره اندیشی کرد.

بیشتر بخوانید: شکستن خودروها در هوا

اکنون علی سلاجقه در گفت وگو با ترندونی. وی درباره لایحه اسقاط خودرو در مجلس می گوید: در قانون هوای پاک موضع خوبی در این خصوص داشتیم. در خردادماه شورای اسلامی موضوع ساماندهی صنعت خودرو را مطرح کرد که در این جلسه مباحث و بحث هایی در مورد صنعت و تولید صنعت خودرو مطرح شد. از آنجایی که تولید در میان بود، دولت اصلاحیه ای انجام داد و لایحه ای را برای ساماندهی صنعت خودرو به شورای اسلامی ارسال کرد.

وی می افزاید: رئیس جمهور معاونت قانون حریم خصوصی وزارت و سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد تا پیش نویس قانون پیشنهادی دولت را به صورت مشترک اصلاح کنند. این اتفاق افتاد و مقرر شد یک تا یک و نیم درصد قیمت خودروی جدید به صندوق محیط زیست کشور واریز شود تا زمینه اسقاط خودرو فراهم شود. پس از مطرح شدن موضوع در دستور کار کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و سما، در دستور کار کمیسیون صنعت و معدن قرار گرفت و وارد وزارت صمت شد.

سلاجقه در پایان می گوید: متأسفانه قرار بود وزارت دفاع اعتباری در صندوق صنعت بگذارد که ما قبول نداریم و به نظر من قانون اسقاط قبلی و رعایت قانون هوای پاک بسیار مناسب تر است. ممکن است دولت در بحث تولید خودرو دچار مشکل شود و باید مشارکت داشته باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا