اقتصادی

مبارزه با آفات زراعی با توجه به کاهش بارش‌ بسیار ضروری است

کنترل آفات محصول به دلیل کاهش بارندگی ضروری است

ترندونی / کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به خشکسالی که از ماه مارس آغاز شد ، گفت: مزارع این استان به دلیل کاهش بارندگی مورد حمله آفات قرار می گیرند ، بنابراین مبارزه به موقع و اصولی با آنها مهم است.

فرید ساپری در جلسه توسعه سرمایه گذاری با حضور مدیر شعبه بانک کشاورزی گفت که بانک های کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی در سراسر استان در سالهای اخیر کار بسیار ستودنی انجام داده اند.
وی افزود که 37 هزار و 855 پرونده رسیدگی شده است که منجر به پرداخت 1.842 میلیارد یورو در بخش کشاورزی شده است.
رئیس جهاد کشاورزی کردستان گفت: این ارقام نشان دهنده حمایت مداوم جهاد کشاورزی از نوسازی کشاورزی در کردستان است.
وی استدلال کرد که ماموریت امسال ، بر اساس شعار سال ، باید بیشتر بر بازدارندگی و حمایت برای دستیابی به هدف نهایی تولید و ایجاد شغل متمرکز باشد.
ساپری ادامه داد که وجود امکانات کم هزینه ، که مهلت جذب آنها نیست ، می تواند به پیشرفت بخش کشاورزی کردستان در آینده کمک کند.
وی در مورد کمبود بارندگی در سال جاری اظهار داشت که مارس گرم و بهار گرم و خشک زنگ خطر را در بخش کشاورزی به صدا در می آورد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پدیده جمع شدن برگ گیاهان که با صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از دسترسی زیاد به نور خورشید اتفاق می افتد ، هم اکنون در گیاهان قابل مشاهده است که نشانگر عمق فاجعه است.
وی گفت: میانگین بارندگی در مقایسه با بلند مدت 17 درصد کاهش یافته و کمبود بارندگی در این فصل برای گیاهان بسیار مضر است.
اسپاری افزود: اخبار حاکی از برداشت گندم به عنوان بخشی از خوزستان به دلیل کمبود آب است و کارشناسان استان فارس گزارش می دهند که تولید گندم نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.
وی افزود که این یک سال بسیار جدی برای بخش کشاورزی است و جلسات و نظارت باید به صورت روزانه و منظم انجام شود زیرا امنیت غذایی در معرض خطر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تمرکز بر کشت بذر یکی از نکات مهم است زیرا سال گذشته با وجود شرایط بسیار بهتر از امسال ، هنوز مشکل تهیه بذر وجود داشت.
وی در ادامه گفت اگر وضعیت تولید بذر در نظر گرفته نشود ، در سالهای 1400-1401. بذر کاشت وجود نخواهد داشت.
سپاری اظهار داشت: با وجود شرایط نامساعد بارانی ، ما همچنان امیدواریم که به دلیل شبهای خنک در کردستان تولید کنیم ، بنابراین باید این امید را به کشاورزان منتقل کنیم.
وی اظهار داشت: آب پاش ها با مشاوره تخصصی می توانند گیاهان را در برابر آب مقاومتر کرده و به گونه ای باشند که بتوانند به اصطلاح بذر را در فصل مناسب بریزند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به لزوم توجه به بخش کشاورزی گفت: باید توجه بیشتری به بخش کشاورزی داشته باشد زیرا سایر بخشهای مهم کشاورزی مانند دام در حال توسعه است. گروه
وی افزود که در برخی از استان های کشور پس از شنیدن خبر خشکسالی سعی در کشتن حیوانات مثمر داشتند که این کار بسیار اشتباهی است.
ساپری در پایان یادآور شد: بانکها به ویژه بانک کشاورزی به دلیل شرایط ویژه امسال و شروع خشکسالی در اواسط مارس ، نقش ویژه ای در تولید پایدار دارند.
خلیل فالحگری ، که گفت که محل در بخش کشاورزی در سال 1999 است دریافت از منابع مختلف ، گفت که 30 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای آبیاری تحت فشار ، خط مکانیزه – 139 میلیارد. تومان ، اشتغال پایدار در مناطق روستایی – 38 میلیارد. تومان و تبصره 18 (الف). همچنین سال گذشته 60 میلیارد تومان پرداخت کرد.
وی افزود که سال گذشته از منابع داخلی بانک کشاورزی در بخش کشاورزی 1100 میلیارد پرداخت شده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال گذشته 161 میلیارد سرمایه در گردش از بانک های تجاری ، تعاونی و ملی پرداخت شده است. تومان و بخش کشاورزی – 161 میلیارد.
وی در پایان یادآوری کرد که در مجموع 1842 میلیارد در بخش کشاورزی پرداخت شده است.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا