اقتصادی

مبارزه تلفیقی مدیریت آفت سپردار در باغات کیوی + توصیه‌های فنی برای سمپاشی

ترندونی/مازندران مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مدیریت و کنترل آفات در مبارزه متحدانه در باغات کیوی به ویژه باغات صادراتی تاکید کرد.

به گزارش ترندونی، عبدالرحمن زاغی با اشاره به اهمیت قرنطینه کیوی، بر لزوم مدیریت و کنترل آفات کیوی در باغات کیوی به ویژه باغات صادراتی از طریق کنترل هماهنگ تاکید کرد.

وی مبارزه زمستانه را برای کاهش جمعیت آفات کیوی زمستان گذران ضروری دانست و گفت: باغداران قبل از کنترل زمستانه با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهان دارویی تماس گرفته و بر اساس توصیه ها و توصیه ها اقدامات کنترلی را انجام دهند. اعلام کرد

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: حذف شاخه های به شدت آلوده از باغ و حذف شاخه های هرس شده و پاکسازی تنه و شاخه های اصلی درختان آلوده با چنگک های نرم یا کیسه های کنفی در کاهش جمعیت بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه هرس مناسب برای تهویه و روشنایی مناسب در از بین بردن شرایط مساعد برای رشد و تکثیر آفات و در نهایت کاهش تراکم آفات بسیار موثر است، به باغداران باغات به شدت آلوده توصیه کرد روغن عمومی 2 درصد را در 2 مرحله سمپاشی کنند. (از نیمه دوم آذرماه) قبل از هرس و در نیمه دوم بهمن ماه پس از هرس و باغات کم آلاینده به نسبت 2.5 درصد، یک مرحله بعد از هرس در زمان اعلام شده.

زاغی تاکید کرد: برای پوشش کامل و یکنواخت محلول روغن امولسیون کننده باید از سمپاش مناسب ( تراکتور یا سمپاش موتوری 100 لیتری سلولی و شیلینگ ) استفاده شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: از اثرات نامطلوب اختلاط ترکیبات مس با روغن امولسیون کننده جلوگیری می شود. از مخلوط كردن سم مس با روغن امولسيون كننده جداگانه خودداري كنيد و بين روغن كشي و سمپاشي يك هفته فاصله داشته باشيد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم توجه به اطلاعات هواشناسی و عدم بارندگی 24 تا 48 ساعت پس از سمپاشی روغن تاکید کرد و گفت: رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک، لباس های مخصوص سم پاشی، کلاه، عینک . ، دستکش هنگام روغن پاشی مصرف آب و غذا و سیگار نکشید و پس از پایان کار قسمت های آلوده بدن را با آب و صابون بشویید.

وی در پایان گفت: باغداران برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات مراکز جهاد کشاورزی و مراکز کنترل شهرستان ها و کلینیک های گیاهان دارویی تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا