اقتصادی

کاهش آب بهای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند/قیمت خرید تضمینی دام تغییری نمی کند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح الگوی کشت را از ابتدای فصل برداشت اجرا می کنیم و قیمت برخی از محصولات اساسی را 50 درصد کاهش می دهیم یا برای کشاورزانی که دنبال کشت هستند رایگان می کنیم. مدل با حمایت وزارت نیرو، آب و آب.

به گزارش ترندونی، سید جواد ساداتی نژاد در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدام وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته چه بوده است، گفت: با توجه به اینکه تولید به ویژه گندم یک کالای استراتژیک در کشور است، برنامه ریزی دقیقی در این زمینه وجود دارد. که طبیعتاً تأثیرات اصلی خود را در نو در فصل برداشت نشان می دهد. یعنی فصل آینده نتیجه برنامه هایمان را خواهیم دید.

وی ادامه داد: امسال طبق برنامه ریزی های انجام شده، قیمت خرید تضمینی گندم در گام نخست 12 فروردین و در اولین جلسه هیات دولت از 7500 تومان به 11500 تومان افزایش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: خاک های ما به دلیل گرانی کودها از نظر تغذیه ای دچار مشکل شده و همین موضوع باعث کاهش عملکرد در هکتار می شود. با این حساب حمایت های لازم را در نظر گرفتیم و این اقدام باعث افزایش تولید شد. سال گذشته دولت 4.5 میلیون از کشاورزان خرید کرده است. تن گندم و امسال این رقم به 7.2 میلیون تن رسید. تن، بنابراین رشد بسیار خوبی در این زمینه داشتیم.

وی گفت: در کشت برنج نسبت به سال قبل 25 درصد رشد داشته ایم و به دلیل کودهای بهتر و بیشتر برنج باکیفیت تولید کردیم. در تولید ذرت علوفه ای به 14 میلیون رسید. تن و خودکفایی. همچنین تولید جو در کشور 30 ​​درصد افزایش یافت و رونق تولید خوبی داشتیم.

ساداتی نژاد همچنین گفت: 60 تا 70 درصد محصولات دنیا از طریق کشت دیم تولید می شود. در کشور ما این تعداد کم است. 60 درصد محصولات ما از هیدروپونیک تهیه می شود. ما در تالاب ها به کار بیشتری نیاز داریم زیرا مورد غفلت قرار گرفته ایم و بخش کشاورزی فراموش شده است.

به گفته وی، در اجرای طرح «جهش اراضی دیم» که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال برداشت امسال مشارکت دارد، 2 میلیون و 600 هزار تومان مصرف شد. در سال برداشت بعدی، این 2.6 میلیون هکتار به 5.2 میلیون هکتار خواهد رسید. هکتار است و این اقدام در سال آینده 4.5 میلیون افزایش می یابد. تن

وزیر جهاد کشاورزی رویکرد ما به حوزه تولید را مطلوب عنوان کرد و گفت: نتیجه این اقدامات حمایتی باعث بهبود معیشت کشاورزان می شود. امسال 67 هزار میلیارد تومان بابت گندم به کشاورزان پرداخت شد. امروز 5 هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم. دیروز تمامی مطالبات کلزاکاران برآورده شد. 12 هزار تا هفته آینده پرداخت می شود. میلیارد تومان خسارت گندم که تقریبا صفر می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به یارانه برای کشت سویا اشاره کرد و گفت: اعلام کرده ایم به هر کشاورز سویا 6 میلیون کمک می کنیم. تومان در هکتار. یعنی در راستای حمایت و رسیدن به خودکفایی در کالاهای اساسی، غلات و دانه های روغنی حرکت کرده ایم. سال آینده نتیجه اصلی کار را خواهیم دید.

ساداتی نژاد با بیان اینکه اقدام اصلی ما در بخش کشاورزی، کشاورزی پیمانی است، گفت: از ابتدای دولت تا کنون 260 هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم را به صورت پایلوت کشاورزی به صورت پایلوت مناسب سازی کرده ایم، اما امسال از 24 شهریور ماه در نظر داریم که تحت پوشش قرار دهیم. قرارداد کشاورزی 2 میلیون هکتار مزارع گندم.

وی افزود: پس از اطلاع بانک مرکزی، این امکان وجود دارد که اگر بخش خصوصی قرارداد کشاورز را به بانک برد، به عنوان وثیقه برای بخش خصوصی برای خرید مواد اولیه و تحویل به کشاورز پذیرفته شود.

به گفته وی، 40 درصد تولیدات کشاورزی در دنیا بر اساس کشاورزی قراردادی تولید می شود که در اینجا یک درصد است. هدف ما 20 درصد است. تا پایان دولت شعار دولت این است که کشاورز بذر نمی کارد مگر اینکه مشتری اش معلوم باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال آینده برنامه داریم به خودکفایی گندم نان برسیم. قبلا عرضه گندم داشتیم اما پایدار نبود. 9 میلیون در کشور مصرف می شود. تن گندم نان و به سمت خودکفایی در گندم نان خواهیم رفت.

به گفته وی، کشاورزی پیمانی بر تولید برنج، کلزا، جو و گندم تاثیر مثبت داشته است.

این مقام ارشد وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به علت افزایش قیمت برنج گفت: امسال تولید برنج 25 درصد افزایش داشته است. همچنین امسال 46 هزار مورد مشمول کشت قراردادی شد. هکتار از مزارع برنج در شمال. سال گذشته تولید برنج 20 درصد کاهش یافت. وقتی به دلیل کاهش عرضه 20 درصد کاهش تولید داشته باشد، قیمت ها افزایش می یابد.

وی ادامه داد: از آنجایی که ذخایر برنج خارجی داریم در صورت ورود تجار بلافاصله از طریق شرکت دولتی برزگانی ورود و قیمت ها را کنترل می کنیم. این در حالی است که ما ذخایر برنج ایرانی نداریم و زمانی که دلالان در این بازار معامله می کنند، نمی توان مداخله کرد. برنج خارجی نمی تواند با برنج مرغوب ایرانی رقابت کند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال با توجه به حمایت کشاورزان و تامین ذخایر برنج ایرانی، کشاورزی قراردادی را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه قیمت برنج با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت در حال کاهش است، گفت: در این ماه بازارهای داخلی و خارجی با کاهش قیمت کالای اصلی مواجه هستند.

ساداتی نژاد تصریح کرد: پس از جنگ روسیه و اوکراین قیمت مواد غذایی افزایش یافت و بسیاری از کشورها دچار کمبود شدند. اما در کشور ما حتی بعد از آزادسازی یارانه ها این دغدغه و کمبود را نداشتیم. یعنی وزارت جهاد کشاورزی با این اصلاح عظیم اقتصادی در کنار کشاورزان، باغداران و تولیدکنندگان بود.

وی با اشاره به اینکه شرایط پایداری در تولید داریم، گفت: پس از رواج یارانه ها، مصرف محصولات غذایی کاهش یافت. همچنین در ماه های گذشته این صنعت تا 180 هزار تن در ماه مصرف داشت. تن نفت خام که به 80 هزار تن رسید این بدان معناست که قاچاق انجام شده منحل شده است. همین امر در مورد مصرف مواد خام حیوانی نیز صدق می کند.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران چه اقداماتی انجام داده است، گفت: حوزه دام و طیور واقعاً یارانه ها را ارتقا داده، تحت فشارهای زیادی بوده و همچنان ادامه دارد. در طرح تبلیغاتی، گوشت و مرغ اضافی را از بازار جمع آوری کردیم، این کمپین ادامه دارد. برای حمایت از این گروه ها صادرات دام را هم آزاد کرده ایم. صادرات حیوانات و پرندگان آزاد و عوارض گمرکی آنها را لغو کردیم. برای تامین نقدینگی مصوبه 20 هزار میلیارد تومانی برای صنعت دام و طیور در نظر گرفته شد. تا امروز 9200 میلیارد تومان پرداخت شده و حدود 88 هزار فعال صنعت دام و طیور تسهیلات دریافت کرده اند. همچنین 15 هزار نفر از دامداران روستایی و عشایری کارت دام دریافت کردند.

ساداتی نژاد همچنین به وضعیت جوجه های یک روزه اشاره کرد و گفت: در صنعت دام و طیور با موجود زنده طرف هستیم و حفظ واحد تولیدی نیز بسیار مهم است. از ماه اوت، ما 30 میلیون خریده ایم. تخم های بارور شده برای تضمین باز ماندن مجتمع های مولد مرغ در نیمه دوم سال.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در اجرای قانون تمرکز امروز هم مدافع مصرف کننده و هم تولیدکننده هستیم و باید این دو را در کنار هم ببینیم. حمایت از تولید، تعیین قیمتی که در بازار خریدار نداشته باشد، در نهایت به ضرر تولیدکننده خواهد بود. از آنجایی که اصلاحات اقتصادی صورت گرفته، این وضعیت عادی نیست، بنابراین مصرف کننده و تولیدکننده باید با هم از این مانع عبور کنند.

به گفته وی، قیمت خرید تضمینی دام مورد توافق اتحادیه صنف و معاونت امور دام وزارت جهاد است و تغییری نمی کند.

این مسئول وزارت جهاد در بخشی دیگر از سخنان خود به زمین های کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات وزارت جهاد صدور سند برای زمین های کشاورزی است. 4 درصد از زمین های کشاورزی در آغاز دولت سند تأیید شد. مرکز صدور اسناد زمین تشکیل دادیم، جلسات آن برگزار شد، از سال 94 تا ابتدای دولت سیزدهم 2 میلیون و 600 هزار هکتار زمین کشاورزی پاکسازی شد، در یازده ماه موانع رفع شد، 658 هزار را هم سند زدیم. هکتار زمین و تا سال 1402 م تداخل تمام اراضی برطرف خواهد شد.

وی همچنین به مدیریت استخرها اشاره کرد و گفت: امسال یک میلیون و 200 هزار آب در کشور انجام شد. هکتار استخر. این روش پاسخ نمی دهد، بنابراین عملیات بیشتری مورد نیاز است. عملیات آبخیزداری باید در 90 میلیون هکتار از حوضه ها انجام شود و اگر سالی یک میلیون هکتار انجام دهیم در 90 سال امکان پذیر نیست و نیاز است در سال 10 میلیون هکتار آبخیزداری انجام شود.
به زودی یک حوزه آبخیز در این زمینه تدوین خواهد شد. همچنین قصد داریم یک میلیون درخت بکاریم.

ساداتی نژاد در پایان گفت: در نظر داریم از ابتدای فصل برداشت، الگوی کشت را اجرا کنیم و از کشاورزانی که با کمک وزارت نیرو الگوی کشت را دنبال می کنند، می خواهیم قیمت آب را کاهش دهند. 50٪ یا آنها را در برخی از محصولات کلیدی رایگان کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا