عمومی

کاهش ۳۵ درصدی تقاضای خرید مواد غذایی

افزایش قیمت پروتئین هایی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، شیر و شیر از ابتدای امسال تقاضا برای برخی از غذاهای جایگزین مانند سویا ، حبوبات و ماکارونی را نسبتاً افزایش داده است.

به گزارش ترندونی ، روزنامه همشهری ادامه داد: به گفته فعالان صنفی ، مصرف غذا در 50 ماهه نخست امسال به دلیل شیوع تاج گذاری ، کاهش تعداد مهمانی ها ، عزاداری و عروسی ها و کاهش قدرت مشتری ، 35 درصد کاهش یافت. ” علاوه بر این ، شرایط تولید داخلی ، واردات و عرضه برخی محصولات غذایی مانند غلات ، گوجه فرنگی ، سویا و … باعث شده است که قیمت این کالاها از 2 به چند برابر نسبت به سال گذشته افزایش یابد. در مورد وضعیت بازار و قیمت های بانکی این کالاها با قاسم علی حسنی ، دبیرکل اتحادیه بانکداران مواد غذایی صحبت کردیم.

وضعیت بازار بانکی و تقاضای غذا چگونه است؟

بر اساس تحقیقات اتحادیه بانکداران مواد غذایی ، مصرف غلات و سایر مواد غذایی از ابتدای امسال تا پایان ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است. دلایل اصلی این کاهش تقاضا افزایش قیمت و دو برابر شدن قیمت برخی از این کالاها ، کاهش مهمانی ها ، عروسی ها و عزاداری ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش ضایعات مواد غذایی بود. در کنار کاهش 35 درصدی تقاضای مواد غذایی ، افزایش قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز ، طیور ، شیر و محصولات لبنی ، ماهی و برنج بسیاری از مصرف کنندگان را بر آن داشته تا پروتئین سنتی را با سایر غذاهای موجود در سبد خانگی خود جایگزین کنند. در راستای این روند ، ما با افزایش قیمت و کاهش مصرف تقریباً همه مواد غذایی روبرو شدیم و تقاضا برای برخی از محصولات مانند برنج ایرانی با کاهش برخی از خانوارها از ماکارونی به عنوان جایگزین ، بیشتر کاهش یافته است. برنج و همچنین افزایش قیمت. گوشت قرمز استفاده از سویا را به عنوان غذای جایگزین افزایش داده است.

آیا این دلیل افزایش قیمت سویا بوده است؟

از ابتدای سال جاری میلادی به دلیل گرانی گوشت و جایگزینی آن با این غذای ارزشمند شاهد بازار سویا داغ بودیم ، بنابراین تقاضا برای سویا در بازار بیش از 70 درصد افزایش یافته است. قیمت گوشت علاوه بر جایگزینی سویا با گوسفند قرمز و گوشت گاو در سبد بسیاری از مصرف کنندگان خانوارهای کم درآمد ، بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی و غذایی سویا را در محصولات خود با گوشت قرمز جایگزین کرده یا سهم این غذا را در محصولات خود بسیار افزایش داده اند. در نتیجه این شرایط ، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم سویا به 21000 تا 22000 تومان افزایش یافته است. در حالی که قیمت دولت برای هر کیلوگرم سویا وارداتی به ارز از 4200 تا 6800 تومان است. افزایش تقاضا و مصرف سویا در بخش خوراک انسان و دام منجر به افزایش شدید قیمت سویا شده است. در راستای این روند ، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم دانه سویا از ابتدای امسال و در آگوست امسال 200 درصد افزایش یافته است. تقاضا برای سویا نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است. 200 درصد یک کیلوگرم سویا یک پنجم قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز است.

رب گوجه فرنگی نیز یکی از غذاهایی است که این روزها قیمت آن در حال افزایش است. دلیل این قیمت بالا چیست؟

بخشی از افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به دلیل کمبود و کاهش تولید گوجه فرنگی و افزایش هزینه برخی دیگر از تولیدات رب مانند قوطی و قوطی بود. از ابتدای سال جاری ، به دلیل عدم بارندگی ، گرمای زیاد یا یخبندان ، تولید گوجه فرنگی و عملکرد و رب ها در برخی مناطق کاهش یافته است ، از 4 کیلوگرم رب گوجه فرنگی تا کنون ، اما کم آبی و حرارت در حال حاضر گوشت کمتری (یا سایر عناصر کمیاب) و 800 گرم رب از هر 4 کیلوگرم به دست می آید و 500 گرم گوجه فرنگی برداشته می شود. علاوه بر این ، میزان گوجه فرنگی جمع آوری شده از گیاهان گوجه فرنگی کاهش یافته است ، بنابراین اگر گوجه فرنگی 2-3 بار زودتر از گیاهان جمع آوری شد ، این مقدار در حال حاضر به یک بار کاهش یافته است و کم آبی و فشار آب در چاه های کشاورزی نیز باعث کمبود آب شده است. ، تضعیف و عملکرد کم گیاهان گوجه فرنگی. یکی دیگر از عوامل م inثر در افزایش قیمت رب گوجه فرنگی ، رونق صادراتی این محصول بود. در این شرایط قیمت عمده قوطی 800 گرم رب گوجه فرنگی با درب که در سال 1997 قیمت آن به 19000 تومان رسیده است ، اما به دلیل کاهش تقاضا به 11000 تومان کاهش یافته است ، اکنون دوباره به 19000 تومان رسیده است و به 22000 تومان رسیده است. نام تجاری محصول ، که از 50 به 60 درصد افزایش نشان می دهد. قیمت بانکی این محصول در نتیجه ، قیمت رب گوجه فرنگی به حدود 97 و حتی بیشتر افزایش یافته است.

لوبیا همچنین جایگزین پروتئین است. وضعیت بازار و قیمت این اقلام چگونه است؟

کاهش سطح زیر کشت غلات به ویژه انواع بارندگی منجر به افزایش وابستگی کشور به واردات این محصولات به دلیل کاهش شدید بارندگی و خشکسالی شده است. 70 درصد نیاز غلات کشور از طریق واردات تامین می شود. بیشتر لنزها از کانادا و سپس از روسیه وارد می شوند. عدس کانادایی به دلیل اندازه و یکنواختی زیاد در خانوارها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالی که عدس روسی در تولید برخی غذاها مانند سوپ به دلیل اندازه کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد و در بازار خرده فروشی از محبوبیت کمتری برخوردار است. بیشتر نخود مورد نیاز از استرالیا و ترکیه و لوبیا از قرقیزستان و چین وارد می شود. علاوه بر این ، به دلیل اینکه کشور تازه برداشت غلات را آغاز کرده است ، نمی توان در مورد حجم تولید داخلی و نیاز به واردات این اقلام در سال جاری اظهار نظر کرد و حجم واردات این کالاها بیشتر به همه چیز بستگی دارد. ارز مورد نیاز واردکنندگان در بانک مرکزی در راستای این روند ، متوسط ​​قیمت عمده حبوبات از 20 درصد به 45 درصد افزایش یافت.

وضعیت بازار عمده فروشی روغن نباتی و شکر چگونه است؟

قیمت دولتی روغن نباتی از ابتدای امسال 35 درصد افزایش یافته است. قیمت شکر نیز در دو مرحله 90 درصد افزایش یافت. با این حال ، شیوع بیماری عروق ویروس کرونا قلب و نبود مهمانی ، عزاداری و عروسی نه تنها مصرف این کالاها را در سبد مصرفی خانوارها کاهش داد ، بلکه تقاضا برای شکر و روغن را نیز کاهش داد. هیئت ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

برنج ایرانی و وارداتی از ابتدای امسال چقدر گران شده است؟

قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج ایرانی از ابتدای امسال با افزایش 48 درصدی به 46 هزار تومان از 21 هزار تومان رسیده است. کمبود هزینه های کارگری و هزینه های بالا و همچنین ممنوعیت واردات برنج خارجی ، برنج ایرانی را به دلیل کمبود هزینه نیروی کار برای برخی مواد اولیه تولید مانند کود و آفت کش گران کرده است. علی رغم کاهش واردات ، قیمت عمده فروشی برنج خارجی تایلندی و هندی از ابتدای امسال تغییر چندانی نکرده و به ترتیب از 19 تا 23 هزار تن است. و 500 تومان و قیمت یک کیلوگرم برنج سفید پاکستانی حدود 27 هزار تومان است. قیمت برنج خارجی نسبت به 2 ماه قبل تغییری نکرده است ، قیمت برنج وارداتی و نیم بندرعباس حدود 23 هزار است. تومان ، با این حال ، آنها از 19 هزار فروخته می شوند. 500 تا 23 تومان. قیمت 45000 تومان برنج ایرانی نیز منطقی به نظر می رسد ، زیرا کشاورزی در مواجهه با تورم بالا ، یک سال منتظر ماند تا هر کیلوگرم برنج مرغوب ایرانی را با قیمت بانکی 43000 تومان و قیمت خرده فروشی 45000 تومان بفروشد. واقعیت این است که درآمد مردم و قدرت خرید او به شدت کاهش یافته است و به همین دلیل قیمت برنج ایرانی برای بسیاری از مردم گران است.

بازار بانکداری چای و کنسرو ماهی شما در چه وضعیتی است؟

می توان گفت چای خارجی یکی از معدود کالاهایی است که در 60 ماه گذشته افزایش چشمگیری نداشته است. این کشور به 80 هزار تن چای نیاز دارد که تنها 5 درصد آن را چای محلی تامین می کند ، بنابراین افزایش قیمت چای ایرانی تأثیر کمی بر نرخ بازار بانکداری چای و قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم چای سست از 70 تا 140 هزار دارد. بسته به نوع و کیفیت تومان که این قیمت برای انواع مختلف چای بسته بندی شده با در نظر گرفتن سایر هزینه ها افزایش می یابد. کنسرو ماهی یکی دیگر از کالاهایی است که ثبات قیمت بیشتری را تجربه کرده است ، زیرا افزایش قیمت این کالا منجر به مصرف پایدار شده است. آخرین افزایش رسمی قیمت کنسرو ماهی قبل از عید امسال بود. با این حال ، قیمت کنسرو ماهی به دلیل افزایش هزینه های تولید به دلیل قیمت بالای ماهی و قوطی دوباره افزایش می یابد. متوسط ​​قیمت عمده فروشی هر قوطی ماهی در حال حاضر بین 19 تا 21 هزار گوجه فرنگی است و قیمت خرده فروشی این محصول بسته به نوع و کیفیت مارک بین 25 تا 31 هزار گوجه فرنگی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا