عمومی

لاکچری بودن همه چیز ماست!

تجمل برای ما همه چیز است! و چیدمان اعداد کنار جاده بر ما واجب تر از نان شب است. حالا مهم نیست که بچه نارس به دنیا بیاوریم و چند میلیون دیگر خرج کنیم تا تاریخ عروسیمان را زخمی کنیم.

ترندونی پلاس: امروز سالگرد تاریخ خاصی در ایران است. دو سال پیش در چنین روزی در تاریخ 1392/09/09، ایرانیان برای به دنیا آوردن فرزندان خود بیرون درب اتاق زایمان صف کشیدند تا اینکه در عرض 24 ساعت 3000 نوزاد به دنیا آمدند و رکورد جدید تولد نوزاد را ثبت کردند. در کشور.شد.

اما آیا برخی فقط به ثبت تاریخ تولد روندو اهمیت می دادند؟ پاسخ منفی است! در زندگی مدرن امروزی ارزش های انسانی با گذشته بسیار متفاوت است و شماره تلفن همراه رند، تاریخ ازدواج رند و حتی پلاک خودروی رند برای مردم امروزی ارزشمند و معتبر شده است. چرا الان اینقدر ارزش ها پایین آمده است؟

معنای زندگی در دیدگاه و تفسیر مردم دستخوش تغییرات شگرفی شده است

دکتر محمد رحیمی (جامعه شناس و استاد دانشگاه) در این باره معتقد است: «همانطور که اشاره کردید، آمارها نشان می دهد که رکورد تولد نوزاد در سال 99/99/99 شکسته شده است، به دلیل این مشکل، تحلیل اجتماعی ضروری است. فرآیند تغییر اجتماعی که ارزش ها و نگرش های جامعه را تعیین می کند. چرا تاریخ های رند مانند تاریخ تولد رند، تاریخ ازدواج و ازدواج رند، شماره تلفن همراه رند، شماره مجوز رند و غیره برای مردم در جامعه مدرن ارزشمند شده است، فکر می کنم تغییر عظیمی در معنای زندگی در دیدگاه مردم ایجاد شده است. و تفسیر بود

او ادامه می دهد: «معنای زندگی چیزی است که مردم تفسیر می کنند و با آن سروکار دارند. در ادبیات جامعه شناسی می گوییم هر فردی با توجه به سرمایه اجتماعی و فرهنگی خود زندگی را تفسیر و تفسیر می کند. اینکه داستان رند به نوعی در جامعه ما تبدیل به یک ارزش و در واقع یک معیار افتخار شده است این است که این پدیده در چشم و ذهن بسیاری از افراد جامعه معنای خوب و عادی دارد. نسل جدید با باورها و ارزش های جدیدی که قصد ایجاد آن را دارند، معنای جدیدی از زندگی را ارائه می دهد که ما آن را به عنوان سبک زندگی لوکس می شناسیم.

آرزوهای لوکس و انباشته بازی کنید!

این جامعه شناس درباره فرهنگ تجمل گرایی که این روزها رایج شده است، توضیح می دهد: تجمل گرایی برای نسل جدید به جرأت می گویم تمام معنای زندگی است. نسلی که می‌خواهد زندگی کند، آن‌طور که می‌خواهد، می‌خواهد دنیا را تغییر دهد و دانش ما در مورد آنها بسیار محدود است. در اصطلاح پدیدارشناسی می گوییم برای درک معنای زندگی در نزد مردم باید وارد دنیای ذهنی و زنده آنها شد و پدیده را آنگونه که هست دید.

دکتر رحیمی معتقد است: «وقتی وارد دنیای ذهنی افرادی می‌شویم که مجذوب داستان‌های رند می‌شوند، متوجه می‌شویم که این افراد آرزوهای انباشته زیادی دارند و قصد دارند خود را از دیگران متمایز کنند و به هر طریق ممکن خودنمایی کنند. اما دلیل تغییر و سطحی شدن ارزش‌های مدرن بشری این است که جامعه مدرن مانند جامعه سنتی قوانین خاص خود را دارد و افراد با این شرایط و هنجارهای آن سازگار می‌شوند، جامعه را درونی می‌کنند. اما زمانی که افراد نمی توانند خود را با تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه تطبیق دهند، با چالش های جدیدی مواجه می شوند و برای غلبه بر آن ها سعی می کنند با نمادهای کاذب جایگاهی به دیگران و در جامعه ابراز وجود کنند.

در 2022/02/22 چه اتفاقی افتاد؟

وی با این استدلال که گذار از سنت به مدرنیته مشکلات خاص خود را دارد، می افزاید: «از یک سو مردم مقید به پیوندهای سنتی هستند و از سوی دیگر با تحولات مدرنیته مواجه هستند. در این تضاد اجتماعی با تغییراتی در ارزش ها مواجه می شویم و یک سری ارزش های اجتماعی جدید پدیدار می شود. در این مرحله (منظورم وضعیت انتقالی است) جامعه پذیری لازم است. افراد در موسسات آموزشی باید یاد بگیرند که چگونه با چالش ها کنار بیایند و سبک زندگی خود را مدیریت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تمام دنیا شاهد این وضعیت هستیم یا خیر؟ وی می‌گوید: «در مورد اینکه آیا این سبک زندگی برای ما ایرانی‌ها و جهان سومی‌ها معمول است، باید بگویم که چند ماه پیش نیز شاهد یک تاریخ زخم (22/2/2022) بودیم، اما در این روز تولد نارس وجود نداشت. . آیا اتفاقی افتاده است.” وگرنه زندگی بسیار عادی بود. واقعیت این است که وضعیت جامعه امروز تغییری در ارزش های نسل جوان ایجاد کرده است که ناشی از تغییرات فناوری، سهولت ارتباط و افزایش رفاه نسبی است.

وی همچنین می افزاید: جوامع پیشرفته به این تغییرات پی برده اند و در مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی بسیار خوب عمل می کنند، بنابراین رفتار روزمره مردم بر اساس عقلانیت است. اما در جامعه ما از آنجایی که تغییرات ارزشی را تشخیص نداده ایم، رفتار روزمره معمولاً و اغلب آگاهانه مبتنی بر تأمل و محاسبات عقلانی نیست، بلکه مشروط به عادت ها و «چمباتمه زدن» است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا