اقتصادی

صنعت سیمان حمایت می‌خواهد نه تهدید/گاز تخصیصی به سیمانی‌ها ۲۱ میلیون مترمکعب کمتر از نیاز

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنعت سیمان در بحبوحه بحث‌های اخیر در مورد فعالیت تمام کارخانه‌های سیمان، اما با ایجاد سروصدای رسانه‌ای، خاطرنشان کرد: تلاش‌های صنعت سیمان با وجود محدودیت‌های موجود قابل تقدیر است. 21 میلیون مترمکعب کمتر از تقاضای گاز صنعتی با گازبری متفاوت است وی از کارگاه های سیمان اطلاعی نداشت و تاکید کرد: کارگاه های سیمان نیز در تامین نفت کوره با چالش مواجه هستند.

به گزارش ترندونی، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا در توییتی نوشت: تمامی کارخانه‌های سیمان در حال فعالیت و استفاده از گاز و نفت کوره (در صورت نیاز) هستند. در روز یکشنبه (14 دی) و تا پایان سال، بلوک ها دارای ذخایر کلینکر (13 میلیون تن) هستند. ما انتظار بحران رسانه ای نداریم و با آن مقابله خواهیم کرد.

پس از آن مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با وجود کاهش گازرسانی به کارخانه های سیمان، اما با ورود سوخت دوم (گازوئیل)، برنامه های تولید همچنان باقی مانده است. مکان در سال 2012 در این حوزه نیز کمبود نیرو نداریم، گفت: قطع گاز کارخانه اصلا صحت ندارد، اما میزان گاز عرضه شده کاهش یافته و برنامه با صنعت فولاد و سیمان تطبیق داده شد، اما تابستان سال گذشته و در با همکاری وزارت نفت سوخت جایگزین (گازوئیل) در اختیار کارخانه های سیمان قرار گرفت.

حداکثر گاز اختصاص داده شده به کارخانه های سیمان 6 میلیون متر مکعب است که تفاوتی با گازبرش ندارد.

حمید فرمانی رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت سیمان با بیان اینکه صنعت سیمان صنعتی اصیل است و تنها جنبه مثبت فعالیت وزارت حراست و قیمت آن همچنان تحت کنترل است، اظهار داشت: با این وجود. نه برای همکاری و تلاش صنعت سیمان، شرایط مثبت فعلی این امر برای این صنعت محقق نشده است. مسئولان، وزارت امنیت باید از تولید و صنعت حمایت کند.

وی در خصوص قطع گاز 54 کارخانه که وزارت حریم خصوصی آن را نادرست خواند، تصریح کرد: سازنده بلد نیست با کلمات بازی کند. در شرایط عادی، صنعت سیمان 27 میلیون مصرف دارد. متر مکعب گاز اما در حال حاضر بیشترین شش میلیون متر مکعب گاز برای کل صنعت سیمان وجود دارد. می گویند گاز را محدود می کند نه قطع آن. این بازی با کلمات است.

54 شرکت سیمانی با قطع کامل گاز مواجه هستند و بقیه شرکت ها مشمول محدودیت هستند.رئیس هیئت مدیره «انجمن سیمان» گفت: در حال حاضر ۵۴ شرکت سیمانی به طور کامل با قطعی گاز مواجه هستند و مابقی نیز با محدودیت مواجه هستند. به طوری که در حال حاضر صنعت سیمان به طور عمده روزانه شش میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند. بقیه سوخت مورد نیاز از سوخت دوم یعنی گازوئیل استفاده می شود که استفاده از آن نیز آسان است.

عرضه نفت کوره آسان نیست

فرمانی با تاکید بر اینکه مشکل تامین سوخت گازوئیل وجود دارد، گفت: این گازوئیل به دلیل اینکه در اولویت نیروگاه ها و … است مورد نیاز است، آن طور که باید موجود نیست. در عین حال مشکلاتی هم دارد. مثلاً یک شرکت سیمان به سوخت شرکتی در استان یا شهر دیگر نیاز دارد. به عنوان مثال قیمت گازوئیل 600 تومان و قیمت ارسال 1300 تومان است. نفت کوره اختصاص می یابد اما به شرطی که هزینه تولید سیمان با آن دو برابر هزینه تولید (سیمان) با گاز باشد.

وی با تاکید بر اینکه درست است که 13 میلیون تن انبار کلینکر در کارخانه ها داریم و نگرانی از این بابت نداریم، گفت: این به دلیل توافقات مناسب شرکت های سیمان است و معتقدیم همین جاست. باید از شرکت های سیمان بابت توافقات تشکر کرد، آنها از آتش گرفتن به موقع قیمت ها جلوگیری کردند.

برای مصرف برق هم محدودیت داریم

این مسئول صنعت درباره محدودیت های برق صنعت سیمان نیز توضیح داد: مصرف برق واحدهای سیمانی در شرایط عادی 1700 مگاوات ساعت است و هم اکنون برق تخصیصی به 1060 مگاوات ساعت رسیده است و همچنان درباره محدودیت های بیشتر صحبت می شود. حداکثر تا این هفته تا 1000 مگاوات ساعت. همه این محدودیت ها منجر به محدودیت تولید خواهد شد.

فرمانی تاکید کرد: با وجود همه این محدودیت ها و فشارها، کمبودی در تولید سیمان وجود ندارد و تولید تحت کنترل است، اشتعال در بازار وجود ندارد و قیمت ها تحت کنترل است. قطعی گاز و برق کارخانه های سیمان مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نکرده است چرا که تولید سنگدانه های سیمان هنوز با مشکل مواجه نشده و کمبودی در بازار وجود ندارد که بر قیمت ها تأثیر بگذارد.

وی افزود: تنها مشکلی که این محدودیت ها ایجاد می کند این است این باعث افزایش هزینه های تولید ما شد. مثلا واحدهای سیمانی به جای اینکه با گاز 600-700 تومان تولید کنند باید تا 1000 تومان با گازوئیل با هزینه حمل و نقل بالا تولید کنند. این در شرایطی است که فشارهایی مانند اعتراضات زیست‌محیطی بر سر آلودگی و استفاده از نفت کوره در برخی مناطق وجود دارد که گاهی تولید کلینکر را برای دو ماه متوقف می‌کند. چون ذخیره کلینکر دارد در تولید سیمان تاخیری ایجاد نمی شود و محصول به دست مشتری می رسد اما در واقع کوره خاموش است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا