اقتصادی

رشیدی کوچی: با تعیین سقف ۱۰ هزار دلاری خودروهای چندان با کیفیتی وارد نخواهد شد

یکی از اعضای کمیسیون و شوراهای داخلی کشور در مجلس گفت: یکی از ایرادات وارده به ضوابط واردات خودرو مربوط به تعداد و نوع خودروهای وارداتی است که کیفیت آن از خودروهای داخلی بالاتر است.

جلال رشیدی کوچی در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: به شدت با قوانین مکتوب واردات خودرو مخالفم. یکی از آنها در مورد ارز خودروهای وارداتی است. به نظر من این ارز نباید تخصیص می یافت. امروز می بینیم که این ارز به خودروسازان داده می شود چون در ظاهر وارد می کنند. این یک بازی بود که متاسفانه تمام شد.

وی در ادامه تصریح کرد: از طرفی فکر می کردم واردات خودرو باید بر اساس تعرفه باشد. ماشین‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند، نرخ کمتری می‌پردازند و ماشین‌هایی با قیمت بالاتر، نرخ بالاتری می‌پردازند. دولت باید برای تبدیل خودرو از کالای سرمایه ای به مصرفی، خودروهای همه رده ها را وارد کند.

نماینده مرودشتی در شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل دیگر مربوط به تعداد و نوع خودروهای وارداتی است. زمانی که سقف را 10 هزار دلار تعیین کنیم، خودروهای بسیار مرغوب وارد نمی شوند. اگرچه کیفیت آنها از خودروهای داخلی بالاتر است. نکته اصلی این است که طبق مقررات مکتوب، حقوق و تعرفه واردات خودروی 10 هزار دلاری باید بین 30 تا 50 درصد باشد. این یعنی بیش از 15 هزار دلار که با دلار امروزی تقریبا 500 میلیون تومان است. امیدواریم این سقف از این بالاتر نرود.

وی در ادامه تاکید کرد: فکر می کنم اگر نظارتی صورت نگیرد این تعرفه به یک میلیارد تومان افزایش می یابد که کمکی به بازار خودرو ایران نخواهد کرد. مجلس در قانونی که نوشت، نوع خودروهای وارداتی را به طور کامل در انحصار خود قرار نداد. این مقررات واردات است که مشکل دارد. هدف ما این است که حداقل در یک سال آینده برخی از نکات قوانین واردات خودرو را به نفع مردم تغییر دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا