اقتصادی

احتمال کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی

طبق پیشنهاد مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو ، بدون ایجاد توازن مجدد در بازار خودرو ، پیش بینی می شود که قیمت خودروهای وارداتی 50 تا 80 درصد کاهش یابد. توانایی خرید هر ایرانی با توجه به درآمد و توزیع عادلانه فرصت ها یکی از مواردی است که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ماده 4 شنیده می شود.

به گزارش ترندونی ، آزادسازی واردات خودرو هنوز در حال بحث است. موضوعی که اخیراً در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و منتظر تصویب است. با تصویب طرح واردات خودرو ، پارلمان در صدد لغو اجاره بها در این بازار ، نظم بخشیدن به بازار و آرام شدن افزایش قیمت است.

در شرایط ممنوعیت واردات ، خودروهای چینی تنها گزینه کسانی هستند که خودروهای خارجی می خواهند ، اما در صورت لغو این ممنوعیت ، بسیاری از شرکت ها و خودروهای دیگر وارد بازار ایران می شوند.

این طرح پارلمانی که در ابتدا با تصویب اولیه کمیسیون صنعت و معدن مجلس تصویب شد و “شوک جدید به بازار خودرو” نامیده می شود ، در اصلاحیه ماده 4 ذکر شده است. “هر شخص حقیقی یا حقوقی را می توان برای صادرات خودرو ، قطعات خودرو ، سایر کالاها یا خدمات مربوط به صنایع مختلف پیشرانه یا برای واردات بدون تبدیل ارز کلیه خودروهای برقی ، هیبریدی یا بنزینی و گازی که دارای برچسب انرژی هستند ، و بالاتر مبادله کرد. یا با سه نشانگر ایمنی “ستاره و بیشتر” بر اساس گواهینامه های معتبر استاندارد مربوط به ارزش صادراتی آن.

هیئت امناء به ماده 4 طرح ساماندهی خودرو که بر اساس واردات عوارض صفر محصولات هیبریدی است ، مطابق با بندهای 8 و 9 سیاست اقتصادی مشترک مقاومت اشاره کرد و بنابراین مغایر با ماده 1 110 110 است. کنوانسیون قانون اساسي. او بازگشت. سرانجام ، پس از اعتراض ، کمیته صنعت مقاله ای با اصلاحات تحت “آزادسازی مشروط واردات” را تصویب کرد. بر این اساس ، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند خودرو را به یکی از دو روش در ازای دریافت خودرو وارد کند صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز انجام دادن.

در همین رابطه ، روح الله ایزدخواه ، کمیسیون صنعت و معدن در مجلس ، معتقد است که موضوع واردات خودرو در دستور کار مجلس قرار دارد و همچنان به عنوان واردات خودرو به آن پرداخته می شود. این آزادسازی بدون شک از بسیاری از رانت ها جلوگیری می کند ، اما به گونه ای انجام می شود که برای تولیدکنندگان داخلی ما مشکلی ایجاد نکند ، که در واقع بیشتر در کنترل بازار و کاهش چشمگیر قیمت ها خواهد بود.

به گفته وی ، در این طرح ، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند واردات داشته باشد و خودروهای وارداتی باید دارای سطح کیفی باشند. تعداد خودروهای وارداتی نیز به دلیل کمبود عرضه و با کمک شورای رقابت تعیین می شود. شورای رقابت هر شش ماه یکبار وضعیت بازار را بررسی می کند و کمبود عرضه را اعلام می کند و بر این اساس واردات را تأیید می کند. این طرح شرایط تحمیل شده از سوی دولت را که زمینه را برای اجاره بها فراهم کرد حذف کرد (زیرا فقط واردات توسط نماینده انحصاری یک خودروساز خارجی انجام می شود). تأکید می شود که این واردات از نظر ارزی به کشور فشار وارد نمی کند و از محل صادرات و یا استفاده از ارز بدون مبدا انجام می شود.

وعده دسترسی به خودرویی با کیفیت و متناسب با درآمد و توزیع عادلانه فرصت ها را می دهد

در همین راستا ، مهدی دادفر ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با ترندونی ، اظهار کرد: این فرصت را برای هر ایرانی فراهم می کند که خودرویی را انتخاب کند که دارای 85 استاندارد درآمد و کیفیت باشد و همچنین توزیع عادلانه فرصت ها برای یک ماشین خوب و مدرن اما آیا واقعاً نمایندگان قصد دارند انحصار مطلق بازار را بشکنند یا پا به پا شوند؟!

وی افزود: در صورت تصویب این طرح در مجلس ، می تواند بازار خودرو را به خوبی کنترل کرده و از انحصار خارج کند. این مصوبه یکی از پیشرفته ترین و محبوب ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی است که می تواند شعله ور شدن بازار خودرو را تسهیل کند. این طرح واردات را برای همه به رسمیت نمی شناسد و انحصار ندارد. از سوی دیگر ، تأکید می شود که این امر هیچ گونه بدهی ارزی جدیدی برای دولت ایجاد نمی کند و واردات را به عنوان منابع ارزی خارج از کشور به رسمیت می شناسد.

قیمت خودروهای خارجی در سایه آزادسازی واردات از 50 به 80 درصد کاهش یافته است

دادفر افزود: آنچه که توسط کمیسیون صنعت و معدن مجلس در مورد واردات خودرو تصویب شده بسیار مطلوب بوده و منجر به کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت ها در بازار خودروهای خارجی می شود. علاوه بر کاهش شدید قیمت ها در بازار خودروهای خارجی ، واردات خودرو باعث کنترل کنترل هزینه توسط خودروسازان داخلی و تعادل قیمت خودروهایی که تولید می کنند ، می شود. در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی با قیمت خودروهای داخلی بسیار فاصله دارد و قیمت این خودروهای خارجی را می توان با 70 یا 75 هزار دلار مقایسه کرد و نرخ رایگان از 25 تا 27 هزار تومان است.

این مقام صنعت تاکید کرد که واردات خودرو قیمت خودروهای داخلی را به قیمت خودروهای داخلی نزدیک می کند. خودروسازان محلی همچنین سعی می کنند جنبش مدیریت هزینه را در دست بگیرند ، که بسیار مهم است و بازار رقابتی خواهد بود. انتخاب بر عهده افراد و مشتری است تا خودرو را با توجه به سلیقه و درآمد خود انتخاب کنند.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، سیاستگذاران دولتی باید فرصت های اقتصادی و تجاری را باز کنند تا مردم حق انتخاب داشته باشند و موضوع خودرو رسیدگی شود تا هر خانواده ایرانی بتواند بدون صف و ماشین اتومبیل مورد نظر خود را تهیه کند. بخت آزمایی. دخالت دولت برای خرید در صف بمانید.

دادفر خاطرنشان کرد: تنها ابهام در این طرح تبصره 2 آن است که تعداد واردات واگذار شده به شورای رقابت را مشخص می کند. عملکرد شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سالهای اخیر در یک دور باطل نتایج منفی را نشان داده است ، زیرا قیمتها بیش از حد شلوغ شده و اجاره بها در بسیاری از جیبها متراکم شده است و منجر به زیان انباشته خودروسازان شده است.

افزایش رقابت و محدودیت حاشیه سود واردات

در همین راستا ، فربد زاوه ، فعال صنعت خودرو نیز معتقد است که اعلام کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودرو در صورت آزادسازی واردات ، موج متضادی از شادی و اضطراب را ایجاد کرده است. در حالی که احتمالاً این کاهش خودروهای موجود در بازار را هدف گرفته و محدود به اقدامات جدید واردات نیست ، ذکر چند نکته ضروری نیست. در پیش نویس جدید این فرمان ، واردات خودروهای فرسوده تا سه سال مجاز بود ، اما بعداً لغو شد. واردات نیز برای همه ایرانیان رایگان است و وزارت صمت مجاز نیست آنها را به بهانه نمایندگی و خدمات محدود کند. همچنین نیازی به خرید ارز از شبکه بانکی نیست و با ارز مردم قابل پیاده سازی است!

وی افزود: واقعیت این است که اگر تنها شرط اول برآورده شود ، میلیاردها دلار خودرو بیش از 50 درصد در بازار سقوط می کند. لازم به ذکر است که برابری برای محاسبه تعرفه هنوز 4200 تومان است و نرخ واقعی عوارض بر واردات هر کالا عملاً بیش از 15 rate نرخ واقعی ارز نیست. بنابراین ، اتومبیل هایی مانند 2008 برای لندکروز یا کمری ، کاهش قیمت در غیاب محدودیت های حجم موتور و واردات دست دوم کاملاً مشهود است.

زاوه افزود: “این رقابت را نیز بسیار افزایش می دهد ، بنابراین حاشیه سود واردکننده ، مانند سال 2006 ، در حدود سه تا پنج درصد و قیمت خودروهای احتمالی جدید وارداتی بین 15 تا 25 درصد خواهد بود. انواع دست در بازار “با این حال ، این کاهش ها معیارهای قیمت امروز را برآورده می کند. تورم در بازار خودرو از ابتدای امسال بیش از 30 درصد بوده است و احتمالاً این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

این فعال صنعت تأکید کرد: “حتی اگر واردات اجرایی شود و شورای رقابت از قدرت اعطا شده توسط این قانون سوء استفاده نکند ، خودرو حداکثر تا تابستان آینده وارد بازار می شود و اجرای این قانون مطلق را تحت تأثیر قرار نمی دهد. قیمت اما قیمت تابستان بعدی. “در بهترین حالت ، مشتری ایرانی مبلغ بیشتری نمی پردازد. در واقع ، اثرات آزادسازی بازار بر قطعات خودرو کشور و فساد سازندگان خودرو با مدیریت پولی ضعیف و کسری بودجه کشور جبران می شود و در نهایت تنها تورم خودرو جبران می شود. بسیار کمتر از تورم اصلی ؛ در سال 2005 ، با آزادسازی واردات ، قیمت خودروهای موجود به شدت کاهش یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا