اقتصادی

احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ در هفته‌های آینده

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران بر این باور است که کمبود واحدهای جدید تولید مرغ ، احتمال افزایش بیشتر این محصول در هفته های آینده را افزایش داده است.

به گزارش ترندونی ، در هفته های اول سال گذشته ، به دلیل کاهش شدید مصرف طیور به دلیل شیوع کرونا ، صحبت از حذف جوجه های یک روزه در برخی از واحدهای تولیدی در نیمه دوم سال گذشته بود. تولید کاهش یافت و نظم بازار به هم خورد ، که منجر به افزایش شدید قیمت این محصول در بازار آزاد شد.

اگرچه دولت سعی کرده است بخشی از تقاضای فعلی خود را با تهیه مرغ با قیمت های دولتی مدیریت کند ، اما ظرفیت محدود و البته صف های طولانی برای خرید این مرغ در هنگام آتش سوزی کرونا ویروس به نظر می رسد این امکان را برای خود بازار فراهم کرده است که در این زمینه تنظیم شود مسیر. معضلی جدید شوید.

از طرف دیگر ، در سال های اخیر مواد اولیه دامی برای تأمین نیازهای داخلی به کشور وارد شده و بخش عمده ای از خوراک طیور از طریق واردات تأمین می شود. از نظر مدیریت قیمت ، دولت این سپرده ها را با نرخ 4200 تومان در لیست ارزهای دولتی قرار داده است و علی رغم انتقادات بخش خصوصی ، این روند را در سال جاری نیز ادامه خواهد داد.

با این حال ، به نظر می رسد که نه تنها از نظر ارائه ارز مورد نیاز برای واردات این اقلام ، بلکه همچنین اگر هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد که حتی با واردات این مواد اولیه ادامه یابد ؛ کاوه زرگران ، یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران ، تا حدی هشدار داد که تأخیر در بازار واردات مواد اولیه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: بوروکراسی دولتی واردات مواد خام از بخش خصوصی را مختل کرده و احتمالاً وضعیت تولید طیور طی هفته های آینده مشکل ساز خواهد شد. 11 مارس به دلیل انتقال قدرت از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی ، هیچ نظمی در زمینه مواد اولیه به ثبت نرسید و برخی محموله های وارداتی مجاز به دور انداختن نبودند. و به دلیل نقص اسناد و اختیارات نامشخص بارگیری می شود.

زرگران با بیان اینکه تأمین و واردات مواد اولیه به اندازه گذشته معمول نیست ادامه داد: به دلیل مشکلات و بوروکراسی ایجاد شده توسط دولت ، واردات مواد اولیه با موانعی روبرو شد. نمونه بارز این مانع این است که انتقال اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی در ماه گذشته منجر به ثبت نام فردی در قسمت ورودی نشده است و این مکث یک ماهه در ثبت سفارش نشان خواهد داد تأثیر آن در ماههای آینده.

نظرات زرگران برای آخرین ارزیابی ها ارائه شده است وضعیت انبار کالاهای وارد شده به گمرک این نشان می دهد که بخش عمده ای از واردات کالاهای اساسی به کشور صرف مواد اولیه حیوانی می شود و گمرکات انبار بزرگی برای این کالاها دارند.

از میان کالاهای اصلی وارداتی با ارز 5 تومانی ، سه عنصر مربوط به خوراک دام و طیور است که شامل ذرت ، جو و لوبیای سویا است و آمار گمرک نشان می دهد که این سه کالا سال گذشته به عنوان هزینه ورودی مرغ و تولید گوشت وارد شده است. از 13 میلیون تن ، ارزش 3.5 میلیارد دلار بود که 58٪ از وزن 25 گروه کالایی و 31٪ از ارزش کل واردات را نشان می دهد.

براساس این گزارش ، 9.7 میلیون تن ذرت ، بیش از 1.8 میلیون تن کنجاله سویا و 1.8 میلیون تن جو وارد شده است. با این حال ، این سه مورد نیز همیشه مقدار زیادی کالا در گمرک دارند؛ طبق آخرین آمار ، تا اواسط آوریل سال جاری ، از 4.1 میلیون تن موجودی کالاهای اساسی ذرت ، جو و دانه های سویا بیش از سه میلیون تن اختصاص یافته است که از این میزان 1.8 میلیون تن ذرت ، 538 هزار تن است. تن جو و 603 هزار. تن این سویا است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا