اقتصادی

جزئیات واردات ۱۱۳ میلیون دلاری انسولین/ ترخیص فوری با حداقل اسناد

به گفته معاون فنی گمرک ایران ، واردات انسولین که حدود 13 درصد افزایش داشت ، در هفت ماه نخست سال جاری بیش از 113 میلیون دلار بوده است و بیشتر محموله های دریافتی توسط گمرک با حداقل اسناد تأیید شده اند.

مهرداد جمال اروانقی در گفت وگو با ترندونی ، جزئیات واردات انسولین در سال جاری را تشریح کرد و گفت: در این رابطه اظهارنامه هایی با خط تعرفه انسولین به گمرکات اعلام و از اوایل سال جاری تا 20 اکتبر 1949 ترخیص فوری انجام می شود.

وی ادامه داد: در مجموع 113 میلیون و 74 هزار و 588 دلار داروی انسولین غیر خانگی در دوره مورد بررسی وارد شده است. در همین حال ، ارزش انسولین وارداتی امسال نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است.

اروانقی گفت: 149 اظهارنامه صادرات انسولین در هفت ماه نخست سال گذشته به گمرک ارسال شده است و گفت: در این مدت 100 میلیون و 175 هزار و 782 دلار انسولین وارد شده است.

به گفته این مقام مسئول ، محصولات دارویی متشکل از محصولات مخلوط یا مخلوط نشده برای پیشگیری از درمان یا بیماری ، در مقادیر خاص عرضه شده یا برای فروش خرده فروشی عرضه می شوند ، در ردیف تعرفه 3004 جدول تعرفه ها ، که زیر عنوان 300431 برای آماده سازی انسولین است ، طبقه بندی می شوند. همان خط تعرفه ای در جدول تعرفه کشورمان در نظر گرفته شده است که به دو ردیف زیر تعرفه 300433110 (با تولید داخلی مشابه) با 32٪ حق ورود و 30043190 (دیگر) با 5٪ تقسیم شده است.

شرایط ترک دارو

اروانقی خاطرنشان کرد: کلیه محصولات دارویی داخلی (که تا مدت معینی اثر درمانی دارند) برای مصارف خانگی از گمرک ترخیص می شوند ، به شرط آنکه حداقل 65٪ دوره مصرف در زمان ترخیص کالا از گمرک باقی مانده باشد.

معاون وزیر گمرک ایران همچنین گفت: به دلیل حساسیت ویژه گمرک در ترخیص دارو ، گمرک با مجوز وزارت بهداشت ، پردازش حداقل مدارک را می پذیرد ، با توجه به اینکه از یک طرف ترخیص کالا از گمرک از طرف دیگر ، صدور این کد برای گمرک می تواند یک پروسه زمانبر باشد. دفع فوری دارو در حمل و نقل کامل و در صورت لزوم پیاده و شبانه روزی انجام می شود تا مسئله به تأخیر نیفتد.

اروانقی با اشاره به اینکه تمام مجوزهای قانونی مورد نیاز برای ترخیص کالا به ویژه داروها و مواد اولیه دارویی قبل از ترخیص کالا به طور سیستماتیک توسط مقامات گمرکی اخذ و کنترل می شود ، همچنین گفت: مقامات گمرکی برای پاکسازی دو ماه به واردکنندگان فرصت دادند. برای انجام تعهدات خود در قبال گمرک ، کد رهگیری بانکی را ارائه دهید. البته این مهلت ممکن است نیاز به تمدید داشته باشد. در هر صورت ، مقامات گمرکی اجازه قطع تشریفات گمرکی و تشریفات گمرکی را نخواهند داد.

طبق این پیشنهادها ، بیشتر داروهایی که تولید داخلی آنها در کشور یکنواخت نیست ، در حال حاضر دارای حق اساسی و سود تجاری به ترتیب 4٪ و 1٪ هستند و این حقوق وارداتی نیز توسط گمرک در قالب ضمانت نامه بانکی تضمین می شود. یا در مواردی که داروها و مواد اولیه دارویی توسط سازمان های دولتی وارد می شوند ، می توانند با یک تعهد حسابداری خاص تأیید شوند.

به گزارش ترندونی ، مدتی قبل تأمین انسولین از داروخانه ها با مشکل متقاضیان روبرو شد که در آن بحث عدم واردات بود. گزارش گمرک افزایش واردات انسولین را نسبت به سال گذشته نشان می دهد ، اما 52 درصد کاهش واردات سوزن انسولین را نشان می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا