اقتصادی

راه ورود خودرو به بورس، بسته شد

اگرچه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ورود خودروهای محلی در بورس اوراق بهادار را داده است ، اما وزیر صنعت ، معدن و تجارت با كمیته اتومبیل در این نتیجه كه بازار خودرو باید خود را تنظیم كند و پیشنهاد آن در بورس سهام منطقی نیست ، توافق كرد. مطلع.

به گزارش ترندونی ، دیروز (شنبه) علیرضا رزم حسینی ، از دو خودروساز بزرگ کشور بازدید کرد وی همچنین با اشاره به لزوم رقابت پذیری بازار و پایان دادن به انحصار تولید خودرو که منجر به تعادل بازار و اصلاح ساختار خودروسازان می شود ، از خطوط تولید و خودروهای جدید هر دو خودروساز بازدید کرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از محصول جدید خودرو ایران به نام تارا ، گفت كه كمیته اتومبیل به غیر منطقی بودن تأمین خودروهای حیوان خانگی به بورس کالا اعتراف كرده است: «تأمین خودروهای بورس نظر برخی از نمایندگان مجلس بود. با مشارکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیته اتومبیل ، سرانجام به این نتیجه رسیدیم که بازار خودرو باید به طور خودکار تنظیم شود و عرضه محصولات تولید کنندگان خودرو در بورس کالا منطقی نیست. کمیته اتومبیل نیز این موضوع را تصویب کرد.

وی بر این کد تأکید کرد: از نظر ما چنین کمبودی در عرضه خودرو در بورس یک رویه منطقی و عادلانه است. بازار خودرو قطعاً به زودی خوب خواهد شد.

وزیر صمت این موضوع را در شرایطی اعلام کرد که در آن مجلس چند ماه پیش طرحی را برای “تغییر ساختار صنعت خودرو با تمرکز بر تأمین اتومبیل های محلی در بورس کالا” پیشنهاد کرد و مجبور شد در طرح علنی این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رأی دهد. بودن.

طبق پیش نویس برنامه مجلس ، خودروسازان بزرگ موظف شدند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و تعیین قیمت پایه خودرو را به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده واگذار کنند و سپس قیمت نهایی فروش را بر اساس عرضه و تقاضای ارز تعیین کنند.

علاوه بر این ، در صورت تصویب و اجرای این طرح ، تصمیم بر این شد که اختلاف بین نرخ کشف شده و قیمت پایه را به صندوقی منتقل کنیم که برای مواردی مانند وام خودرو ، نوسازی ناوگان و وام های قرض الحسنه به تولیدکنندگان خودرو هزینه خواهد شد.

از طرف دیگر ، خود وزارت صنعت ، معدن و تجارت در مورد تکمیل بسته های حمایتی برای اصلاح خودرو در آینده نزدیک صحبت می کند که همانطور که به نظر می رسد ، هم اکنون در شورای هماهنگی اقتصادی سه قدرت در حال بحث و بررسی است. قیمت گذاری خودروهای کوچک به خودروسازان واگذار می شود و خودروهای بزرگ طبق معمول در اختیار شورای رقابت است. اکنون که طرح عرضه خودرو لغو شده است ، باید منتظر بمانیم تا مشخص کنیم آیا برنامه وزارت صمت تصویب می شود یا خیر و در صورت تصویب ، آیا این راه را برای این صنعت و بازار آن هموار می کند یا خیر؟ اما وزیر صمت تا حد زیادی به بسته پیشنهادی وزارت خود برای ایجاد تعادل در صنعت و حذف دلالان اعتماد می كند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا