اقتصادی

از “خواسته خودروسازان برای گرانی ماهانه” تا “ورود به بورس و زمان ارزانی خودرو”

رئیس شورای رقابت علی رغم انتقاد از قیمت و فروش خودرو و وضعیت بازار ، می گوید در شرایط ناپایدار اقتصادی فعلی و عرضه محدود در مقایسه با به اصطلاح تقاضا ، بهترین و منصفانه ترین راهکار در دستور کار است و گزینه دیگری برای افزایش آن وجود ندارد. قیمت ها هر سه ماه یک بار بود و به قید قرعه به فروش نمی رسید.

به گزارش ترندونی ، حدود سه سال پیش ، شورای رقابت با تصویب سه رهبر قدرت از قیمت خودرو حذف شد. از آن زمان ، شورای رقابت در نظر گرفته است كه به دلیل سو from تفاهم وزیر وقت صمت ، این شورا از قیمت گذاری خودرو حذف شده است. اگرچه طبق قانون ادامه این مسئولیت الزامی بود ، اما رایزنی ها بر این اساس انجام شد تا اینكه شورای رقابت در سال جاری به جایگاه قبلی خود بازگشت و به عنوان اولین قدم ، فرمولی را در جلسات با ارگانهای مربوطه تدوین كرد. قیمت را در دستور کار قرار دهید.

طی تصمیمات تصمیم گرفته شد که افزایش سه ماهه قیمت خودرو به دلیل تورم داده شود و پیش فروش مشمول محدودیت های قرعه کشی شود ، شرطی که به گفته مسئولان ، تا حدودی به کاهش قیمت کمک می کند. ماه گذشته به دلیل مخالف در بازار خودرو ناآرامی ایجاد شد و قیمت ها جای سوال دارد.

به همین بهانه ، مصاحبه ترندونی با رضا شیوا ، رئیس شورای رقابت ، جنبه های تصمیم شورای رقابت در مورد قیمت خودرو و وضعیت فعلی بازار را بررسی كرد.

رئیس شورای رقابت در خصوص آشفتگی بازار خودرو و اینکه دسترسی شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو نمی تواند التهابات بازار را کاهش دهد ، توضیح داد: وظیفه شورای رقابت ورود به بازار انحصار و مداخله در قیمت گذاری آن است تا با قیمت مناسب و منصفانه به دست مصرف کننده واقعی برسد. و به دلیل ممنوعیت واردات خودرو ، این بازار در حال حاضر كاملاً انحصاری است و شورای رقابت باید وارد شود و قیمت خودرو باید صحیح باشد تا تولیدكننده بتواند تولید خود را ادامه دهد و به مصرف كننده آسیب نرساند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلایل مختلف تقاضای اشتباه در بازار وجود دارد و به اصطلاح قیمت ها تعیین می شود ، افزود: “در حال حاضر در برخی موارد تفاوت قیمت تولید کننده خودرو با حاشیه بازار تا 100٪ است و ما این کار را نمی کنیم. ما فکر نمی کنیم قیمت های حاشیه بازار عادلانه باشد.

تولیدکنندگان خودرو می خواستند این ماشین هر ماه گران شود

رئیس شورای رقابت در توضیح اینکه چرا بازه زمانی از یک سال به سه ماه کوتاه شده است ، گفت: “با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی ، افزایش نرخ ارز و افزایش تورم ، ما مجبور بودیم با تولید کننده معامله کنیم.” همچنین ، صدمه ای نبینید. برخی از خودروها 30 تا 40 درصد ارز خارجی تولید می کنند و برخی دیگر حتی بیشتر. وضعیت این است که برخی از مواد اولیه روزانه هزینه دارند و برای خودروساز مفید نیستند.

شیوا گفت که خودروسازان می خواهند هر ماه قیمت را افزایش دهند ، اما شورای رقابت با این اختلاف نظر مخالفت و تصمیم گرفت حداقل با توجه به تورم فعلی ، هر تغییری که باشد ، حداقل هر سه ماه یک بار قیمت را اعمال کند. اگر مثلاً در فواصل 6 یا 9 ماه یا سال قیمت بالا رود ، این امر زیان انباشته شده خودروسازان را افزایش می دهد و آنها را راضی نمی کند ، بنابراین ما چاره ای نداشتیم و مجبور شدیم از سازنده دفاع کنیم ، بنابراین حداقل سود را برای آن تعیین کردیم. ، مطابق با چارچوب خاص و هر سه ماه ، اقدام به افزایش قیمت ها کرد.

وی افزود: من اطمینان دارم که این روند افزایش قیمت خودرو بلند مدت نیست.

چه زمانی خودرو ارزان می شود؟

شیوا در مورد اینکه چرا بانک مرکزی از تورم برای محاسبه تورم خودرو استفاده می کند ، در حالی که آماری فنلاند نیز مرجع اصلی محاسبه تورم در ایران است ، شیوا اظهار داشت: براساس تصمیم شورای رقابت ، هر سه ماه یکبار باید تورم داشته باشد. بانک مرکزی باید قیمت خودروها را محاسبه و افزایش دهد ، در حالی که در همه کشورهای جهان بانک مرکزی مسئول محاسبات اقتصادی است و این کار را می کند و مرکز آماری وظایف دیگری نیز دارد و طبق گزارش بانک مرکزی هر بار تورمی را که از آن می گیریم و در فرمول قیمت گنجانده شده است تورم و تعیین قیمت ماشین.

وی در مورد زمان اعلام کاهش قیمت خودرو برای تولیدکنندگان خودرو گفت: وقتی تورم منفی باشد ، قیمت خودروها پایین می آید که بعید به نظر می رسد در ایران اینگونه باشد. اما وقتی تورم باید کاهش یابد و هزینه تولید کاهش یابد ، مطمئناً نرخ رشد قیمت خودرو کند خواهد شد.

قیمت بازار هیچ ارتباطی با قیمت گذاری خودرو ندارد

شیوا در مورد اینکه آیا فکر می کنید خودروسازان به صورت فصلی قیمت خودرو را افزایش می دهند یا نه نوعی بازارگرایی و افزایش قیمت ها در بازار آزاد است ، مانند افزایش سریع قیمت پراید و سایر خودروهای موجود در لیست پیش فروش. اول اینکه فکر نمی کنم افزایش قیمت پراید طی چند هفته به دلیل افزایش قیمت خودرو توسط سازنده خودرو باشد. با این حال ، چنین شرایطی باید با هر محصولی با عرضه و تقاضای کم روبرو شود. اما در کالاهای انحصاری که میزان عرضه کمتر از تقاضا است و کالاهای مصرفی به نوعی سرمایه تبدیل شده اند ، قیمت در نوسان است و سازمان حمایت و دولت باید به نوعی بازار را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار هیچ ارتباطی با قیمت گذاری خودروسازان ندارد ، توضیح داد: اینکه برخی فکر می کنند افزایش قیمت خودرو به نفع دولت است اساساً اشتباه است. دولت هرگز سعی در ورود و استفاده از بازار سیاه ندارد. حتی این افزایش قیمت در بازار به نفع خودروساز نخواهد بود. حجم تولید و توزیع خودرو مشخص است و خودروساز هیچ ارتباطی با حاشیه بازار ندارد و در حال حاضر آنها فقط می توانند ماشین خود را در قرعه کشی بفروشند و راهی دیگر برای توزیع آن ندارند. اگر کسی می داند که یک سازنده اتومبیل از طریق کانال دیگری غیر از قرعه کشی اقدام به فروش می کند ، این را به نهادهای نظارتی گزارش دهید.

فروشندگان اتومبیل رایگان هستند

رئیس شورای رقابت با توجه به شرایط بازار خودرو و نقش آنها در افزایش قیمت ها گفت: متأسفانه فروشندگان در بازار خودرو آزاد هستند و هر كاری كه بخواهند انجام می دهند در حالی كه اقدامات جدی علیه آنها لازم است ، به عنوان مثال در مورد جمع آوری مطالبات. بازرگانان بازار ارز وارد این بازار شده اند و در ساماندهی آن بسیار کمک کرده اند.

مثلاً کسی راهی متفاوت از قرعه کشی می داند

با این حال ، شیوا مجبور شد در مورد وضعیت عرضه و فروش اتومبیل و انتقادات شورای رقابت در مورد این موضوع سال کند.

رئیس شورای رقابت در مورد دلیل انتخاب قرعه کشی به عنوان راه حل تأمین خودرو گفت: وقتی بازار با حجم تقاضا روبرو می شود و گاهی تقاضای کاذب و عرضه بسیار محدود است ، شاید تنها روش عادلانه باقی مانده قرعه کشی ما باشد. ما محدودیت هایی را در دستور کار قرار داده ایم تا مصرف کنندگان واقعی بتوانند خودرو داشته باشند. با این حال ، اگر کسی تصمیم کارشناس و اقتصادی دیگری دارد ، به او اطلاع دهید تا بتوانیم آن را در هیئت مدیره بررسی کنیم. طبق روش قبلی ، فروشندگان به سایت مراجعه می کردند و یا ادعا می کردند که تولیدکنندگان اتومبیل 50 تا 100 دستگاه به افراد خاص فروخته اند یا از آن تبلیغ می شود و قرعه کشی از چنین مواردی جلوگیری می کند.

چند نفر می خواهند برای ثبت نام ماشین خود استخدام کنند؟

در پاسخ به این سال ، آیا مطمئن هستید که همه گیرندگان قرعه کشی ، مصرف کننده واقعی هستند یا آیا دلالان پا به این روش فروش نگذاشته اند؟ او توضیح داد ، “نه ، ما مطمئن نیستیم که همه واقعی هستند و هیچ کارگزار وجود ندارد ، اما در شرایط دشوار ، چرا یک فرد ثروتمند باید چندین نفر را استخدام کند و به آنها پول بدهد تا برای او ثبت نام کنند ، و چقدر خوش شانس است که می داند که هر دو از هر طرف قابل فروش هستند ، حتی با محدودیت های موجود ، بنابراین می توان گفت که کارگزاران در قرعه کشی ، به یک روش یا دیگری ، در قرعه کشی فرصت زیادی برای مانور ندارند. حداقل ما دوست داریم که هیچ تقلبی وجود ندارد و بازرگانان کمتر در برابر آن باز خواهند شد.

قیمت سهام برابر با بازار است و ما اختلاف نظر داریم

رئیس شورای رقابت همچنین وضعیت اخیر در مورد قیمت گذاری و عرضه یک خودروی ذکر شده را یادآوری کرد: این طرح عدم اطمینان و بحث های زیادی دارد و شورای رقابت از ابتدا دلایلی داشته است.

شیوا با این استدلال که بورس محلی برای تهیه کالاهای انحصاری نیست ، افزود: گفته می شود برای حذف قیمت اجاره باید یک ماشین در بورس عرضه شود اما مشکل این است که این کالای انحصاری خودرو است. گفته می شود که در این حالت به هیچ وجه به نفع مصرف کننده واقعی نیست ، در حالی که در حال حاضر قیمت گذاری شورای رقابت حداقل بخش عمده ای از مصرف کنندگان واقعی با قیمت عادلانه ارزیابی می شود.

این مقام مسئول به موضوع دیگری در رابطه با رأی نیاوردن خودرویی که در بورس ثبت شده است ، توجه كرد و گفت: اگر قیمت خودرو در بورس مشخص شود ، این قیمت با قیمت بدست آمده از فرمول قیمت شورای رقابت متفاوت خواهد بود. این تفاوت وجود دارد که در این حالت اول از همه نباید خودرو را با همان قیمت حاشیه بازار به مصرف کننده واقعی عرضه کرد و از طرف دیگر تکلیف این اختلاف بین شورای رقابت و قیمت سهام چه خواهد بود؟

وی یادآور شد: شورای رقابت مجوز قانونی تعیین اختلاف قیمت بین بورس اوراق بهادار و فرمول قیمت را ندارد که این قیمت عادلانه است و بنابراین باید توسط قانونگذار تصمیم گیری و مشخص شود و برخی معتقدند که این مبلغ باید تحت پوشش قرار گیرد. به نفع کل جامعه است ، اما قانونگذار باید این اجازه را بدهد ، در هر صورت ، اگر قانونگذار در این مورد تصمیم بگیرد و تعیین تکلیف شود ، شورای رقابت نیز تابع خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا