خانه با نخریدن ارزان می‌شود؟

خانه با نخریدن ارزان می‌شود؟

توصیه مکرر وزیر راه و شهرسازی برای عدم خرید مسکن این سؤال را ایجاد می کند که آیا خانه ارزان تر خریداری نمی شود. دو کارشناس بازار مسکن بر این باورند که مهمترین تصمیم برای توازن در بازار مسکن افزایش عرضه در راستای تقاضای واقعی است و سفارش عدم خرید در درازمدت جواب نخواهد داد.

به گزارش ترندونی ، در این خبر آمده است: آخرین توصیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه مردم در این زمان نباید خانه خریداری کنند تا آنها را ارزانتر کنند. محمد اسلامی همچنین در جولای سال گذشته چنین راهکاری را برای بازار مسکن ارائه داد ، اما نرخ سالانه حدود 34 درصد افزایش یافته است. البته پس از تصمیم اسلامی سال گذشته مبنی بر عدم خرید ، همراه با افت معاملات ، قیمت ها پس از 5 ماه حدود 6 درصد کاهش یافت ، اما ناگهان در ماه دسامبر شاهد افزایش 6.8 درصدی مسکن در تهران بودیم و بازار شروع به رشد کرد و تا اردیبهشت امسال ادامه یافت.

شما باید یک برنامه و یک استدلال داشته باشید تا سفارش دهید که خرید نکنید

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات درباره توصیه وزیر راه و شهرسازی برای عدم خرید مسکن با نرخ های فعلی گفت:

مصطفی قلی خسروی افزود: با تمام احترامی که به آقای اسلامی دارم ، وی باید از توصیه های خود دفاع کند. به عنوان مثال ، فرض کنید تعدادی از خانه های جدید پیش بینی می شود که در آینده نزدیک وارد بازار شوند. یا وی در مورد آخرین وضعیت برنامه ملی اقدام مسکن و تأثیر بازار این پروژه صحبت کرد. در حال حاضر مشخص نیست که وی پس از ترک پست چه خواهد کرد.

وی همچنین در مورد خرید چند متری و مسکن در بورس کالا که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده است گفت: مسکن مشابه سایر کالاها مانند آهن ، سیمان ، پلاستیک و غیره با خصوصیات ثابت نیست. به دلیل ماهیت ناهمگن مسکن ، در هیچ کجای دنیا بازار مسکن وجود ندارد. فقط تعداد زیادی از پروژه های مسکونی مانند پروژه های سازمانی از نوع ثابت و مشخصات می توانند در بورس نقل قول شوند و بعید است که این تأثیر بسزایی در قیمت مسکن داشته باشد.

تحریم خرید مسکن غیرممکن است

مهدی روانشادنیا ، کارشناس بازار مسکن همچنین تحریم خرید را غیرممکن دانست و افزود: سه نوع لایه در بازار مسکن با انگیزه های مختلف وجود دارد. یکی از آنها بخش مصرف کننده است که در صورت عدم حرکت به سمت خرید ، وارد بازار اجاره می شود و تأثیر بازار اجاره را در بخش فروش نشان می دهد.

وی افزود: گروه دوم معامله گرانی هستند که سودآوری می کنند و به بازارهای مختلف منتقل می شوند. مخاطب سوم سرمایه گذارانی است که در هر شرایطی درگیر بازار مسکن هستند. بنابراین ، آشتی این سه گروه تقریباً غیرممکن است ، و ممنوعیت خرید از هر یک از این گروه ها نمی تواند تأثیر قابل توجهی در کل بازار داشته باشد.

متقاضیان باید از خرید عاطفی خودداری کنند

سخنگوی روانشاد نیا گفت: “واضح است ، نکته این است که بعضی از افراد که به یک بازار خاص علاقه مند هستند ، گاه سعی می کنند قیمت بازار را رقم بزنند.” بنابراین ، مردم نباید در این دوره ها از طریق خریدهای عاطفی به منافع این گروه ها کمک کنند.

این اقتصاددان مسکن با اشاره به افزایش بورس اوراق بهادار گفت: در حال حاضر تقاضای قابل توجهی در بازار مسکن وجود ندارد. شاخص مسکن در طی 30 سال گذشته از 600 دلار به 1600 دلار رسیده است. این شاخص در حال حاضر در حدود 1000 دلار است ، تقریباً در میانه. بنابراین ، ما نمی توانیم بگوییم که قیمت مسکن به شدت در حال افزایش است ، و نه می توانیم ادعا کنیم که قیمت ها در حال افت است. ما چاره ای نداریم جز اینکه در دراز مدت عرضه مسکن با تقاضا را متعادل کنیم. از فرصت رونق بورس اوراق بهادار نیز می توان در دستور کار دولت برای بحث در مورد فروش کنتورهای مسکن استفاده کرد.

به گزارش ترندونی ، میانگین قیمت خانه در تهران در سال 1399 است. در ماه می به 16 میلیون و 970 هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل 11 درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته 33.9 درصد افزایش داشته است. تعداد معاملات به 11 هزار و 310 مورد رسیده است که 809 درصد است. بیش از آوریل امسال و در مقایسه با ماه مه سال گذشته 6.7 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا