اقتصادی

خرید مسکن با وام؛ ‌ هدف جدید خانه اولی‌ها

با کاهش نیاز به سرمایه در بخش املاک و مستغلات متوسط ​​و بزرگ، پایتخت به تدریج بر تعداد آپارتمان های کوچک با 480 میلیون واحد افزوده می شود. تقاضای مصرف وام تومانی تحقیقات نشان می دهد که حداقل سه نشانه برای ترغیب متقاضیان ترسو به خرید آپارتمان های کوچک عمدتاً در مناطق پرتردد غرب، شرق و برخی از مناطق جنوب تهران دیده می شود.

به گزارش ترندونی، تقاضای وام مسکن در هفته های اخیر به 480 میلیون افزایش یافته است. تومان در هنگام خرید اوراق مسکن که منجر به افزایش نسبی قیمت آنها شد. دریافت وام معمولا برای خرید یک آپارتمان کوچک صورت می گیرد. متقاضیان خانه اولی معمولاً زمانی اقدام به خرید خانه می کنند که بازار املاک و مستغلات نزدیک به کف قیمت، دریافت وام، مبلغ رهن آپارتمان و پس اندازشان باشد. در حال حاضر قیمت هر ورق حدود 103 هزار تومان است.

در حال حاضر آرامش نسبی در بازار مسکن دیده می شود. نرخ رشد ماهانه قیمت ها صفر است و معاملات به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است. از سوی دیگر با توجه به شرایط اجتماعی حاکم، انتظارات تورمی در بخش مسکن کاهش یافته و زمینه برای ورود تقاضای مصرفی فراهم شده است.

دلالان املاک از توقف سرمایه گذاری در مناطق شمالی پایتخت خبر می دهند. رتبه منطقه ای یکی از معاملات ملکی در تهران کاهش یافته است. در سال 1397 همزمان با رونق بازار مسکن و همراه با افزایش تقاضا برای سرمایه، منطقه یک از نظر معاملات در رتبه پنجم قرار گرفت و اکنون به رتبه هشتم رسیده و از سوی دیگر منطقه 10 در سال 1397 از رتبه چهارم به رتبه دوم رسیده است. از ویژگی های بارز آپارتمان های منطقه 10 متراژ کوچک و قیمت ارزان آنهاست.

تجربه نشان می دهد که بازار مسکن در شرایطی که در سکون است به تدریج فضایی برای تقاضای مصرف کننده پیدا می کند. رکود مسکن معمولاً 10-15 فصل طول می کشد. به غیر از ماه های اردیبهشت و خرداد امسال که بازار مسکن به دلیل انتظارات تورمی ناشی از اصلاح نظام یارانه ای رونق گرفت، این بازار از سال گذشته راکد بوده و در واقع شش فصل از واقعی بودن آن می گذرد. رکود املاک بازار.

خرید خانه با وام؛  یک هدف جدید برای خانه اول

از سوی دیگر برخی از فروشندگان آپارتمان های بزرگ و لوکس در ماه های اخیر آپارتمان های خود را با تخفیف عرضه می کنند. این در حالی است که به گفته مشاوران املاک در تهران، با افزایش ملایم قیمت آپارتمان مواجه هستیم. در حال حاضر آپارتمان هایی با متراژ کمتر از 80 متر مربع 57 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده اند. 56 درصد معاملات با قیمتی کمتر از میانگین شهری (متری 43.7 میلیون تومان) انجام می شود. 50 درصد خرید و فروش به واحدهای زیر 3 میلیارد تومان اختصاص دارد.

منطقه 5 در غرب، مناطق 10 و 14 در جنوب و منطقه 4 در شرق را می توان مرکز خرید و فروش واحدهای مناسب برای دهک های متوسط ​​و پایین دانست. در حال حاضر منطقه 5 با 15 درصد بیشترین سهم معاملات را به خود اختصاص داده است. در رتبه دوم منطقه دهم با 9.3 درصد قرار دارد. در رتبه سوم منطقه 2 با 8.7 درصد تراکنش ها و در رتبه چهارم منطقه 4 با 8.3 درصد تراکنش ها قرار دارد.

بازار مسکن از سال گذشته با کاهش نرخ رشد نسبت به تورم عمومی، روند کاهشی تدریجی داشته است. تورم نقطه به نقطه در حال حاضر 48 درصد و رشد قیمت مسکن در تهران 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در واقع قیمت مسکن در مقایسه با سایر کالاها 10 درصد باقی مانده است. تداوم شرایط موجود ممکن است به تدریج منجر به ورود تقاضای مصرف کننده به بازار مسکن شود. البته اکثر کارشناسان معتقدند رکود به این زودی ها بازار مسکن را متوقف نخواهد کرد.

یکی از اثرات منفی بر بازار مسکن افزایش هزینه های ساخت و ساز است که باعث گرانی آپارتمان های نوساز شده است. این عامل می تواند بر قیمت واحدهای با سن ساخت کمتر از پنج سال تأثیر بگذارد. بر این اساس پیش بینی می شود رونق خرید و فروش از واحدهای قدیمی آغاز شود. در حال حاضر فروش واحدهای بالای 20 سال نسبت به سال گذشته 61 درصد و نسبت به سال گذشته 245 درصد افزایش یافته است.

43.7 میلیون متری مسکن در تهران تومان

روند نزولی در نرخ رشد ماهانه قیمت در بازار مسکن تهران که از تیرماه امسال آغاز شد، در گزارش دو متولی ارائه آمار ادامه یافت. بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط ​​قیمت هر مترمربع خانه در تهران در مهرماه به 43.7 میلیون رسید. . همچنین میانگین موزون قیمت آپارتمان در تهران 46.4 میلیون و قیمت تخمینی 44.3 میلیون است. تومان. بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال 1401 م در مهرماه تعداد معاملات 5.4 هزار مورد بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه مشابه سال قبل 10.2 و 1 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا