اقتصادی

گرمای نسبی بازار مسکن در نیمه زمستان

مشاوران املاک در تهران از وضعیت نسبتا مطلوب خرید و فروش مسکن به دلیل رکود بازارهای موازی خبر می دهند. در عین حال گفته می شود بازار از نظر کیفیت و واحدهای نوساز بدتر شده و مالکان از فروش آن خودداری می کنند. علیرغم تفاوت قیمت آپارتمان های جدید و قدیمی، جاکلیدی ها همچنان در بازار نیمه کساد فعلی مشتریان دارند.

به گزارش ترندونی، بررسی های میدانی نشان می دهد که بازار مسکن تهران در هفته های پایانی سال تا حدودی متحرک شده است. در 15 روز اول بهمن ماه، وضعیت بازار مسکن بهتر از ارز، طلا و خودرو است. با این حال، تفاوت قابل توجهی در مقایسه با ژانویه وجود ندارد. تعداد معاملات مسکن در پایتخت نسبت به نیمه اول امسال افزایش یافته و به حدود 10 هزار واحد در ماه رسیده است، اما این میزان با عرف فاصله دارد. مشاوران املاک از این حجم معاملات راضی نیستند.

بررسی دو منطقه غرب و شرق تهران به عنوان مناطق پرتقاضا در بازار مسکن تهران نشان دهنده مقاومت قیمتی در برابر کاهش است. برخی از مشاوران املاک حتی نسبت به هفته های گذشته افزایش اندکی را نشان می دهند. یکی از دلایلی که باعث می شود قیمت پایین نیاید، نبود فایل های با کیفیت است. مشاوران املاک می گویند اکثر موارد در دفاتر املاک قدیمی هستند و فضای کامل ندارند و موارد جدید بهتر به فروش می رسد.

یکی از مشاوران املاک منطقه تهران با بیان اینکه بازار فروش کمی گرم شده است، گفت: تفکر سنتی نسبت به ارزش ملک و ساختمان باعث افزایش نسبی معاملات شده است. با این حال قیمت ارز و طلا ثابت مانده است به طوری که بخشی از افراد با سرمایه از دست رفته که فکر می کنم کمتر از 10 درصد است برای حفظ ارزش ملک خود وارد بازار مسکن شده اند.

گرمای نسبی در بازار مسکن در اواسط زمستان

تغییرات منطقه 5 در غرب و منطقه 4 در شرق تهران که اولی به طور معمول در رتبه اول و دومی در رتبه دوم تا چهارم در مناطق 22 گانه تهران قرار دارد، به نوعی بیانگر شرایط عمومی بازار مسکن تهران است. در منطقه 5 در سال گذشته قیمت ها 20 درصد و در سال های اخیر در منطقه 4 22 درصد افزایش یافته است که تقریباً برابر با میانگین 20 درصد افزایش قیمت مسکن در تهران است. میانگین افزایش قیمت در منطقه یک تهران که به نوعی حجم تقاضای سرمایه در تهران را نشان می دهد 17 درصد بوده است.

در حال حاضر متوسط ​​هزینه مسکن در منطقه 5 40.7 میلیون است. تومان در منطقه 4 – 35 میلیون. و 70.2 میلیون در 1 منطقه. متر مربع تومان

قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ​​از متری 15 میلیون سمور شروع می شود و به 70 میلیون سمور می رسد. البته تبلیغات در جنوب تهران اغلب نرخ های کمتر از 15 میلیون مترمکعب و در شمال پایتخت بیش از 70 میلیون مترمکعب در متر را نشان می دهد.

اگرچه قیمت مسکن طی چهار سال گذشته به شدت افزایش یافته و به ویژه در سال گذشته کاهش معاملات را به دنبال داشته است، اما بازار خرید و فروش نسبت به نیمه دوم امسال اندکی گرم شده است. بدین ترتیب در آذر و 1400 . در دی ماه ۹۷۷۲ و ۹۸۱۶ معامله مسکن در شهر تهران انجام شد که نسبت به ۱۳۹۹ مورد به ترتیب ۲۸۲ و ۱۷۹ درصد افزایش داشت. دسامبر و ژانویه

معاملات نسبت به سال گذشته افزایش سه برابر — چهار برابر

در واقع تعداد تراکنش ها به حدود 10000 تراکنش رسیده است که فاصله چندانی با سطح معمول حدود 15000 تراکنش ندارد. بر اساس آمار، خرید و فروش ملک در تهران نسبت به سال قبل سه یا چهار برابر شده است و قیمت ها کاهش چشمگیری نداشته است، هرچند رشد چشمگیری نداشته است.

رونق نسبی بازار مسکن به دلیل عواملی چون ثبات بازارهای موازی، تثبیت قیمت طلا و ارز در طول زمان، سقوط بازار سهام و نگاه به مسکن به عنوان دارایی ایمن در برابر رونق نسبی بازار مسکن انجام شده است. تورم. . اما با توجه به مذاکرات هسته ای، چشم انداز بازار مسکن مبهم است و احتمال کاهش قیمت تمام شده مسکن در پی توافق هسته ای وجود دارد.

با این حال، هزینه ساخت و ساز که به گفته انبوه سازان در سال های اخیر حدود 50 درصد افزایش یافته است، ممکن است از کاهش قیمت مسکن جلوگیری کند. افزایش نرخ دستمزد و مصالح حتی بر قیمت واحدها در نهضت ملی مسکن تأثیر گذاشته است. سال گذشته دولت 2.7 میلیون را تعیین کرد. قیمت مترو مسکن دولتی تومان که اخیرا به 4.7 میلیون رسیده است.

کاهش قابل توجه رشد قیمت مسکن

از سوی دیگر، گزارش ها حاکی از کاهش قابل توجه قیمت مسکن است. نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران طی سه ماه گذشته به تدریج با ۱.۸ درصد افزایش ۱.۲ درصدی بوده است. و 1.1 درصد، با رشد سالانه 20 درصد؛ این در حالی است که نرخ رشد سالانه قیمت ها طی سه سال گذشته در دی ماه به ترتیب 91 درصد، 41 درصد و 99 درصد بوده است. اما با وجود بازدهی حدود 20 درصدی در بازار مسکن در سال گذشته، این نرخ برای بازار ارز به 8 درصد و برای سکه 4.2 درصد کاهش یافت. این عاملی بود که برخی افراد را به خرید ملک ترغیب کرد.

متوسط ​​قیمت مسکن در تهران 32.9 میلیون تومان است

بنابراین گزارش به نقل از بانک مرکزی در سال 1400. ماه ژانویه میانگین هزینه هر متر مربع مسکن در تهران تومان 32 میلیون بود. و 940 هزار نفر که نسبت به ماه سال قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 1.1 و 20.3 درصد افزایش داشته است. در این ماه 9 هزار و 816 معامله انجام شد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 0.5 و 179 درصد و 179 درصد افزایش داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا