اقتصادی

جزییات تولید واکسن اسپوتنیک در ایران

رئیس کمیسیون اقتصاد بهداشت اتاق بازرگانی تهران می گوید فرصتی برای بخش خصوصی وجود دارد که اجازه واردات واکسن بیماری عروق کرونا ویروس قلب را بدهد.

محمود نجفی عرب در مصاحبه با ترندونی گفت: “وقتی صحبت از واکسن های خارجی می شود ، ما همیشه گفته ایم که زمان شروع مذاکرات بسیار مهم است. به عنوان مثال ، واکسن آنفلوانزا ، تقاضای آن با تقاضای واکسن کرونا ویروس قابل مقایسه نیست ، بخش خصوصی به دلیل محدودیت ظرفیت تولید ، درخواست ورود به شرکت های تولیدی خود را از چند ماه قبل ثبت می کند. فصل مورد نظر با این حال ، امسال شاهد هستیم که تقاضای روزافزون برای این واکسن و مشکلات داخلی ، دستیابی به آن را دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه امروز رقابت جهانی برای واردات واکسن تاج وجود دارد ، توضیح داد: همانطور که قبلاً پیش بینی شده بود ، حداقل در ماه های اول ظرفیت تولید واکسن تاج در مقایسه با تقاضای فعلی جهانی محدود است. برای تأمین نیازها ، روشهایی باید در دستور کار قرار می گرفت که متأسفانه ما آنها را وارد نکردیم ، یا وزارت بهداشت آن را صحیح ندانست.

رئیس کمیسیون اقتصاد بهداشت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از اقدامات این بود که ما در مرحله سوم تحقیق درباره واکسن های خارجی شرکت داشتیم ، اما مجبور بودیم خطر تزریق افرادی را که این افراد نیستند بپذیریم نظر.” امروزه برخی از کشورها که زمینه واکسیناسیون را تسریع کرده اند ، در فرآیند آزمایش واکسیناسیون شرکت می کنند و بنابراین در اولویت قرار دارند. مسئله دوم سرمایه گذاری در تحقیقات واکسن کرونا بود که به دلیل محدودیت های ملی نبود.

نجفی عرب توضیح داد که دولت ها نقش مهمی در واکسن کرونا ویروس دارند و بخش خصوصی بخشی از حوزه کلان نیست: با توجه به اینکه بخش بزرگی از مردم برای شکستن زنجیره کرونا ویروس به واکسیناسیون احتیاج دارند ، دولت ها خود موضوع. آنها این واکسن را توزیع می کنند و حتی شرکتهای خصوصی که این واکسن را تولید کرده اند معمولاً با دولتها ارتباط برقرار می کنند ، ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: “بخش خصوصی در ماه های اخیر بارها اعلام کرده است که آماده است در هر زمینه ای که به کاهش فشار شریان کرونا ویروس کمک کند و اوضاع کشور را بهبود بخشد ، و سال گذشته یا بیشتر توسط شرکت های خصوصی در زمینه های مختلف پزشکی و بهداشتی . وقتی نوبت به واکسن می رسد ، بخش خصوصی مطمئناً در هر زمینه ای که بتواند درگیر خواهد شد و هر کاری که بتوانیم انجام خواهد داد ، اما در عین حال باید واقعیت ها را نیز در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون اتاق اقتصاد سلامت تهران با اشاره به اینکه دولت می تواند چند ماه زودتر برای مجوز واردات واکسن کرونا ویروس اقدام کند ، گفت: “با توجه به طولانی بودن و پیچیدگی فرآیند خرید واکسن ، کشورهای دیگر ، اگر چند ماه زودتر امکان پذیر بود ، ما فرصت بیشتری برای واردات و به نوعی فرصت های تلف شده در این زمینه داشتیم. امروز بخش خصوصی همه تلاش خود را انجام می دهد تا دولت بتواند واکسن وارد کند ، اما در پایان باید به محدودیت ها توجه کنیم.

نجفی عرب در پاسخ به این س howال که بخش خصوصی چگونه درمورد تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در روسیه بحث می کند ، گفت: چند هفته پیش ، هنگام بازدید بسیاری از مقامات بهداشتی ایران از روسیه ، نمایندگان یک شرکت خصوصی نیز تصمیم گرفتند که واکسن روسی را به طور مشترک تولید کنند طبق توافق دو جانبه ، در ایران و در نهایت بخشی از این کل تولید به ایران و بخشی دیگر به روسیه می رسد.

وی افزود: “ما در انتخاب این شرکت خصوصی مشارکت نداشتیم و در حقیقت این س arال مطرح شد که چرا این شرکت انتخاب شده است ، اما به هر حال ظرفیت زیادی در ایران برای تولید و تأمین نیازهای این شرکت وجود دارد. کشور و باید مورد استفاده قرار گیرد “.

نجفی عرب خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران در حال تولید واکسن های کرونا ویروس نیز است و مقامات می گویند تولید انبوه آن در ماه های آینده امکان پذیر است. ما قبلاً گفتیم كه شركتهای ایرانی مدتهاست در تولید واكسنهای مختلف فعال بوده و در صورت انجام اقدامات لازم ، تولید واكسن های عروق كرونر ایرانی امكان پذیر خواهد بود و امیدواریم كه از همه فرصت ها برای واردات استفاده كنیم. واکسن برای گروه های پرخطر. با ظهور واکسن ایرانی ، ایمن سازی جامعه از کرونا امکان پذیر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا