اقتصادی

تنها “۹ متر” تا خروج از مدار نیروگاه اول این سد عظیم، فاصله داریم

ترندونی / خوزستان بارش در سالهای آب 1399-1999 باعث کاهش جریان آب رودخانه و کاهش ذخایر سد شد. این وضعیت در سدها شرایط تأمین آب سختی را در مکان های مختلف ایجاد کرده و باعث تنش آبی می شود.

خوزستان پس از دو سال آب مساعد ، با داشتن سدهای مخزنی اکنون خشکسالی شدید و تنش آبی را تجربه می کند و در مخازن سدهای خوزستان آب کمتری نسبت به گذشته وجود دارد.

به گزارش ترندونی ، کاهش بارندگی در خوزستان و مقابل حوضه رودخانه شرایطی را برای سدهای خوزستان در پایین دست سدهای استان ایجاد کرده است.

سد شهیدو عباسپور ، یکی از بزرگترین سدهای ایران که بر روی رودخانه کارون ساخته شده است ، یکی از سدهای خوزستان است که اکنون تنش آبی شدیدی را تجربه می کند و مخزن آن بیش از هر زمان دیگر خالی است.

این سد در استان خوزستان و در 50 کیلومتری شرق مسجدو سلیمان واقع شده است.

سد شهیدو عباسپور مسجدو سلیمان در خرداد ماه سال جاری

فرزاد جونالیوند ، مدیر کل سد شهیدو عباسپور ، در محل بازدید خبرنگاران از سد ، با اشاره به آخرین وضعیت مخزن سد ، گفت:

به گزارش ترندونی ، وی افزود: سطح نرمال سد شهید عباسپور از سطح دریا 532 متر است. ما به شبکه برق رفتیم ، اما متاسفانه امسال با کاهش تعداد مخازن با کاهش بارندگی روبرو شدیم.

شهید عباسپور مدیر کل سد ادامه داد: 1400 متر. سد شهید عباسپور که وارد کشور شد نسبت به سال گذشته حدود 4 میلیارد دلار سقوط کرد. متر مکعب. سال گذشته سطح سد در آن زمان از سطح دریا 532 متر بود ، اما اکنون امسال سطح آن در مقایسه با سال گذشته حدود 20 متر کاهش یافته است.

جونالیوند گفت: این وضعیت در مخزن سد شهیدو عباسپور نشانه خوبی برای تولید برق و آبرسانی نیست. با توجه به کمبود آب و برق در سال جاری ، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و ما نتوانیم وضعیت مصرف آب و برق را مدیریت کنیم ، قطعاً با بحران های شدید تأمین آب و برق روبرو خواهیم شد.

سد شهیدو عباسپور مسجدو سلیمان در خرداد ماه سال جاری

وی با تأکید بر لزوم مدیریت برق و مصرف آب ، افزود: مصرف آب و مصرف برق باید در دستور کار قرار گیرد تا در صورت استفاده صحیح و بهینه ، به ویژه در ساعات اوج مصرف ، شاهد قله های انتظار باشیم. حتی با خاموش کردن لامپ و مصرف یک لیتر آب کمتر ، مردم می توانند از بروز بحران برق و کمبود آب جلوگیری کنند.

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: با توجه به اینکه سد کارون 3 بالاتر از سد شهید عباسپور است و وضعیت سد کارون 3 چندان مناسب نیست ، تخلیه آب از سد کارون 3 کمکی به بالا رفتن سطح آب سد شهید عباسپور نمی کند. . این سد در حال حاضر 400 متر مکعب در ثانیه دریافت می کند و ظرفیت سد نیز همین ظرفیت را دارد.

جونالیوند ادامه داد: در شرایطی مانند مخزن سد شهید عباسپور ، مطمئناً در ماه های آینده اوج مصرف بسیار نامطلوبی را مصرف خواهیم کرد و ممکن است طی روزهای آینده تعدادی قطعی برق و کمبود آب در استان خوزستان وجود داشته باشد.

وی افزود: کاهش سد شهیدو عباسپور علاوه بر تأثیر بر فعالیت های صنعتی استان خوزستان ، در تأمین آب آشامیدنی و برق مردم خوزستان نیز بسیار کارآمد است.

سد شهیدو عباسپور مسجدو سلیمان در خرداد ماه سال جاری

مدیرعامل سد شهید عباسپور در مورد هدف کشاورزی گفت: با توجه به اینکه هیچ زمین کشاورزی خاصی بین سد شهید عباسپور و مسجدو سلیمان وجود ندارد ، آب سد شهید عباسپور برای تولید برق و مصرف در پایین دست استفاده می شود.

جنالیوند ادامه داد: در حال حاضر حجم مفید سد شهید عباسپور حدود 2.8 میلیارد متر مکعب است و تقریباً بیش از یک میلیارد متر مکعب آب برای حجم مفید سد داریم.

وی گفت: در حال حاضر سطح سد از سد آب آزاد 513 متر است و اگر به ارتفاع 504 متر از سطح آب باز برسیم ، دومین نیروگاه سد شهید عباسپور که چهار 250 مگاوات است ، واحدهای مگاواتی خارج از مدار است. “

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: بنابراین اگر فقط 9 متر سطح آب در سد پایین بیاید ، یکی از نیروگاه های سد شهید عباسپور به هیچ وجه کار نمی کند.

سد شهیدو عباسپور مسجدو سلیمان در خرداد ماه سال جاری

وی افزود: نیروگاه دوم 13 متر زیر سطح 504 متر است و اگر سطح سد شهید عباسپور زیر این سطح باشد ، در عمل دو نیروگاه سد به طور کامل عملیاتی نمی شوند و دیگر امکان پذیر نیست برق تولید می کنند.

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: اگر رویه فعلی سد شهید عباسپور به همین روش ادامه یابد ، در تیر یا مرداد ، یکی از نیروگاه های این سد کار نمی کند.

وی افزود: سطح آب در مخزن هر روز بیش از 30 تا 40 سانتی متر کاهش می یابد و اگر این روند برای یک ماه دیگر ادامه یابد ، یکی از نیروگاه های این سد از زنجیره خارج می شود.

جون علیوند گفت: “اگر این روند پس از پایان کار نیروگاه اول ادامه یابد ، در ماه آگوست یا سپتامبر با بحران جدی روبرو خواهیم شد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا