اقتصادی

تلاش بیشتری در موضوع بانکرینگ سوخت شود/ باید سالانه ۱۰ هزارمگاوات برق تولید شود

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی گفت: بانکداری سوخت موضوع بسیار مهمی است که سال هاست با وجود تاکید بر برنامه پنجم و ششم توسعه مغفول مانده است.

احمد مرادیس در گفت وگو با ترندونی، بر لزوم اعمال مدیریت صحیح در حوزه انرژی و تکیه بر دیپلماسی در این حوزه تاکید کرد و اظهار کرد: حوزه انرژی یکی از مهمترین مشکلات کشور است. ما به ظرفیت داخلی کشورمان برای آب، برق، نفت و سوخت وابسته هستیم. همه این منابع در داخل موجود است و همه این منابع انرژی در دسترس ماست. تولید نفت در دست خود ماست. این کشور ظرفیت تولید برق زیادی دارد. تولید گاز هم دست ماست. اما مدیریت بخش انرژی یک موضوع بسیار مرتبط در کشور است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در حوزه برق نیز وزیر متعهد شده است که سالانه 10 هزار مگاوات برق تولید کند تا کسری 58 هزار مگاواتی کشور را جبران کند که باید ظرف یک سال این کار انجام شود. در حوزه نفت، وابستگی به خام فروشی بسیار مهم است. بنابراین باید پالایشگاه های نفت قدیمی را تعمیر اساسی کنیم و در کنار آنها پالایشگاه های جدید بسازیم تا بتوانیم فرآورده های نفتی بیشتری تولید کنیم و سپس صادر کنیم.

نماینده مردم بندرعباس در شورای اسلامی تصریح کرد: با حکمرانی صحیح می توان خوداتکایی را در تامین نیازهای داخلی حفظ کرد و در صادرات نقش آفرینی کرد. تمرکز بر بخش انرژی می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند. در قلب بسته انرژی سوژه بانک سوخت نیز بسیار مهم است. این موضوع یکی از مطالباتی است که در برنامه پنجم و ششم توسعه به آن پرداخته شد. این در حالی است که سهم ما در بانک سوخت همچنان نسبت به کشورهای منطقه کم است، بنابراین دولت باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشد.

مرادی افزود: دیپلماسی در هر زمینه ای از جمله انرژی بسیار مهم است. ما امروز از چندین کشور در حوزه انرژی مطالباتی را مطرح می کنیم که باید با دیپلماسی قوی پاسخ داده شود. از سوی دیگر با تکیه بر دیپلماسی انرژی باید در راستای بازاریابی و تضمین بازار کشور گام برداشت. دیپلماسی باید تضمین کند که اگر با کشوری برخورد کنیم، انرژی مبادله شود و نقدینگی آن به کشور بازگردد.

بانکرینگ (bunkering) اصطلاحی است که برای عملیات سوخت گیری در کشتی ها و سایر کشتی ها در دریا استفاده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا